arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

آماده‌باش «امين حضور» براي خريد اعتباري

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين روزها دولت همه كار مي‌كند تا بتواند تقاضاي مصرف‌كنندگان و مشتريان در بازار را تحريك كند. شايد هم مي‌خواهد به نوعي بار رونق توليد را به دوش مردم بگذارد تا بلكه كمكي كنند و توليد را از ركود بيرون بكشند. به همين دليل هم، بسته رونقي را رونمايي كرده كه محور اصلي عملياتي شدن آن، خريدهاي مردمي است. مردم بايد وارد بازار شده و كالاهاي توليدكنندگان را كه آمار ارزش آنها به ۹ هزار ميليارد تومان مي‌رسد بخرند.

 همين چند وقت پيش بود كه عبدالناصر همتي، رئيس شوراي عالي هماهنگي بانك‌هاي دولتي اعلام كرده بود كه ۹ هزار ميليارد تومان كالا در انبار توليدكنندگان باقي مانده است و دولت قصد دارد كه به مرور، آنها را به بازار تزريق كرده و براي آن بازاريابي مي‌كند اما شايد نوع بازاريابي‌اش متفاوت‌تر از بازاريابي تك تك شركت‌هايي باشد كه اين روزها با ركود مواجه شده‌اند. در واقع دولت مي‌گويد كه به عنوان كمك براي فروش كالاهاي در انبار مانده توليدكنندگان، مي‌خواهد وام با بهره ۱۲ درصدي بدهد تا بلكه مردم وارد بازار شده و با پولي كه از دولت دريافت مي‌كنند، هم نيازشان را برطرف كنند و هم كمكي هم به توليدكنندگان براي خالي كردن انبارهايشان كنند. به همين دليل، قرار است كه كارت‌هاي اعتباري خريد كالا كه اعتباري بسته به جيب مشتريان دارد، در فاز اول به كارمندان دولت و بازنشستگان حقوق بگير ارائه شود و در فازهاي بعدي، به ساير قشرهاي مردم تخصيص يابد. بر همين اساس هم خريدار وارد بازار شده و خريد مي‌كند، اقساط آن را مي‌پردازد و وام را به نوعي بازپرداخت مي‌كند. دولت هم چك و سفته‌هاي لازم را از مردم دريافت مي‌كند. در اين ميان اگرچه اجراي طرح خريد اعتباري كالاهاي بادوام و نيز خودرو با هم از سوي دولتمردان و البته در قالب بسته رونق اقتصادي رونمايي و اعلام شد اما خودرو يك فاز جلوتر بود و توانست گوي سبقت را در رقابت با فروش توليدات توليدكنندگان كالاهاي بادوام بربايد و در نتيجه، با ثبت نامي بيش از ظرفيت تعيين شده از سوي بانك مركزي، نه تنها خودروهاي در انبار مانده خود را بفروشد، بلكه حداقل توليدات تا چند ماه آينده خود را نيز بدون هيچ دردسري، پيش فروش كند و ديگر نيازي هم به بازاريابي نداشته باشد. اما خوب يا بد، اجراي طرح فروش اعتباري خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني به پايان رسيد. حال اين نوبت توليدكنندگان لوازم خانگي است كه بخت خود را بيازمايند و بدانند كه مردم، نسبت به كالاهاي آنها چقدر اقبال نشان مي‌دهند. استقبال از طرح خريد خودرو با وام اعتباري شايد بي‌نظير و خارج از تصور دولتمردان بود اما معلوم نيست كه همين سرنوشت، در انتظار توليدكنندگان لوازم خانگي هم باشد. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد كه چه نتيجه‌اي در اين ميان حاصل خواهد شد.  

 آرامش پيش از توفان؟
در اين ميان بازار امين حضور هم كه به نوعي بورس خريد و فروش كالاهاي بادوام به شمار مي‌آيد، حال و هواي متفاوتي دارد. اين راسته از بازار كه بسياري از نمايندگي‌هاي معتبر لوازم خانگي را در خود جاي داده، منتظر است تا دولت به نوعي سوت آغاز اجراي طرح خريد اعتباري كالا را بزند تا مردم وارد بازار شده و كار را به دست بگيرند. اينجا است كه ديگر دولت بايد به پشت جبهه برود و كار را به مردم بسپارد تا كالاهاي در انبار مانده توليدكنندگان را بخرند و زمينه را براي توليد آينده آنها فراهم كنند. گشت و‌گذاري در بازار امين حضور، شايد آرامش پيش از توفان را تداعي مي‌كند.

البته اخبار ضد و نقيضي هم از موفقيت در اجراي اين طرح وجود دارد. آنگونه كه برخي فروشندگان مي‌گويند: هنوز طرح اجرا نشده است، برخي از مردم مكرر مراجعه مي‌كنند تا بازار را محكي بزنند و در نهايت وقتي كارت اعتباري خود را تحويل گرفتند، بتوانند خريد خوبي را در اسرع وقت داشته باشند. يكي از فروشندگان بازار امين حضور مي‌گويد: تا پيش از اينكه دولت اجراي طرح خريد اعتباري كالا را با وام ۱۲ درصدي اعلام كند، برخي از مردم اقدام به خريد كالا مي‌كردند اما از روزي كه طرح اعلام شده است، كسي ديگر براي خريد مراجعه نمي‌كند و همه اميدوارند كه با اين كارت و وام دولتي بتوانند خريد كنند. او مي‌افزايد: اكنون اگر كسي هم به بازار مراجعه كند، مي‌خواهد بسنجد كه با كارت اعتباري خود چه كالاهايي را مي‌تواند بخرد، البته سوال غالب مردم اين است كه آيا امكان دارد كه بتوانند كارت را در كارتخوان مغازه‌ها بكشند و پول آن‌ را پس از كسر درصدي از وام، نقدي دريافت كنند در حالي كه فروشگاه‌ها مشخص است و مردم بايد از آن فروشگاه‌هاي خاص خريد كنند كه اغلب نمايندگي توليدكنندگان هم هستند.

به گفته اين فروشنده، بازار امين حضور اكنون در آرامش به سر مي‌برد؛ شايد هم بتوان اين را آرامش قبل از توفان ناميد، بنابراين ممكن است سرنوشت وام خودرو و متوقف شدن چند روزه طرح، براي لوازم خانگي هم تكرار شود. يكي ديگر از فروشندگان سه راه امين حضور مي‌گويد: فروشندگان چشم انتظار خريداران هستند، آنها مي‌گويند اگر بتوانند فروش‌هاي خوبي در اين مقطع داشته باشند كه دولت كارت اعتباري داده است، حتما مي‌توانند رونق ديگري را در ايام پاياني سال كه به طور معمول با پرداخت عيدي و پاداش پايان سال، مردم وارد بازار مي‌شوند، تجربه كنند. در اين ميان، مسعود خوانساري، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفته است: احتمال توقف يك‌باره طرح خريد كالاي ايراني همانند طرح تسهيلاتي خودرو وجود دارد. البته او انتقاداتي را هم به اين طرح داشت و آن اينكه، قيمت كالاهاي عرضه شده در اين طرح مشخص نيست و همين امر، زمينه ساز فساد و رد و بدل شدن كارت‌هاي اعتباري ميان دلالان و مردم را فراهم مي‌كند. 

ارمان

منبع: مهر
نظرات بینندگان