arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

روایت بعیدی‌نژاد از اظهارات آمانو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران در اینستاگرام خود نوشت: آمانو گفته است با دادن گزارش ارزیابی نهایی، ما در آژانس تمامی کار خود در مورد پرونده پی ام دی را انجام داده ایم و حالا نوبت کشورهای عضو شورای حکام است که تصمیم آخر در مورد بستن همیشگی این پرونده را در روز پانزده دسامبر اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا، متن یادداشت بعیدی نژاد ایران به این شرح است: آقای آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در بیانیه خود در جلسه رسمی شورای حکام و همچنین در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران خارجی در وین محورهای مهمی را به موضوع هسته ای ایران اختصاص داد که خلاصه و اهم آنها بدین شرح است:

نقشه راهی که در خصوص رفع ابهامات از موضوعات حال و گذشته مربوط به برنامه هسته ای، میان ایران و آژانس توافق شده است بر اساس برنامه زمان بندی شده خود کاملا اجرا شده است و روز بیست و چهار نوامبر جلسه جمع بندی نهایی هیات ایران و تیم آژانس نیز برگزار شد، که بر مبنای گزارشی که دریافت کرده ام جلسه خوبی بوده است. هفته آینده من ارزیابی نهایی خود را برای تصمیم شورای حکام ارائه خواهم داد.

این ارزیابی نهایی متمرکز بر یافته های تیم های فنی آژانس خواهد بود و در این ارزیابی از حدس و گمان احتراز خواهم کرد در جریان اجرای نقشه راه بر اساس تفاهمات با ایران اطلاعات لازم را از ایران دریافت کرده ایم و از پارچین هم بازدید داشته ام. مجموعه این اقدامات تصویر کافی و مناسبی را در اختیار آژانس قرار داده است که بتواند ارزیابی نهایی خود در مورد برنامه حال و گذشته ایران مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی یا پی ام دی را ارائه کند.

این انتظار نباید وجود داشته باشد که آژانس بتواند به صد در صد و تمامی سوالات مطرح شده در خصوص بحث ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران پاسخ کاملا روشن و قطعی بدهد چرا که این پرونده، پرونده بسیار پیچیده ای است که تاریخچه دوازده ساله دارد که در گزارش سال 2011 در دوازده بخش بدان پرداخته شده است ( که بسیاری از موارد آن به عرصه های حساس نظامی ایران مرتبط می شود).

اما مثالی که می توانم برای رهیافت خودمان در حل مسئله و ارائه ارزیابی نهایی بزنم، مثال پازل های تصویری است، که ممکن است شما چند مورد خاص از هزاران پازل را هم نتوانید بطور قطعی پیدا کنید، اما این مانع از این نمی شود که تصویر مشخص نهایی کل پازل تصویری را نداشته باشید. این معنای آن چیزی است که می گویم گزارش ما سفید مطلق نخواهد بود. ما امروز این ارزیابی نهایی را در اختیار داریم و هفته آینده این ارزیابی نهایی خود را در اختیار شورای حکام قرار می دهیم که اعضا تا روز پانزده دسامبر وقت کافی برای مطالعه آن در اختیار دارند.

با دادن این گزارش ارزیابی نهایی، ما در آژانس تمامی کار خود در مورد پرونده ی پی ام دی را انجام داده ایم و حالا این نوبت کشورهای عضو شورای حکام است که تصمیم آخر در مورد بستن همیشگی پرونده پی ام دی را در روز پانزده دسامبر اتخاذ کنند.
نظرات بینندگان