arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

قیمت روزانه نفت اوپک به7 سال پیش برگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بر اساس محاسبات دبیرخانه اوپک که امروز(دوشنبه) منتشر شد، هر بشکه نفت این سازمان جمعه گذشته (29 آبان) به طور میانگین به قیمت 38.37 دلار معامله شد که نسبت به روز پیش از آن چهار دهم درصد کاهش داشت.

بر اساس اعلام اوپک، قیمت نفت این سازمان پنجشنبه گذشته معادل 38.52 دلار در هر بشکه بود.
قیمت روزانه سبد نفت اوپک، متشکل از نفت خام 12 کشور، از جمعه (22 آبان، 13 نوامبر) به کانال 30 دلار سقوط کرده، سطوحی که از اواخر سال 2008 تاکنون سابقه نداشته است.

گزارش ها نشان می دهد، رقابت میان تولیدکنندگان نفت برای ربودن بازار از یکدیگر، تشدید شده است.
پایگاه خبری فیول فیکس آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که رقابت میان تولیدکنندگان نفت وارد فاز تازه ای شده و با شلوغ تر شدن بازار آسیا، این بار اروپا به صحنه نبرد میان تولیدکنندگان نفت ترش از جمله روسیه، عراق، عربستان سعودی و ایران تبدیل می شود.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، پس از کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحمیل تحریم ها، سهم بازار خود در اروپا را افزایش داده و بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، در ماه های ژوئیه و اوت (تیر و مرداد) با فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به اروپا، از عربستان سعودی پیشی گرفته است.

اروپا روزانه بیش از 9 میلیون بشکه نفت خام از خارج وارد می کند که دو سوم آن نفت ترش است.
عراق با هدف گرفتن خریداران قبلی نفت ایران و با استفاده از رشد سریع تولید نفت در این کشور، فروش نفت به مشتریان اروپایی را به طور چشمگیری افزایش داده است.

عربستان سعودی نیز برای نخستین بار در 20 سال گذشته، در ماه جاری به پالایشگاه های سوئد نفت خام فروخت و درصدد فروش نفت به لهستان است. هر دو این کشورها تا به حال به طور سنتی نفت خام خود را از روسیه می خریدند.

عربستان سعودی، بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک، در اوایل ماه نوامبر (اواسط آذر)، قیمت فروش همه انواع نفت خود برای شمال غرب اروپا و کشورهای مدیترانه ای را کاهش داده است.

پایگاه خبری یاد شده همچنین افزود: آژانس بین المللی انرژی با استناد به گفته های منابع خبری نامشخص ایرانی اعلام کرد، تهران نیز درصدد جذب مشتریان اروپایی است.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان تاکید کرده است، سهم صادرات نفت این کشور در چند ماه نخست بعد از برداشتن تحریم ها، به میزان قبل از تحریم برخواهد گشت و تهران به سرعت درها را برای شرکت های نفتی جهانی باز می کند.

** قیمت نفت پایه اروپا و آمریکا
هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در پایان معاملات جمعه گذشته بازار نایمکس این کشور با چهاردهم درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت 40.39 دلار معامله شد. این در حالی است که قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان بر پایه آن قیمت گذاری می شوند، در پایان معاملات جمعه گذشته بازار لندن، با 1.1 درصد افزایش به 44.66 دلار در هر بشکه رسید.
منبع: ایرنا
برچسب ها: اوپک ، سعودی ، مدیترانه ، تحریم
نظرات بینندگان