arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

657 جزيره سد مانند روي زمين کشف شده است

پژوهشگران امروز چهارشنبه از کشف صدها جزیره سد مانند (خطی) جدید بر روی زمین طی ده سال خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران امروز چهارشنبه از کشف صدها جزیره سد مانند (خطی) جدید بر روی زمین طی ده سال خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، به گفته پژوهشگران دانشگاه دوک در ناتینگهام انگلیس، در سال دو هزار و یک تعداد جزایر سد مانند بر روی زمین هزار و چهارصد و نود و دو جزیره بود. طبق بررسیهای جدید که با کمک تصاویر ماهواره ای، نقشه برداری و جدولهای جهتیابی صورت گرفت، تعداد این جزایر امسال دو هزار و صد و چهل و نه جزیره محاسبه شد که ششصد و پنجاه و هفت عدد بیشتر از آمار پیشین است.

در این حال به گفته ماتیو ال استوتز یکی از پژوهشگران، این جزایر به یکباره بوجود نیامده اند، بلکه احتمالا تعدادی از آنها در تصاویر ماهواره ای پیشین ثبت نشده و یا در رسته های اشتباهی طبقه بندی شده بودند. طول کلی تمامی جزیره های سد مانند در جهان به بیست و یک هزار کیلومتر می رسد و این جزایر حدود ده درصد از خطوط ساحلی قاره های زمین را تشکیل می دهند.

این جزایر در تمامی قاره ها به استثنای قطب جنوب و در تمامی اقیانوسها وجود دارند، اما هفتاد و چهار درصد از این جزایر در نیمکره شمالی و بیشترین تعداد آنها در قاره آمریکا قرار دارد.

این جزایر همچنین یکی از زیست بومهای مهم در حیات وحش محسوب می شوند. به گزارش پایگاه اینترنتی یاهو نیوز ، جزیره های سد مانند عموما از رشته ای طولانی از صخره ها با ارتفاع و پهنای اندک تشکیل شده اند که ساحلهای آنها را شن و رسوبات پوشانده است.

این جزایر موازی با ساحلها تشکیل می شوند، و از سرزمینهای کم ارتفاع در برابر طوفانهای سهمگین و بالا آمدن ناگهانی سطح آب محافظت می کنند.

همچنین این جزایر بر خلاف مناطق با ثبات، در واکنش به موجها، جزر و مد، جریان آب و دیگر فرآیندهای فیزیکی در آبهای آزاد اقیانوسها تغییر شکل می دهند و دچار فرسایش می شوند.
نظرات بینندگان