arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

روزنامه‌نگار دستگیر شده ترکیه: جرم ما افشای جنایت‌های آنکارا در سوریه بود

یکی از دو روزنامه‌نگار ترکیه‌ای که روز پنجشنبه به دلیل افشای نقش سازمان‌های امنیتی کشورشان در انتقال سلاح به تروریست‌های سوریه دستگیر شده بودند می‌گوید جرم آنها افشای جنایت‌های آنکارا در سوریه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»،«جان دوندار»، سردبیر روزنامه جمهوریت که یکی از دو روزنامه‌نگار دستگیر شده به دلیل افشای ارتباط دولت ترکیه با تروریست‌های سوریه است، در اظهاراتی از اقدامش دفاع کرده است. 

دادگاهی در استانبول، روز پنجشنبه حکم به دستگیری «جان دوندار»، سردبیر روزنامه جمهوریت و «اردم گول»، رئیس دفتر این روزنامه در آنکارا داد. این دو نفر به افشای اسرار دولتی و عضویت در گروه‌های مسلح تروریستی متهم شده و در صورت تأیید جرم، احتمال دارد با حبس ابد مواجه شوند.

جان دوندار، سمت راست و اردم گول، سمت چپ، دو روزنامه‌نگار دستگیر شده ترکیه

هزاران نفر، روز جمعه در تظاهراتی در استانبول این حکم را «روز سیاه برای مطبوعات» خواندند. 

روزنامه جمهوریت در ماه مه مقاله‌ای به همراه یک ویدئو منتشر کرده بود که مشارکت مقامات محلی در قرار دادن صندوق‌های حاوی سلاح در پشت کامیون‌های عازم سوریه نشان می‌داد. در این مقاله، فاش شده بود این سلاح‌های را «سازمان اطلاعات ملی»، دستگاه امنیتی ترکیه، برای معارضان مسلح سوریه ارسال می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه در آن زمان در اظهاراتی تند، نگارنده این مقاله در جمهوریت را به پرداخت «بهای سنگین» تهدید کرده بود. او در ماه ژوئن، شخصاً از روزنامه یاد شده به خاطر انتشار این خبر شکایت کرد.  

روزنامه حریت، روز جمعه فیلمی از اظهاراتی منتشر کرده که «جان دوندار» روز پنجشنبه، ساعاتی قبل از صدور حکم دادگاه مطرح کرده است. ترجمه اظهارات «دوندار» در زیر آمده است:  

«ما از آزادی مطبوفات و حقوق خبرنگاران دفاع می‌کنیم اما مقدم بر آن، ما در حال دفاع از حق مردم برای دسترسی به اطلاعات هستیم. بر خلاف دروغ‌های دولت، ما در حال دفاع از آزادی‌مان برای افشای آن دروغ‌ها هستیم.

اگر بین حق دولت برای پنهان‌کاری و فریبکاری و حق مردم برای دانستن، جدالی وجود داشته باشد، ما برای مورد دوم (حق مردم برای دانستن) مبارزه می‌کنیم.

موضوع فعلی، موردی شخصی برای ما و یا روزنامه‌نگاران و وکلایی که برای حمایت از ما اینجا آمده‌اند، نیست. این حدال مردم است، برای بازپس‌گیری حقوقی که دولت از آنها سلب کرده است.  

هرچه تعداد مردم حامی ما در اینجا بیشتر شود، ما بهتر از حق آنها برای دسترسی به اطلاعات دفاع می‌کنیم و مبارزه جانانه‌تری با دروغ خواهیم داشت.

اگر تعداد مردم کم شود اما، حقوقمان را از دست خواهیم داد. برنده شدن در این جدال، موضوع بحث در عرصه بین‌المللی نیست.

هیچ خائنی نتوانسته است این حقوق را برای همیشه سلب کند. ما هم به خائن خودمان اجازه نخواهیم داد که این کار را انجام دهد و حقوقمان را مطالبه خواهیم کرد.»

خبرنگار روزنامه جمهوریت در پاسخ به سئوالی درباره اتهامات مطرح شده علیه او و همکارش گفت: «ما به افشای اسرار دولتی و همکاری با سازمان تروریستی متهم شده‌ایم. آشکار است که منظور آنها از "اسرار دولتی" نقش سازمان اطلاعات ترکیه در انتقال این سلاح‌ها است. ما در دفاع خودمان گفته‌ایم که این را نمی‌توان اسرار دولتی دانست و اینکه یک دولت نمی‌تواند جرم کند و آنها را اسرار دولتی اعلام کند. و ما گفته‌ایم که انتشار این مقاله، یک وظیفه روزنامه‌نگاری بوده است.»


 

انتهای پیام/


منبع: فارس
نظرات بینندگان