arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴

«ال‌نینو» چه تأثیری روی کشاورزی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: ال‌نینو در صورت وقوع می‌تواند تأثیرات مخرب زیادی روی خاک و تولید محصولات زراعی و باغی داشته باشد.
 
«مهدی طاهری»  منطقه زنجان، با تأکید بر این‌که وقوع پدیده «ال‌نینو» در ایران هنوز از جانب منابع رسمی تائید نشده است، اظهار کرد: به هر علتی اگر زمستان سردتری نسبت به چند سال گذشته داشته باشیم، عملکرد محصولات زراعی و باغی به‌شدت افت می‌کند و حتی ممکن است برخی میوه‌ها در سال آینده از سطح بازار برچیده شود.
 
این مسئول ادامه داد: هر گیاهی دمای کشنده مختص به خود را دارد و اگر به‌علت برودت هوا با این دما مواجه شود نابود می‌شود. البته مدت زمان ماندگاری هوای سرد نیز فاکتور دیگری است که در این میان نقش پررنگی ایفا کرده و می‌تواند به مرگ کامل اندام‌های زمینی و هوایی محصول منتج شود.
 
وی با اشاره به این‌که «سرمای شدید» در خصوص هر گیاه متفاوت رفتار می‌کند، تصریح کرد: به‌عنوان مثال، اگر دمای زمستان به مدت چند روز متوالی در منفی 30 درجه سانتی‌گراد بماند درختان پسته نابود می‌شوند، این وضعیت هم‌چنین در دمای منفی 13 درجه برای درخت زیتون رخ می‌دهد.
 
طاهری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، ال‌نینو می‌تواند با از میان بردن جمعیت قابل توجهی از میکروارگانیسم‌های خاک، روی خواص بیولوژیکی آن نیز تأثیر منفی بگذارد. در واقع تعداد زیادی باکتری، قارچ، کرم، حشرات و جوندگان کوچک در خاک زندگی کرده و بسیاری از آن‌ها با تجزیه باقی مانده‌های گیاهی و جانواری به حاصل‌خیزی خاک کمک می‌کنند که در صورت مواجهه با سرمای بسیار شدید به ورطه نابودی کشانده می‌شوند.
 
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان خاطرنشان کرد: کشاورزانی که محصولات زراعی و باغی خود را در اواخر شهریور و اوایل پائیز توسط کودهای حاوی پتاسیم تحت تغذیه بهینه قرار داده‌اند نگرانی کمتری برای مواجه شدن با سرمای سخت دارند. با این حال وقوع پدیده ال‌نینو در مرحله پیش‌بینی است و متأسفانه در صورت وقوع نمی‌توان به طور صددرصد با تأثیرات مخرب آن مقابله کرد.

نظرات بینندگان