arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴

صلیب سرخ به کمک محیط زیست ایران می آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس واحد کمک رسانی دفتر ژنو سازمان بین المللی صلیب سرخ گفت: سازمان جهانی صلیب سرخ علاقه مند است در کنار وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست ایران، به مشارکت خود در حل مشکلات زیست محیطی کشورهای عراق، افغانستان و سوریه ادامه دهد.

'پاسکال هوند' روز یکشنبه در میزگرد منطقه ای مشترک بین المللی صلیب سرخ در محل وزارت نیرو با بیان اینکه در این مکان گردهم آمده ایم تا درخصوص مهمترین چالش های زیست محیطی و آب منطقه (خاورمیانه) بحث کنیم، افزود: گسترش بیابانها، بروز طوفان های شن، مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی در منطقه، دولت ها را به فکر اتخاذ راهکارهای اساسی واداشته است.

وی گفت: با وجود مسائل موجود در خصوص آب، بهداشت آب، فاضلاب، محیط زیست و آب و هوای نامتعارف که منابع زیست محیطی را دچار مخاطره کرده است، انسانها و افراد حاضر در منطقه بیش از گذشته آسیب پذیر شده اند.

این مقام مسئول صلیب سرخ جهانی تصریح کرد: افزایش درگیری ها، کشمکش ها و تهاجمات و مهاجرت از برخی کشورها، ارائه خدمات را با مشکل مواجه و توسعه اقتصادی و امنیت غذایی کشورهای منطقه را متاثر کرده است.

وی، ایران را کشوری بسیار باثبات در خاورمیانه دانست و گفت: با این حال ایران با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند که حل آن نیازمند تعامل و همکاری کشورهای منطقه است.
هوند با اشاره به عواقب ناخوشایند درگیری های مسلحانه در جهان، یادآور شد: مشکلات بهداشتی، دسترسی سخت تر به منابع آب و از بین رفتن خانواده ها، گریبانگیر نسل های آینده نیز خواهد شد و چندین دهه طول می کشد تا آنچه از بین رفته است، دوباره بازیابی شود.

وی خاطرنشان کرد: صلیب سرخ سازمانی مستقل و بی طرف است که اهداف بشردوستانه و غیرسیاسی را دنبال کرده و در جهت حمایت از زندگی و کرامت انسانی افرادی که در جنگ ها یا بلایای طبیعی با مشکل مواجه شده اند، تلاش می کند.

رئیس واحد کمک رسانی دفتر ژنو سازمان بین المللی صلیب سرخ خاطرنشان کرد: این سازمان بیش از سه دهه در کشورهای عراق و افغانستان حضور داشته و تجارب ارزنده ای در خصوص بحران آب داشته است؛ به طوری که حدود 25 درصد همه پروژه های آب و محیط زیست صلیب سرخ در این کشورها و سوریه به انجام رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی صحیح به مشکلات کمبود آب و معضلات زیست محیطی، افزود: سازمان جهانی صلیب سرخ علاقه مند است در کنار وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست ایران، به مشارکت خود در حل مشکلات کشورهای عراق، افغانستان و سوریه ادامه دهد.

هوند ادامه داد: مدیریت پایدار محیط زیست کمک می کند تا امنیت زیست محیطی را برقرار کرده و از بروز درگیری ها و منازعات جهانی و منطقه ای پیشگیری کنیم.

وی گفت: در این راستا و تسهیل القای تفکرات استراتژیک خود، نیازمند یاری و تعامل نهادهای محلی، ملی و بین المللی هستیم.

این میزگرد منطقه ای با یک مطالعه موردی براساس سفر میدانی دو روزه به شهر اصفهان همراه خواهد بود که هدف اصلی آن شناسایی و تدوین راهکارهای مفید برای مقابله با چالش های زیست محیطی است که می تواند به درک بهتری از منافع مشترک کشورها، تبادل نظارت بین دولت ها، کارشناسان یا سازمان های مربوطه در خصوص این مسائل منجر شود.

سیاستگذاران، تصمیم گیران و کارشناسان سطوح میانی و ارشد چهار کشور ایران، افغانستان، سوریه و عراق در این میزگرد منطقه ای حضور دارند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان