arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

پوتین: همکاری با ایران در زمینه هسته‌ای را ادامه خواهیم داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس جمهور روسیه با اشاره به همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه تاکید کرد: همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای را ادامه خواهیم داد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در نشست خبری مشترک با رییس جمهور کشورمان در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در ایران اظهار کرد: برگزاری این اجلاس امکانی فراهم کرد تا هم در مورد مسایل مربوط به گاز بررسی‌هایی انجام بگیرد و هم امکانی فراهم شود تا با دوستان ایرانی خود دیداری داشته باشم و به بررسی موضوعات مختلف بپردازیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات بسیار خوب و کلیدی با رییس جمهور ایران با حضور وزرا و روسای ارگان‌ها و موسسات مختلف انجام دادیم، اظهار کرد: این مذاکرات در ادامه مذاکراتی بود که بعد از ظهر امروز با رهبری ایران داشتم.

پوتین گفت: در خلال گفت‌وگو های امروز محورهای مختلف و روابط دوجانبه میان ایران و روسیه را مورد بررسی قراردادیم. همچنین در مورد مباحث اقتصادی و هماهنگی میان دو کشور در زمینه تروریسم گفت‌وگوهایی انجام دادیم.

وی با اشاره به تعهدات امضا شده میان دو کشور در جریان دیدار امروز، اظهار کرد: امروز شاهد امضای مجموعه‌ای از اسناد میان دو کشور بودیم که به روابط میان دو کشور کمک خواهد کرد. همچنین در نظر داریم که در بحث توسعه همکاری‌های اقتصادی این همکاری‌ها را افزایش دهیم و لیستی از کالاهای موردنیاز طرفین را در این زمینه مهیا کنیم.

رییس جمهور روسیه ادامه داد: در خصوص تعرفه‌ها بررسی انجام دادیم و بحثی در راستای امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری در کشور شد و در زمینه استفاده از ارزهای ملی در پرداخت‌های میان دو کشور گفت‌وگوهایی انجام دادیم.

وی تاکید کرد: امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری میان دو کشور موضوعی است که در آینده نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پوتین بحث در مورد اختصاص خطوط اعتباری را از دیگر موضوعات مطرح شده در مذاکرات امروز با رییس جمهور ایران مطرح کرد و گفت: روسیه در نظر دارد یک خط اعتباری به مبلغ 5 میلیارد دلار در این زمینه اختصاص دهد. همچنین در مذاکرات امروز 25 پروژه در زمینه‌های انرژی، ساخت و ساز، ساخت ترمینال‌های دریایی اولویت بندی شد.

رییس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه همکاری‌های دو کشور را در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: در حال حاضر اولین بخش همکاری‌های هسته‌ای میان دو کشور نیروگاه اتمی بوشهر است که احداث آن به پایان رسیده است. همچنین در نظر داریم که برای فاز دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته باشیم.

پوتین تصریح کرد: در نظر داریم نقشه راهی برای مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی افزود:‌ به ایران در زمینه تبدیل اورانیوم غنی‌شده و همچنین در زمینه علمی و تولید ایزوتوپ‌های پایدار کمک‌هایی خواهیم کرد.

پوتین با تاکید بر اینکه همکاری‌های دو کشور در راستای مبازره با تروریسم را ادامه خواهیم داد، خاطرنشان کرد: همکاری‌های مابین ایران و روسیه را در عرصه‌های بین المللی تحکیم می‌بخشیم و همکاری‌هایی در زمینه حل و فصل سیاسی بحث سوریه با ایران خواهیم داشت.

وی در پایان با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز توسط ایران، اظهار کرد: به ایران و آقای روحانی که توانستند اجلاس امروز را با موفقیت برگزار کنند تبریک می‌گویم و اعلام می‌کنم که روسیه در نظر دارد تا پایان سال 2035 میلادی تولید گاز خود را به چندین برابر افزایش دهد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان