arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

نجفی: دیوان محاسبات به دولت دهم درمورد بورسیه ها هشدار داده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دیوان محاسبات اواخر دولت دهم از وزیر وقت علوم درباره بورسیه های غیرقانونی توضیح خواسته بود که وی از پاسخ امتناع کرده بود.
 
 محمد علی نجفی روز دوشنبه در همایش بورسیه های علمی در دولت مهرورزی افزود: دیوان محاسبات در آذر 93 طی نامه ای محرمانه به وزیر علوم دولت تدبیر و امید اعلام می کند که پرداخت هر گونه وجهی به بورسیه های مورد نظر تخلف محسوب می شود و افرادی هم که در دولت قبل این کار را انجام داده بودند از قانون تخلف کرده بودند.
 
نجفی ادامه داد: تمام تلاش ما این بود که پرونده بورسیه های غیرمجاز بر اساس معیارهای علمی و قانونی و به صورت غیرسیاسی بررسی شود ولی عده ای عامدانه این پرونده را سیاسی خواندند.
وی اضافه کرد: وقتی من سرپرست وزارتخانه شدم با بررسی بیشتر متوجه عمق ماجرا شده و بیانیه ای را در سایت وزارتخانه در این باره منتشر کردم که آقای لاریجانی رئیس مجلس در صحن علنی از اقدام ما تقدیر کرد.
 
مشاور رئیس جمهوری با اشاره به اینکه به خاطر حفظ آبروی افراد، هیچ لیستی از بورسیه های غیرمجاز منتشر نکردیم افزود: در موارد متعددی از این بورسیه ها برخلاف مصوبه سال 64 مجلس که اعطای بورس را صرفا از طریق آزمون مجاز دانسته رفتار شده و بدون برگزاری آزمون بورسیه داده شده بود.
 
مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه به خاطر حفظ آبروی افراد هیچ لیستی از بورسیه های غیرمجاز منتشر نکردیم افزود: در موارد متعددی از این بورسیه ها برخلاف مصوبه سال 64 مجلس که اعطای بورس را صرفا از طریق آزمون مجاز دانسته رفتار شده و بدون برگزاری آزمون بورسیه داده شده بود.
 
عضو شورای عالی میراث فرهنگی افزود: این موارد از سال 85 و در زمان وزارت آقای زاهدی شروع شد و طی آن بندی به دستورالعمل بورسیه ها اضافه شد که طی آن افرادی که دارای رتبه های اول مقاطع کارشناسی و ارشد و المپیادهای علمی هستند نیز از طریق فراخوان بورس شوند که این مساله هر چند از نظر منطق علمی تا حدی قابل توجیه بود ولی باز هم خلاف مصوبه مجلس بود.
 
نجفی با بیان اینکه چند سال بعد هم توسط وزارت علوم دولت نهم بندی اضافه شد مبنی بر اینکه دانشجویانی که دارای صلاحیت باشند و معدل کارشناسی شان از 14 و کارشناسی ارشدشان از 16 پایین تر نباشد می توانند بورس شوند افزود: در حالی که در همان زمان میانگین معدل دانشجویان لیسانس 16 و نیم و کارشناس ارشد 17 بود یعنی معدل این افراد از میانگین معدل دانشجویان کمتر بود.
 
نجفی افزود: طبق قانون بورسیه های مصوب مجلس، دانشجویان متقاضی بورس باید اولا سوابق علمی خوبی داشته و در آزمون بورسیه قبول شوند. در ثانی حد نصاب زبان در کشور مقصد را به دست بیاورند. ثالثا در یکی از دانشگاههای مورد تائید وزات علوم پذیرش بگیرند و در موارد استثنا اگر رشته مورد نظر در کشور وجود داشته باشد بورس آنها تبدیل به بورسیه داخلی می شود.
 
وی تصریح کرد: در سال 87 این قانون دور زده شد. یعنی افراد بدون آنکه آزمون بورسیه داده باشند، امتحان زبان داده باشند و از یک دانشگاه معتبر خارجی پذیرش گرفته باشند یک مرتبه بورسشان تبدیل به بورس داخلی شده بود و در دانشگاههای داخلی بورس شده بودند.
 
وی ادامه داد: تخلف دیگر این بود که 60 درصد افرادی که بورس شده بودند از رشته های علوم انسانی بودند حال اینکه تا قبل از آن این رقم زیر 5 درصد بود یعنی در رشته های مثل ادبیات فارسی و فقه اسلامی بورسیه گرفته بودیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان