arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

خشکسالی در راه ایران/ آب و هوای کشور تحت تاثیر ال نینو و لانینو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سمینار یک روزه ال نینو، پیامد ها و راهکارهای برخورد با هدف شناسایی اثرات محتمل این پدیده آب و هوایی بر ایران و راهکارهای سازگاری با آن برگزار شد.

 غیرمحتمل بودن وقوع خشکسالی در زمان ال نینو و ترسالی در لانینو مهمترین موضوعی بود که در سمینار ال نینو، پیامد ها و راهکارهای برخورد مطرح شد.

ال نینو یا ال نینیو (به اسپانیایی: El Niño) یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می شود از جمله این ناهنجاری ها می توان به سیلاب های ناگهانی، خشک سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال نینو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می دهد و نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

در طول دوره لانینو دمای سطحی دریا در سرتاسر مرکز و شرق بخش مداری اقیانوس آرام تا 5/0 درجه پایین تر از شرایط طبیعی خواهد بود.

در تعریف، یک حادثه لانینو، دوره ای حداقل پنج ماه از شرایط لانینو است لانینو وقتی اتفاق می افتد که بادهای تجارتی شدیدتر می وزند و سطح دریا سردتر می شود.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور در این سمینار گفت : پدیده النینو در ایران عموما با گرایش به افزایش بارش و افزایش دما رخ می دهد درحالی که لانینا برعکس گرایش به کاهش بارش و دما دارد.

پرویز رضازاده افزود: در النینو ما 6 تا 7 عامل اثر گذار جانبی برای بارش داریم که ممکن است اتفاق نیفتد و انتظاری که از النینو داریم محقق نشود و در لانینا انتظار هوای سرد داریم هرچند با لانینا هم زمستان سردی نداشتیم.

وی گفت: در النینو بارندگی بیش از حد نرمال پیش بینی شده است در حالی که میزان خشکسالی در ایران آن چنان اثر گذار بوده است که وقوع سیلاب های ناشی از پدیده النینو نمی تواند اثرقابل توجهی بر منابع آب کشور داشته باشد.

رضازاده اثرگذاری النینو در فصل پاییز را بیشتر محتمل دانست و تاکید کرد: بعید به نظر می رسد این پدیده در دی ماه اثرگذاری خاصی داشته باشد.

مشاور رییس سازمان هواشناسی، ال نینو واقع شده در ایران را یکی از قوی ترین نوع رخ داده دانست و گفت: احتمال دارد تا سال آینده ادامه یابد اما خشکسالی های اخیرسبب شده نتواند تغییر محسوسی در منابع آب کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: مردم باید در مصرف آب مدیریت کرده و اجازه ندهند خشکسالی کشور را دچار آسیب کند.

کارشناس پژوهشکده اقلیم شناسی مشهد نیز در ادامه این سمینار گفت: حداکثر فعالیت پدیده ال نینو تا اواخر آذرماه است و پس از آن به تدریج آثار این پدیده تضعیف می شود.

وی افزود: با تضعیف تدریجی آثار ال نینو، بهار با فاز خنثی این پدیده مواجه خواهد شد و دیگر شاهد آثار پدیده ال نینو نخواهیم بود.

بابائیان با بیان اینکه تغییر اقلیم یک پدیده بلندمدت است و آثار بلندمدتی نیز دارد گفت: پیش بینی های جهانی مبتنی بر بررسی های صورت گرفته روی رفتار اقیانوس ها و دریاها نشان می دهد که در دهه های اخیر طوفان های دریایی افزایش یافته و پیش بینی می شود در سال های آینده نیز با اثرات طوفان های دریایی و پدیده های اقیانوسی مواجه بوده و این پدیده ها دنباله دار خواهند بود.

دبیر انجمن برقابی کشور نیز در ادامه این سمینار با تاکید براین که ال نینو در ایران رخ داده است گفت: بررسی اثرات این پدیده مهمترین هدف این سمینار است.

عیسی بزرگ زاده با تاکید بر پایش مستمر شرایط النینو در کشور افزود: با وقوع الینیو دیگر ماشاهد خشکسالی اقلیمی نخواهیم بود و ممکن است خشکسالی هیدرولیکی رخ دهد.

وی گفت: در سالی که ال نینو رخ می دهد وقوع خشکسالی غیر محتمل است و در سالی که لانینو رخ می دهد وقوع ترسالی غیرمحتمل خواهد بود.

سمینار یک روزه «ال نینو، پیامد ها و راهکارهای برخورد» با مشارکت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، سازمان هواشناسی، پژوهشکده اقلیم شناسی و مرکز اقلیم شناسی در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزارشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان