arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴

ژاپن به آمریکا «نه» گفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دریای جنوبی، پهنه آبی است که چین می گوید بر همه آن مالکیت دارد. ارزش تجارت در این پهنه آبی با تردد کشتی های تجاری در طول سال به بیش از پنج هزار میلیارد دلار می رسد.

آرامش در این پهنه آبی و آزادی کشتیرانی بدون برخورد نظامی، برای چین و کشورهای منطقه اهمیت زیادی دارد.

گمانه زنی ها در باره حضور نظامیان ژاپنی در عملیات آمریکا در دریای جنوبی چین زمانی جدیت یافت که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در مانیل پایتخت فیلیپین در حاشیه اجلاس «اپک» گفت که کشورش مساله اعزام نیروهای ژاپنی به دریای جنوبی را برای همکاری با آمریکا مورد بررسی قرار می دهد.

بیان این مساله از سوی «آبه» که اعتراض و واکنش چین را در پی داشت، سبب شد تا توکیو اعلام کند چنین برنامه ای را در دستور کار ندارد.

روزنامه «ژاپن تودی» در گزارشی نوشت: آمریکا تلاش دارد در ارتباط با آزادی کشتیرانی در منطقه دریای جنوبی دست به انجام یک رشته مانور نظامی بزند.

«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت که این کشور هیچ نیروی نظامی را به عملیات آزادی کشتیرانی دریای جنوبی که آمریکا مجری آن است، اعزام نمی کند.

وی افزود: اگرچه ژاپن نیروی تدافعی نظامی دارد و می تواند در عملیات برون مرزی شرکت کند، اما برای انجام چنین ماموریتی، برنامه ای برای آنها تعریف نشده است.

این سخنان نشانگر آن است که ژاپن نمی خواهد روابط پر تنش خود با چین را با موج تازه ای از تشنج همراه کند، بخصوص آنکه توکیو به تازگی اعلام کرد نشانه هایی از بهبود روابط با پکن دیده می شود.

دولت ژاپن و پارلمان این کشور لایحه ای را در سال جاری تصویب کردند که به نیروهای نظامی این کشور اجازه می دهد برای نخستین بار پس از 70 سال در خارج از مرزهای ژاپن عملیات کند.

با وجود همه این تحولات، ژاپن هنوز با دیگر کشورهای منطقه که مخالف ادعاهای ارضی چین در دریای جنوبی هستند، روابط نظامی دارد و در برخی از عملیات آنها شامل گشت زنی مشارکت داشته است.

سخنگوی دولت ژاپن نیز اذعان کرد که هنوز ارتباطاتی از این دست با کشورهای منطقه از جمله ویتنام و فیلیپین وجود دارد.

وی افزود که به غیر از این، ژاپن با آمریکا همکاری هایی دارد و نیروهای دریایی دو کشور بعضا رزمایش های مشترک داشته اند که البته این با مساله اعزام نیروی نظامی برای شرکت در عملیات آزادی کشتیرانی در دریای جنوبی کاملا متفاوت است.

ژاپن می گوید که نخست باید بررسی های دقیقی انجام شود تا مشخص شود منطقه دریای جنوبی چه مسائل امنیتی را برای توکیو دارد و چطور می تواند تهدیدی برای ژاپن باشد و تا آن زمان برنامه اعزام نیرو منتفی است.

دریای جنوبی چین، دریایی در اقیانوس آرام است و ناحیه ای در حدود سه میلیون و 500 کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین پهنه دریایی جهان است.

به جز چین که مدعی مالکیت بر همه این پهنه آبی است، ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بر بخش هایی از این دریا را دارند و آمریکا نیز به این اختلافات دامن می زند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان