arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

وزیر نفت: اراده جدی را در اوپک برای ایجاد ثبات نفت نمی‌بینم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نفت تصریح کرد: ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت وظیفه ذاتی اوپک است ولی اراده ایجاد چنین ثباتی را در میان برخی از اعضای اوپک نمی‌بینم.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشست خبری که پس از پایان سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه همکاری اوپک با کشورهای غیر اوپک در زمینه ایجاد ثبات در بازارهای نفت حدود یک دقیقه سکوت کرد و سپس گفت: اینکه سکوت می‌کنم به این دلیل است که نمی‌دانم چه پاسخی باید به این سوال داد. به نظر من ایجاد ثبات در بازار نفت در وهله اول به عهده اوپک است اما من چنین اراده‌ای را در این سازمان نمی‌بینم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان یا سایر کشورها چنین اراده‌ای را به خرج نمی‌دهند گفت: نمی‌خواهم درباره کشورها صحبت کنم. موضوع این است که این ماموریت اصلی کل اوپک است که به ثبات بازار نفت فکر کند.

توافقات جدید ایران و روسیه در حوزه انرژی

زنگنه همچنین از ابراز علاقه روسیه برای سوآپ نفت و گاز با ایران خبر داد و افزود: روس ها مایل‌اند نفت خود را با ایران سواپ کنند که در مورد سوآپ نفت به زودی به نتیجه می‌رسیم و همچنان درباره سوآپ گاز نیز مذاکره خواهیم کرد.

وزیر نفت افزود: برای ساخت تجهیزات نفتی در ایران به توافق رسیده‌ایم و همچنین با روس‌ها توافق کردیم که با توجه به ابراز علاقه روس‌ها برای حضور در مراسم رونمایی قراردادهای نفتی ایران با آن‌ها در این زمینه همکاری کنیم.

موافقت عمان با حضور ایران در بازار خرده فروشی گاز این کشور

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود از موافقت عمان با حضور ایران در بازار خرده فروشی گاز این کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مذاکرات دو طرف درباره قیمت بیش از یک دهه به طول انجامیده بود به این نتیجه رسیدیم که عمان اجازه حضور ایران در بازار خرده فروشی گاز خود را به ما بدهد و همچنین در زمینه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نیز توافق شد. با توجه به پیشرفت کار مشاور این پروژه تا چند ماه دیگر مناقصه اجرای خط لوله گاز ایران به عمان برگزار شود.

در صادرات گاز قیمت اولیه چندان مهم نیست

وزیر نفت در ادامه نشست خبری خود تاکید کرد: نکته مهم اینجاست که در صادرات گاز قیمت اولیه مورد توافق برای صادرات چندان مهم نیست. مهم وصل شدن کشور صادرکننده به بازار صادراتی و در اختیار کردن سهم بازار آن کشور است. بعدها با جاافتادن صادرات گاز قیمت نیز جای خود را باز می‌کند چرا که کسی که از گاز استفاده کرده حاضر به استفاده از سوخت دیگری نخواهد بود.

مرکز تحقیقات GECF در الجزایر راه اندازی می‌شود

زنگنه با اشاره به اینکه در بیانیه پایانی اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز توافق شد که مرکز تحقیقات این مجمع در الجزایر راه اندازی شود گفت: این آغاز فصل جدیدی در دوران فعالیت GECF است.

وزیر نفت در ادامه با بیان این که کارکردهای جدیدی در این اجلاس بیان و گامی رو به جلو برداشته شد، گفت: جی یی سی اف گام به گام به بلوغ خود نزدیک می‌شود و افق آینده آن نیز روشن است.

وی به نزدیکی اجلاس صادرکنندگان گاز با برگزاری اجلاس کاپ٢١، اشاره کرد و گفت: گاز امروز پاکترین سوخت محسوب می‌شود که این موضوع نیز در آن اجلاس دارای اهمیت است.

وی با بیان این که سهم روسیه در زمینه صادرات گاز با ایران در بازارهای جهانی قابل قیاس نیست، گفت: سهم ما در این بازار کم است و باید سهم بیشتری را کسب کنیم، به نظر من بازارهای کشورهای همسایه و جنوب خلیج فارس تا حدود زیادی بازار اختصاصی ایران است، اما بازارهای ال ان جی و صادرات به اروپا جزو بازارهای رقابتی به شمار می آید، وانگهی نباید فراموش کنیم که رقابت به معنای اختلاف نیست.

زنگنه تاکید کرد: زندگی و تجارت در صنعت نفت و گاز بر بنیان رقابت نهادینه شده است.

وزیر نفت گفت: صادرکنندگان گاز مشکلات قیمتی و رقابت با یکدیگر را همواره با هم خواهند داشت، ضمن این که هم اکنون در بازار گاز در دنیا مسئله قراردادهای بلندمدت با قیمتهای فیکس قدیمی در حال بر افتادن است، اگر دقت کنید این موضوع در صحبتهای چند تن از سران و وزرای کشورهای عضو هم بود.

وزیر نفت ادامه داد: هم اکنون بازار نفت در دنیا به صورت آزاد و در برخی نقاط به صورت بورسی فعالیت می کند، از این رو قیمت نفت را بازار تعیین می کند با وجود این که کشورها با عرضه و تقاضا می توانند تا حدی بر قیمتها تاثیرگذار باشند.

زنگنه با تاکید بر این که شرائط و خواص بازار گاز به سرعت در حال نزدیک شدن به شرائط کنونی بازار نفت است، گفت: رقابت با حاملهای انرژی بخصوص زغالسنگ از جمله چالشهای کشورهای تولید کننده گاز به شمار می آید.

وزیر نفت افزود: گاز پاکترین حامل انرژی است و مهم است که در آینده از انرژیهای تجدیدپذیر باید بیشتر حمایت شود هرچند که تا سال ٢٠٣٠ استفاده از این انرژیها به ١٠ درصد هم نمی رسد.

وی ادامه داد: سوختهای فسیلی همچنان نقش آفرین هستند و نفت خام، گاز طبیعی و زغالسنگ بیشترین سهم را دارند و باید گفت که تقاضا برای زغالسنگ در اروپا در حال افزایش است و با وجود این که زغالسنگ آلاینده است ولی به این دلیل که ارزانتر است تقاضا برای آن بیشتر است.

زنگنه تصریح کرد: اکنون در بازارهای اروپا زغالسنگ در حال رقابت با گاز طبیعی است .

وی افزود: جی. یی. سی . اف با همکاری و تبادل اطلاعات و مدلهای فنی در بازار نقش دارد و الان مهمترین نهاد در موضوع گاز است اما هنوز در بازار تاثیر گذار نیست.

نظرات بینندگان