arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۷۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴

هشدار زنگنه به مردم؛ 20 سال دیگر واردکننده گاز می‌شویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت مصرف داخلی را تهدیدی برای صادرات گاز خواند و با پیش‌بینی مصرف روزانه 700میلیون مترمکعب گاز در زمستان امسال افزود: اگر به این موضوع و بهینه کردن مصرف داخلی توجه نکنیم کمتر از 20 سال آینده واردکننده گاز خواهیم شد.

بیژن زنگنه در گفتگوی ویژه خبری افزود: بیشترین هزینه‌ای که برای صادرات نفت وجود دارد 6 تا 7 دلار برای هر بشکه است اما کمترین قیمتی که فروخته می‌شود 45 دلار است.

وی گفت: این سود در گاز وجود ندارد و میانگین قیمت گاز برای داخل 4.5 سنت و برای صادرات آن 29 سنت است.

زنگنه با بیان اینکه گاز باید جایگزین انرژی مصرفی تولید در کشور شود، افزود: صادرات گاز زمانی جدی است که میدان مشترک وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به "کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز رقابت دارند یا رفاقت؟" گفت: در اوپک هم چنین وضعی وجود دارد اما مهم این است که بتوانیم در دنیای رقابت رفاقت نیز داشته باشیم.

وزیر نفت افزود: در اوپک کشورهای عضو افزون بر رقابت با یکدیگر همکاری می‌کنند.

آیا اروپا خط قرمز روسیه در زمینه صادرات گاز است؟

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا اروپا خط قرمز روسیه در زمینه صادرات گاز است، گفت: جای دیگری است که خط قرمز دارد و در کسب و کار هر کس می‌تواند قیمت کمتری بدهد.

وی در عین حال افزود: بازار هر کشوری برای آن مهم است و برای ایران بازار کشورهای همسایه و ال‌ان‌جی که به دیگر کشورها صادر می‌کنیم اهمیت دارد.

زنگنه با بیان اینکه اقتصاد خط لوله گاز هرچه دورتر شود ضعیف‌تر می‌شود، گفت: درباره خط لوله پاکستان با طرف مقابل قرارداد امضا شده اما هند در 9 ــ 8 سال اخیر علاقه‌مندی به خط لوله نشان نداده است.

وی گفت: خط لوله‌ای که از عسلویه به ایرانشهر امتداد دارد از نظر قطر پاسخگوی درخواست هند نیز هست.

وزیر نفت درباره چگونگی قیمت گذاری گاز در دبیرخانه مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) افزود: تا کنون این دبیرخانه وارد بحث قیمت نشده است و بیشتر اطلاعات را جمع‌آوری و تبادل می‌کند.

زنگنه گفت: دبیرخانه تا کنون فرمولی را ارائه نکرده است که کشورهای عضو بر اساس آن عمل کنند.

وی با بیان اینکه قیمت گاز منطقه‌ای است و قیمت جهانی ندارد، افزود: هزینه حمل گاز بسیار بالا و با صادر کننده است.

او عامل تعیین کننده بازار گاز را قراردادهای بلندمدت خواند که طرفین نمی‌توانند از قیمت‌های مشخص شده در آن تخطی کنند.

زنگنه با اعلام "قرارداد درازمدتی در زمینه نفت با هیچ کشوری نداریم" افزود: ممکن است قرارداد یک‌ساله‌ای داشته باشیم اما قیمت نفت در آن روزانه تعیین می‌شود.

وی گفت: مصرف کنندگان گاز این کالا را به‌سمت بازار بورس و تک‌محموله هدایت می‌کنند و تولید کنندگان نگران آینده هستند.

وزیر نفت افزود: ابزار اوپک برای دستیابی به یک قیمت، میزان عرضه نفت است. در گاز دو بازار ال‌ان‌جی و خط لوله وجود دارد و اقتصاد ال‌ان‌جی مسافت خط لوله را مشخص می‌کند.

وی افزود: فناوری در خط لوله پیشرفت چندانی نداشته و هزینه‌ها در این عرصه بسیار بالاست اما در زمینه فشرده سازی، ذخیره سازی و انتقال ال‌ان‌جی فناوری‌های پیشرفته‌ای وجود دارد. برای فواصل بیشتر از 2000 کیلومتر صادرات گاز بهتر است به‌صورت حمل ال‌ان‌جی انجام شود.

زنگنه درباره حضور کمرنگ یکی از کشورها که جزو مؤسسان مجمع کشورهای صادر کننده گاز نیز نیست، افزود: آنها در سطح بالا شرکت نکردند و ما نیز در سطح بالا در اجلاس‌های آنها شرکت نمی‌کنیم.

وزیر نفت گفت: آنها باید بپذیرند که با جمهوری اسلامی ایران زندگی کنند و این رفتار آنها در درازمدت خوب نیست.

زنگنه افزود: در گذشته برای دستیابی به میزان مشخصی از تولید گاز برنامه ریزی بلندمدت داشتیم اما در دوران تحریم باید به فوریت‌ها توجه کنیم.

وی گفت: طرحهای 35ماهه عسلویه خوب بود اما ما باید این کار را تمام کنیم زیرا همان ابتدا نیز کسانی که قراردادهای طرحهای 35ماهه را امضا کردند، می‌دانستند که نمی‌توانند در این مدت آن طرحها را تمام کنند.

مصرف داخلی؛ تهدیدی برای صادرات گاز

زنگنه مصرف داخلی را تهدیدی برای صادرات گاز خواند و افزود: اگر به این موضوع و بهینه کردن مصرف داخلی توجه نکنیم کمتر از 20 سال آینده وارد کننده گاز خواهیم شد. تا دو سال آینده سوخت گاز جایگزین سوخت مایع در کشور خواهد شد. میزان مصرف گاز برای زمستان امسال 700میلیون مترمکعب است.

وزیر نفت با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی 70 درصد است، گفت: مردم در زمینه مصرف انرژی کاملاً اقتصادی رفتار می‌کنند اما گاهی ما به آنها علامت نادرست نشان می‌دهیم که در نهایت به‌ضرر منافع ملی خواهد شد.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل کشور حدود 40 سال عمر دارد و 15 سال است که مستهلک شده است. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب کاهش مصرف انرژی و افزایش اشتغال خواهد شد. همچنین نیروگاه‌ها باید به سیکل ترکیبی تبدیل شوند و راندمان آنها افزایش یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه راندمان مصرف برق در کشور 39 درصد است، گفت: ساختار مصرف انرژی صنعت کشور باید بهبود یابد.

زنگنه افزود: یکی از قویترین شبکه‌های توزیع گاز جهان را داریم. نوع قراردادهای گازی؛ مشارکت در تولید (PS) نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل داشتن فناوری‌های پیشرفته بومی در این زمینه نیازی به این قراردادها ندارد.

زنگنه اوپک را تجربه بی‌نظیر در جهان سوم دانست و افزود: این سازمان در جهان سوم بی‌نظیر و تنها سازمانی است که در جهان سوم می‌تواند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد.

وی گفت: ماده اولیه پتروشیمی‌های پرسود، گاز طبیعی نیست.

وزیر نفت افزود: مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF) تقویت شده است و دستاوردهای خوبی دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
باید فکر چاره بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
جناب وزیر محترم نفت این هشداررابه مسئولین بدهید
نظرات بینندگان