arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

عراقچی: تبادل اورانیوم با روسیه پس از گزارش آژانس انجام می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه کشورمان که در وین به سر می‌برد گفت تبادل اورانیوم با روسیه انجام می شود و ما از آنها کیک زرد می‌گیریم.

 سیدعباس عراقچی پس از دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تبادل اورانیوم با روسیه انجام می شود و ما از آنها کیک زرد می گیریم.

وی افزود: احتمالا بعد از گزارش آژانس این کار انجام می شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به سوالی درباره تبادل اورانیوم گفت: در خصوص تبادل اورانیم و گرفتن کیک زرد از روسیه تمام قرار داد ها امضاء شده اما منتظریم که موضوع پرونده پی ام دی بسته شود . ان هم در گزارش 15 دسامبر شورای حکام مطرح می شود. بعد از ان این کار را انجام می دهیم.

معاون وزیر امور خارجه درباره دیدارش با امانو هم گفت: قرار بود یک جلسه جمع بندی با آقای آمانو داشته باشیم بر اساس نقشه راهی که بین ما و آژانس است برای بررسی مسائل گذشته که اصطلاحا به عنوان پی ام دی شناخته می شود.

عراقچی افزود: ما طبق نقشه راه حرکت کرده ایم و آژانس هم بر اساس نقشه راه گزارش خود را ارائه می دهد.بنا بر این بود که یک جلسه جمع بندی بین ما و آژانس تشکیل شود که این جلسه امروز در سطح کارشناسی برگزار شد .

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار داشت: بنده و آقای آمانو مروری کردیم بر بحث های کارشناسی که در این زمینه انجام شده بود , برخی اختلاف نظر ها و برخی تفاوت دیدگاه ها وجود دارد. در تلاش هستیم که این ها را به هم نزدیک کنیم که انشاالله گزارش نهایی آژانس , گزارشی باشد بر اساس واقعیت هایی که وجود دارد و همکاری های ایران با آژانس کاملا به طور واقعی نشان داده شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار امیدواری کرد: این گزارش در پایان موجب شود موضوعی که به عنوان فعالیت های احتمالی نظامی ایران شناخته می شود و مورد ادعای کشور های غربی بوده خاتمه پیدا کند و پرونده آن بسته شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شما دیداری با مدیرکل آژانس مجددا داشته باشید، گفت: قرار ما بر این شد که تماس های فنی بین متخصین و کارشناسان دوطرف و مشورت ها ادامه پیدا کند, تا زمانی که گزارش اژانس تکمیل شود و اگر در این فاصله نیاز باشد که مذاکراتی انجام دهیم , حتما این کار را خواهیم کرد ,اما فعلا تماس های ما درسطح کارشناسی پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر امورخارجه اضافه کرد: گزارش آژانس به شورای حکام آژانس ارائه خواهد شد و تصمیم گیری در این خصوص با شورای حکام خواهد بود برآورد ما این است که شورای حکام در حدود 15 دسامبر تشکیل جلسه دهد ، گزارش را برسی کند و طی قطعنامه ای که 1+5 متحد هستند که به شورای حکام دهند با هدف بستن پرونده انشالله این پرونده را به طور کامل ببندند و تمام شود.

عراقچی پس از دیدار با استفان مال هماهنگ کننده ارشد آمریکا برای اجرای برجام نیز گفته بود: "چند هفته آینده،هفته های حساسی است. اجرای برجام در هر دوطرف نکاتی دارد که باید دقیقا تنظیم و هماهنگ شود."

وی در ادامه افزود: "درجلسه امروز با اشمید زمان قطعی نشست آینده کمیسیون مشترک ایران با 1+5 مشخص می‌شود."
منبع: تسنیم
برچسب ها: اورانیوم ، ستاد ، پرونده
نظرات بینندگان