arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴

اسماعیل قهرمان به ریاست مجلس ترکیه انتخاب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«اسماعیل قهرمان» نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، یکشنبه شب به عنوان رییس جدید مجلس این کشور انتخاب شد.

اسماعیل قهرمان سیاستمدار کهنه کار با کسب 316 رای موافق از 524 نماینده حاضر در مجلس در سومین دور انتخابات ریاست مجلس به این سمت انتخاب شد.

حزب حاکم عدالت و توسعه اسماعیل قهرمان، حزب جمهوریخواه خلق خانم «گلسون بیلگه حان»، حزب حرکت ملی «یوسف حلاج اوغلو» و حزب دمکراتیک خلق ها (حزب کردی) «دنگیر میر محمد فرات» را به عنوان نامزدهای خود برای احراز پست ریاست مجلس ترکیه معرفی کرده بودند.

اسماعیل قهرمان متولد 1940 میلادی در شهر ریزه و دانش آموخته دانشکده حقوق دانشگاه استانبول است.

وی که از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه است و در این حزب فعال بوده به نزدیکی با «رجب طیب اردوغان» مشهور است و پیشتر نیز دو دوره نماینده مجلس ترکیه و وزیر فرهنگ این کشور بود.

وی در انتخابات اخیر به عنوان نماینده استانبول از حزب عدالت و توسعه به مجلس ترکیه راه یافت.
به موجب قانون اساسی و آیین نامه مجلس ترکیه، نامزدهای ریاست مجلس این کشور در 2دور نخست رای گیری، برای انتخاب به این سمت نیاز به کسب 367 رای (دو سوم کل آرا از مجموع 550 کرسی مجلس) و در دور سوم نیاز به کسب 276 ( نصف به علاوه یک) رای دارند.

چنانچه هیچ یک از نامزدها نتوانند در سه دور رای گیری آرای لازم را کسب کنند، در دور چهارم از میان 2 نامزدی که در دور سوم بیشترین رای را به دست آورده اند، فردی که بیشترین رای را کسب کند به عنوان رییس مجلس ترکیه انتخاب می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان