arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

برگزاری اولین کنگره صلح سبز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بابک توتونچی دبیر کنگره اولین کنگره صلح سبز معتقد است هرکجا که درخت کم تر است، خشونت بیشتری در آنجا دیده می شود.

اولین کنگره بین المللی و دومین کنگره ی تخصصی صلح سبز روز جمعه 6 آذرماه 94 در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

این همایش که با حضور مسئولان، هنرمندان و فعالان محیط زیست برگزاری شد به موضوع تخصصی «صلح سبز» با محوریت سیاست های کلی زیست محیطی نظام پرداخت.

این همایش با حضور میهمانانی از کشورهای هند، چین، ژاپن، روسیه، بلاروس، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، لبنان و سنگال برگزار شد. این کنگره شامل سخنرانی و مقالاتی در مورد محورهای زیر بود؛ تأثیر فرهنگ و زبان پارسی در گسترش صلح، صلح و حقوق سیاره، کتاب و صلح، اقتصاد مقاومتی ، سبک زندگی و محیط زیست، جایگاه صلح در مناسبات بین الملل، محیط زیست صنعت و اقتصاد، صلح مردمان بومی و امنیت غذایی، حرمت حیات در آیینه اسلام، جامعه مدنی محیط زیست و سیاست، صلح و بشقاب غذا، صلح و آسیب های اجتماعی.

همچنین این همایش شاهد حضور سایر سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و اجتماعی از جمله جمعیت امام علی، گروه حمایت از حیوانات دماوند، کوهنوردان گیاهخوار ایران و انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و سازمان مردم نهاد درختکاران شرکت کردند.

بابک توتونچی دبیر این کنگره در سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که این کنگره بتواند سبب گردهمایی کسانی شود که مساله محیط زیست دغدغه مهم زندگی آنهاست.

توتونچی در نشستی با اصحاب رسانه ها در پاسخ به این سئوال که انتظار دارید این همایش چه تاثیر عملی ایجاد کند گفت: جهان سوم همایش زده است و بیشتر همایش ها در واقع، نمایش است.

او افزود: اما هدف ما از برگزاری چنین کنگره های گردهم آوردن افرادی است که با ما در مساله حفظ و حراست از محیط زیست همدل هستند. ما انتظار داشتیم که سال به سال، به قدر و اندازه ای رشد داشته باشیم. اما به حمد الله رشد امسال را می توان نسبت به سال قبل، رشدی ده برابری ارزیابی کرد. که این مساله جای خوشحالی و شکرگذاری دارد.

توتونچی اضافه کرد: آرمان جامعه مدنی این است که دولت ها کوچکتر باشد. همچنین ما بتوانیم مردم را درگیر توسعه پایدار و پیشرفت کنیم. اگر ما نتوانیم مردم را درگیر مسائل محیط زیستی کنیم آنها به سراغ برنامه های دیگر می روند. ما انتظار داریم این برنامه ها مردم را از لحاظ سبک زندگی سالم که به سبک زندگی ایرانی اسلامی نزدیک است، آشناتر کرده و پیوند بیشتری دهد. او همچنین در بخشی انتقادی از سخنانش اشاره داشت که زمانی موضوع محیط زیست به سامان می رسد که مسئولین ما در این حوزه در سازمان خودشان به محیط زیست اهمیت بدهند. اینطور نباشد که از آشپزخانه سازمان محیط زیست روزانه 200 ظرف یکبار مصرف مخرب برای محیط زیست بیرون بیاید و یا در شرایطی که آب و هوای ما آلوده است، مسئولان ما با ماشین شش سیلندر سرکار حاضر شوند.

توتونچی اضافه کرد: صلح سبز این دکترین را مطرح می کند که زمانی می توانید صلح را در بیرون ایجاد کنید که در درون و معنویت درونی بتوانید به صلح رسیده باشید. صلحی که در بیرون میخواهد ایجاد شود باید از درون ما سرچشمه گرفته باشد. ما این صلح را از مقابله با خشونت علیه زنان، مردان، کودکان، دولت ها، محیط زیست و حیوانات آغاز می کنیم. مهندس پارسی نیز به عنوان مدیرشورای هماهنگی این کنگره سیاست های پانزده گانه مقام معظم رهبری درخصوص محیط زیست را تبیین و به بیان محورهای برگزاری این همایش پرداخت که تلاش می کرد سیاست های نظام در این حوزه را مدنظر قرار دهد. جایی که درخت کم است خشونت زیادتر است یکی از نکات برجسته این همایش، تاکید ویژه بر آشتی با طبیعت و صلح است. به اعتقاد مسئول برگزاری این کنگره در نهاد فرهنگ ایرانی و حتی جهانی، آشتی و صلح با طبیعت، محیط زیست و حتی حیوانات است. اما متاسفانه این فرهنگ در میان ما گم شده است و انسان امروزی به دنبال گم گشده خود می گردد.

بابک توتونچی در این باره توضیح داد: یکی از مهمترین آفت های جهان امروز صنعت دامپروری است. صنعتی که روز به روز انسان رابه دام ها و غذاهای حاصل از آن وابسته تر میکند. شیرهای تولید شده امروز خواص شیر واقعی را ندارند. اما سبک زندگی امروزی ما را وادار کرده به جای تامین کلسیم از بادام به ناچار از همین شیرها استفاده کنیم. هورمون هایی که برای تولید مرغ ها به کار می رود امراض زیادی را ایجاد کرده که این هم ناشی از سبک زندگی غلط ماست. در این همایش همچنین آیین گشایش نمایشگاه «جان جهان» که مجموعه ای از آثار «خسرو اشتری» هنرمند و گرافیست فعال حوزه صلح، محیط و حیوانات است، با حضور هنرمندان کشور و فعالان محیط زیست برگزار شد.
نظرات بینندگان