arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

روحانی: صادرات گاز ایران به اروپا و آسیا در دولت در حال پیگیری است/ظرف دو سال آینده تولید گاز را به رقم هزار میلیون متر مکعب می رسانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور گفت: برنامه صادرات گاز ایران به اروپا، آسیا و کشورهای همسایه در دولت در حال پیگیری است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان سومین اجلاس سران دولت‌ها و کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نشست‌خبری، با اشاره به اینکه علاوه بر 22 کشور عضو و 6 عضو ناظر که یک عضو ناظر دیگر هم به مجمع صادرکنندگان گاز اضافه شد، گفت: با پیوستن جمهوری آذربایجان به این مجمع هم‌اکنون 12 عضو  و 7 کشور ناظر عضو کشورهای صادرکننده گاز هستند.

وی افزود: اجلاس اول این نشست در دوحه، اجلاس دوم در مسکو و هم‌اکنون اجلاس سوم در تهران برگزار شد و امشب تصویب شد که نشست چهارم در کشور بولیوی برگزار شود.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که این اجلاس اولین اجلاس بین‌المللی کشورها در تهران پس از برجام بود، اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده این است که همه کشورها در شرایط جدید به دنبال ارتباط در منطقه و جهان با ایران هستند.

روحانی گفت: در این اجلاس 9 تن از کشورها در سطح سران شرکت کرده بودند همچنین شاهد سخنرانی 22 نفر از سران و... در این اجلاس بودیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله گاز به دلیل پاک بودن سوخت آن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد به هر حال سوخت‌های فسیلی مشکلات زیادی برای کشورها به وجود آورده‌اند و اکنون به دنبال توسعه سوخت گاز طبیعی در دنیا هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه دنیا به این نکته توجه کرده است که توسعه باید توسعه پایدار باشد و توسعه‌ای که توام با محیط زیس نباشد نمی‌تواند تداوم داشته باشد و سلامت انسانها نمی‌تواند با سوخت‌های فسیلی تامین شود تاکید کرد: برای رسیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر باید راه‌های زیادی را طی کنیم. امروز ایران بالاترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

روحانی با اظهار تاسف از این موضوع که به دلیل تحریم‌ها ایران نتوانسته است شرایط مطلوبی را از نظر تولید طی کند گفت: طبق برنامه‌ریزی که داریم بنا این  است که تا ظرف دو سال آینده تولید گاز را به رقم هزار میلیون متر مکعب برسانیم. هم اکنون این رقم حدود 600 هزار متر مکعب است و تلاش خواهیم کرد آن را به یک میلیون متر مکعب برسانیم.

وی ادامه داد: مهم این است که در تولید گاز حرکت سریع‌تری داشته باشیم و در مصرف گاز نیز صرفه‌جویی کنیم تا صادرات آن را افزایش دهیم.

به گفته روحانی دولت برنامه صادرات گاز به آسیا، اروپا و کشورهای همسایه را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در اجلاس سران امروز بیشترین تاکید بر این بود که همکاری و هماهنگی‌ها بین کشورهای عضو افزایش یابد تصریح کرد:‌باید در این زمینه بازار و فناوری‌های مورد نظر نیز مورد توجه قرار گیرد که در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور در ادامه ضمن اظهار خوشحالی از انتخاب مجدد عادلی به عنوان دبیر کل مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت: خوشحال هستیم که در تهران هر سه اجلاس  به خوبی برگزار شد. 9 نفر در سطح سران در این اجلاس شرکت کردند و این نشان دهنده این است که این همکاریها باید افزایش پیدا کند.

روحانی در پایان با بیان این مطلب که جمهوری اسلامی ایران برای تولید، صادرات و ال‌‌ان‌جی قدم‌های بزرگی برخواهد داشت خاطرنشان کرد: قطعا این سیاست به نفع سلامت محیط زیست خواهد بود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان