arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

پایگاه اینترنتی العهد: پوتين به پاسخ غير مستقيم به ترکيه بسنده نخواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی العهد در گزارشی نوشت: منطقه پس از شعله ور شدن درگیری روسی- ترکی در زمین سوریه، وارد مرحله جدیدی شده است که هنوز ویژگیهای آن بطور کامل مشخص نیست. روسیه به سختی از تصمیمش برای ورود در جنگ ضد تروریسم در سوریه عقب نشینی خواهد کرد. حتی اگر همه هزینه ها را بپردازد و ترکیه نیز با اقدامات شتابزده اش ماجراجو به نظر می رسد.
 
جمال واکیم استاد روابط بین الملل در دانشگاه لبنان گفت: روسیه از حضور نظامی قوی در سوریه دست بر نمی دارد. این مساله مرگ و زندگی برای روسیه است. وی واکنشهای روسیه را تا این لحظه به شرح ذیل دانست:

• حفظ حجم حملات نظامی در منطقه شمال سوریه که امیدهای ترکها را برای برپایی منطقه پرواز ممنوع برای افراد مسلح در شمال سوریه برباد می دهد.
 
• تمامی خاک سوریه زیر منطقه پرواز ممنوع روسیه قرار می گیرد. این اقدام با وارد کردن پیشرفته ترین سامانه موشکی از زرادخانه روسیه یعنی اس 400 صورت می گیرد. در نتیجه سوریه زیر حمایت هوایی کامل روسیه قرار می گیرد.
 
• روابط نظامی با ترکیه قطع می شود و از این طریق ترکیه از مقدار زیاد اطلاعاتی که طرف روسی در قالب همکاری امنیتی در اختیارش می گذاشت، محروم می شود.
 
• تصمیم به بستن مرزهای ترکیه و سوریه  
 
العهد اضافه کرد: وی بعید می داند روسیه در همین سطح از واکنش باقی بماند و به احتمال قوی نیروهایش اهداف نظامی ترکیه را هدف قرار می دهند و پوتین به پاسخ غیر مستقیم بسنده نخواهد کرد. واکیم معتقد است وارد شدن سامانه اس 400 یک اقدام قابل تامل است.
 
سرتیپ بازنشسته امین حطیط نیز در گفتگو با العهد گفت، تصمیم وارد کردن موشکهای اس 400 یک تصمیم عملیاتی است که مقدمه ای برای مرحله جدیدی است که کاملا با گذشته تفاوت دارد. وی افزود، قبل از تصمیم روسیه، ترکیه تهدید کرده بود منطقه حائل و پرواز ممنوع در داخل اراضی سوریه برپا می کند. با استقرار سامانه موشکهای اس 300 از نوع "مسکوفا" و اس 400 در فرودگاه حمیمیم، این امر به ایجاد یک گنبد آتشین ضد هر هدفی منتهی خواهد شد که خطری برای هواپیماهای روسیه و متحدانش به شمار رود.
 
با توجه به میزان تاثیر گذاری این موشکها که از چهار صد کیلومتر فراتر می رود یعنی خاک ترکیه در تیر رس آن قرار دارد که در سیصد کیلومتریمحل استقرار موشکها قرار دارد.  
 
سرتیپ حطیط می گوید هر هواپیمای ترکی که از فرودگاههای جنوبی یا از جنوب خط مرکزی ترکیه از جمله پایگاه غازی عنتاب و پایگاه اینجرلیک برخیزد که مورد استفاده نیروهای ائتلاف آمریکایی است، در معرض رویارویی با موشکهای اس 400 یا اس 300 قرار دارند.  
 
حطیط در پایان اضافه کرد، این بدین معنی است که آنکارا خواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک سوریه برپا کند اما خود را در معرض تهدید هوایی در داخل خاک ترکیه یافت و این یک تحول اساسی میدانی است.
برچسب ها: درگیری ، العهد ، نظامی
نظرات بینندگان