arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

البرادعی: شورای نظامی هیچ چاره ای جز آوردن مبارک به پای میز محاکمه ندارد

یکی از سیاستمداران و رهبران انقلاب مصر از برنامه خود برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر:یکی از سیاستمداران و رهبران انقلاب مصر از برنامه خود برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور خبر داد.

محمد البرادعی که با مجله اشپیگل گفتگو می کرد ضمن اعلام این مطلب در باره موارد مطرح پیرامون مبارک افزود: مبارک پیش از کناره گری خود دستوری برای شلیک به تظاهرات کنندگان و معترضان داد که این مسئله دلایل کافی برای دستگیری فوری وی را فراهم آورد.

وی درباره نقش رهبران نظامی در مصر گفت: آنها مسئول انتقال قدرت به مردم هستند. حداقل به نظر می رسد که رهبران نظامی نیاز به فشار دارند، اما آنها بتدریج می آموزند که چگونه نقش خود را ایفا کنند. آنها می دانند که اکنون مسئولیت سیاسی دارند. آنها باید اقدام کنند و اگر چنین نکنند مورد انتقاد قرار خواهند گرفت.

البرادعی درباره محاکمه خاندان مبارک گفت: شورای نظامی هیچ چاره ای جز آوردن مبارک و دیگران به پای میز محاکمه ندارد زیرا که آنها مسئول نفض حقوق بشر و فساد در مصر هستند. اگر مبارک در آغاز اعتراضات همان طور که به او توصیه کرده بودم کناره گیری می کرد او می توانست راهی در خور شان خود برای خروج از کشور پیدا کند.

این سیاستمدارمصری در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بیماری مبارک و اینکه این مسئله ممکن است او را از محاکمه نجات دهد درست است یا خیر؟ گفت: این مسئله ممکن است محاکمه را به تاخیر بیندازد اما سرانجام وی محکامه خواهد شد و ارتش هم نمی تواند کنار بنشیند و تماشاگر باشد.

محمد البرادعی در ادامه با تاکید بر گفتگوی ملی در عین حال هشدار داد که در صورت عدم شکل گیری گفتگو کشور می تواند به هرج و مرج فرو برود.

البرادعی همچنین در ادامه طرح موضوع همپیمانی طنطاوی به عنوان رئیس شورای انتقالی و مبارک را بی اهمیت خواند و گفت: آنها باید کار خود را انجام دهند و باید زمینه را برای انتقال قدرت فراهم بیاورند. این زمان چه 10 ماه طول بکشد یا بیشتر مهم نیست و تا زمانی که آنها کار خود را صادقانه انجام بدهند مهم نیست و ما عجله ای برای انتخابات پارلمانی و یا تدوین قانون اساسی جدید نخواهیم داشت و من مشکلی با ادامه قدرت از سوی نظامیان برای مدت طولانی تر ندارم. ما به جدول زمانی پایبندیم تا اینکه ارتش به پادگانهای خود بازگردد و شکی نیست که در نهایت این کار صورت خواهد گرفت.

وی درباره مشارکت خود در انتخابات گفت: من مطمئن هستم که تا زمان انتخابات ریاست جمهوری که برای آخر سال برنامه ریزی شده ما شرایط دموکراتیکی در کشور ایجاد خواهیم کرد و من هم تا آن زمان شرایط خود را برای نامزدی احراز کرده ام
نظرات بینندگان