arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

بحران در سوریه طولانی تر می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



«فاروق لوغ اوغلو» ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه را موجب طولانی تر شدن بحران در سوریه دانست و احتمال تقابل نظامی روسیه و ناتو بر سر این رخداد را رد کرد.
سرنگون شدن جنگنده سوخو ۲۴ روسیه توسط ترکیه جنگنده های ترکیه در روز گذشته موجب تنش در روابط آنکارا و مسکو و جنگ لفظی دو طرف شده است.

در پی این واقعه ترکیه نمانیده روسیه در آنکارا را احضار کرده و از آن سو مسکو نیز وابسته نظامی ترکیه در مسکو را فراخوانده و در این میان ترکها علاوه بر برگزاری نشست با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اعضای شورای امنیت نیز دیدار و آنها را در جریان واقعه گذاشته اند.

از سوی دیگر لاوروف وزیر خارجه روسیه سفر خود به ترکیه را لغو کرد و روس ها اقدام به نصب یک سیستم موشکی جدید در لاذقیه کرده اند.

در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اقدام ترکیه را «خنجر از پشت» آنکارا دانسته و گفت این امر عواقب جدی برای روابط ترکیه و روسیه خواهد داشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با دفاع از اقدام ارتش ترکیه این اقدام را حق ترکیه در دفاع از حریم هوایی خود خواند.

در این حادثه ترکیه مدعی است که جنگنده روس حریم هوایی این کشور را نقض کرده است و این در حالی است که روسیه این ادعا را رد می کند. در این خصوص خبرگزاری مهر گفتگویی با «عثمان فاروق لوغ اوغلو» عضو حزب جمهوری خلق ترکیه و منتقد سیاست های دولت ترکیه انجام داده است.

لوغ اوغلو در خصوص واکنش های احتمالی روسیه به این اقدام ترکیه و تبعات این حادثه برای روابط دو کشور گفت:ساقط کردن یکی از جنگنده های روسیه توسط ترکیه منجر به واکنش قوی از سوی روسیه شده است بطوریکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور و دیگر مقامات روسیه با صدور بیانیه هایی اعلام داشته اند که این اقدام ترکیه به روابط ترکیه و روسیه آسیب جدی خواهد رساند. باید منتظر بمانیم و ببینیم اقدامات روسیه علیه ترکیه چه خواهند بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه می تواند منجر به رویا رویی ناتو و روسیه شود گفت: برخورد روسیه و ناتو بر سر این مسئله محتمل نیست. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با ترکیه اعلام همبستگی کرده اند اما در عین حال خواستار کاهش تنش ها و حل و فصل بحران بین روسیه و ترکیه بطور دو جانبه شده اند.

لوغ اوغلو با اشاره به موضع نرمتر و محتاطانه تر اتحادیه اروپا در قبال این حادثه در مقایسه با موضع پنتاگون که به حمایت از ترکیه در این خصوص پرداخت افزود: هر گونه اختلاف نظری بین پنتاگون و اتحادیه اروپا در این خصوص ناشی از اختلاف بین نقطه نظر سیاسی و نظامی است. با توجه به اینکه اروپا در همسایگی روسیه قرار دارد لذا باید بسیار محتاطترباشد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این رخداد تاثیری بر توازن قوا در درون سوریه خواهد داشت یا خیر، گفت:این حادثه موجب طولانی تر شدن درگیری ها در سوریه خواهد شد. از این رو تمرکز باید بر روی حل و فصل مسئله سوریه از طریق دیپلماتیک در وین باشد. آنچه که ما امروز در سوریه نیازمند آن هستیم جنگ و تسلیحات بیشتر نیست بلکه دیپلماسی و عزم بیشتر برای پایان دادن به درگیری ها از طرق صلح آمیز است.

نظرات بینندگان