arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

روایتی از فشارها به حسابرسان و آشفتگی و بی‌نظمی‌های مالی تمام عیار در شهرداری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایسنا نوشت: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران از سیاسی شدن حسابرسی شورا از سازمان‌های شهرداری گلایه کرد و گفت:‌ با جوسازی‌ها و شایعه‌پراکنی عقب نمی‌کشم و محکم ایستاده‌ام.

علیرضا دبیر در خصوص حسابرسی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران و حواشی ایجاد شده، گفت: از روزی که مسئولیت کمیسیون برنامه و بودجه به من واگذار شد این وظیفه را احساس کردم که اطلاعات حاصله از حسابرسی این شرکت‌ها و سازمان‌ها را بند به بند به تمامی اعضای شورای شهر گزارش دهم تا آنها بدانند چه اتفاقاتی در شهرداری تهران افتاده است.

وی با بیان اینکه این گزارشات، حرف‌های من نیست تصریح کرد: این اطلاعات، نتیجه بررسی‌های حسابرس منتخب شوراست، حسابرس متعهد و قسم‌خورده‌ای که از 31 عضو شورای شهر 30 نفر به آن رای داده و آن را انتخاب کرده‌اند.

فشارهای زیادی بر حسابرس‌ها اعمال می‌شود

دبیر در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر عدم دقت حسابرس، گفت: ما تنها حرف حسابرس خود را قبول داریم و جامعه حسابرسان نباید تحت فشار عده ای در شهرداری قرار بگیرند و به وظیفه حسابرسی خود بپردازند.

دبیر با بیان اینکه متاسفانه فشارهای زیادی بر حسابرس‌ها اعمال می‌شود، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه پشت حسابرس منتخب شورا‌ ایستاده است و اجازه نمی‌دهد فشارهایی که از بیرون وارد می شود در نتیجه کار آنها تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد مساله حسابرسی را سیاسی کند به مردم ظلم کرده است گفت: مردم باید بدانند و در جریان باشند که با دارایی شان در شهر تهران چه اقداماتی انجام شده است.

فروش بدون مزایده تپه‌های عباس‌آباد به یک 1.5 میلیون تومان؟!


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در خصوص حسابرسی از شرکت نوسازی عباس آباد با بیان اینکه تپه‌های عباس آباد را بدون مزایده و هر متر زمین تجاری و اداری را کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان فروخته اند گفت: در وهله اول به گفته حسابرس فروش زمین های عباس آباد تخلف بوده است. از سوی دیگر عباس آباد در یکی از بهترین نقاط شهر تهران قرار دارد و جای سوال است که آیا باید هر متر زمین تجاری و اداری را زیر یک میلیون و 500 هزار تومان می‌فروختند؟

وی تاکید کرد: پرونده حسابرسی شرکت عباس آباد هنوز توسط اعضای شورا باز است و نتیجه بررسی این پرونده پس از تکمیل در صحن شورای اسلامی قرائت خواهد شد.

دبیر در واکنش به سخنان شهردار که این شهرداری را بسیار شفاف و منضبط خوانده بود، گفت: متاسفانه گزارش‌های حسابرسی حکایت از آشفتگی و بی نظمی مالی تمام عیار در شهرداری دارد و مبنای این سخنان مشخص نیست. این عدم شفافیت به معنای کوتاه کردن دستان شورای شهر است. ما می‌گوییم مواردی را که حسابرس پیدا کرده جواب دهید تا هم ما قانع شویم و هم بتوانیم به مردمی که به ما رای داده‌اند جواب دهیم. ولی متاسفانه جواب قانع کننده‌ای وجود ندارد و تخلفات گسترده صورت گرفته است.

وی افزود: متاسفانه باز هم با شیوه انکار سعی می شود صورت مساله پاک شود و این نگران کننده است. گزارش حسابرسان مثل یک آینه است که روبروی شهرداری گذاشته شده، اگر این آینه چیز خوبی را نشان نمی‌دهد، شکستن آینه یا جوسازی علیه آن فقط باعث می‌شود تا بی انضباطی و زشتی درمان نشود.

رییس کمیسیون بودجه شورا ادامه داد: پیشنهاد من این است که دوستان شهرداری بیایند و مشکلات را ریشه یابی و حل کنند تا جلوی بی انضباطی گرفته شود. حالا یک عده هم از این ناراحت می‌شوند که بشوند. اتفاقا یکی از فلسفه‌های تشکیل شورای شهر، جلوگیری از همین بی‌انضباطی‌ها و قانون شکنی‌ها است .

وی در خصوص برخی انتقادات مبنی بر اینکه عملکرد حسابرس‌ها درست نبوده، گفت: حسابرس قرارداد مشخص دارد و برای آن فرقی نمی‌کند که ایرادی در صورت‌های مالی پیدا کند یا نه. از سوی دیگر حسابرس‌ها قسم خورده اند و با سند و مدرک تخلفات را احصاء می‌کنند ولی آنچه که برای ما نگران کننده است، نتیجه "عدم اظهار نظر" در گزارش های حسابرسی است، چرا که این نشان می‌دهد سازمان‌ها مدارک و اسناد لازم برای اطهارنظر را تحویل حسابرس نداده اند و این عدم شفافیت مالی خلاف ادعای شهرداری تهران است.

از برخی پروژه‌های عمرانی شهرداری دفاع می‌کنم

دبیر در پاسخ به این سوال که چرا در سال 91 این اخبار در خصوص حسابرسی از شهرداری به این گونه منتشر نمی‌شد، گفت: من از سال 92 این مسئولیت را به عهده دارم. شما باید از مسئول قبلی بپرسید که چرا اطلاعات را در اختیار مردم و اعضای شورای سوم قرار نمی‌دادند.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر تغییر جناح بندی‌اش که پیش از این در حمایت از شهردار تهران بود گفت: علیرضا دبیر اسم و هویت خود را از شورا ندارد و به صورت مستقل به شورا آمده و اکنون هم تنها به عنوان کارشناس بند به بند این مسائل را به دور از بزرگ‌نمایی و سیاسی شدن موضوع طبق وظیفه ام توضیح می‌دهم.

دبیر افزود: من هنوز هم از برخی پروژه‌های عمرانی شهرداری دفاع می‌کنم. عجیب است که دوستان انتظار دارند من بعد از اطلاع از بی‌انضباطی مالی شهرداری در کمیسیون برنامه و بودجه، همان رویه‌ای را داشته باشم که در سال‌های قبل در پیش گرفته بودم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ما در برابر مردم مسئولیم. زمانی که شورای سوم و شهرداری به ما اطلاعات نمی‌دادند و فقط برخی کارهای عمرانی قوی مثل پروژه امام علی(ع) را می‌دیدم خب طبیعی بود که مدافع این اقدامات باشیم. اما با دیدن گزارش‌های حسابرسی و اطلاعاتی که به دست من به عنوان رییس جدید کمیسیون برنامه و بودجه رسید، صادقانه و بی‌هیچ تعارفی کاملا شوکه شدم. شما باید زمانی از من تعجب کنید که در زمان این مسئولیت اطلاعات را به اعضا و مردم ندهم.

حق مردم است بدانند با عوارضی که می‌پردازند چه اتفاقی می‌افتد

وی افزود: فارغ از جناح‌بندی‌ها و رفاقتی که با مدیران شهرداری داشتیم، وظیفه خود دیدم که این موارد به صورت دقیق و بدون سانسور به شورا گزارش شود و برای اولین بار این اتفاق در شورای شهر افتاد. چرا که سلامت مالی و دقت در بیت‌المال اصول زندگی من بوده و هست و اصول خودم را حتی برای برادر خودم هم زیر پا نمی گذارم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تصریح کرد: حسابرسی‌ بودجه سال 92 اولین حسابرسی است که در دوره مدیریت من در کمیسیون برنامه و بودجه انجام شده و حسابرسی سال 91 در دوره گذشته بررسی شده بود. پس از بررسی شرکت‌ها و سازمان‌ها؛ حسابرسی از مناطق را نیز آغاز خواهیم کرد. چرا که حق مردم است بدانند با عوارضی که می‌پردازند چه اتفاقی می‌افتد.

حسابرسی‌ها مقدمه‌ای برای انضباط مالی در شهرداری است

وی در ادامه با اشاره به اینکه ماجرای حسابرسی‌ها تمام نشده و حسابرسی ها مقدمه‌ای برای اصلاحات اساسی و انضباط مالی در شهرداری خواهد بود؛ بیان داشت: اوضاع شرکت‌ها واقعا خوب نبوده و به همین دلیل برخی‌ها فشار می‌آورند و عملکرد حسابرس‌ها را زیر سوال می‌برند که این کار حرفه‌ای نیست. شهرداری هم نداشتن زمان کافی برای ارائه مدارک و اسناد را بهانه می‌کند در حالی که حسابرس ماه‌ها در شرکت‌ها مستقر بوده و حتی قبل از ارائه گزارش حسابرس، بنده با مسئولین این شرکت‌ها چندین جلسه برگزار کردم تا ابهامات حسابرسی با ارائه اسناد و مدارک حل شود.

رئیس کمیسیون بودجه و برنامه با بیان اینکه من جز با حق با کسی عهد اخوت نبسته‌ام ، گفت:‌وظیفه قانونی و شرعی دارم که در خصوص مسائل مطرح شده به مردم جواب دهم.

دبیر با اشاره به برخی جوسازی‌های اخیر در خصوص وی، گفت: من با جوسازی‌ها و شایعه‌پراکنی عقب نمی‌کشم و محکم ایستاده‌ام و بند به بند حسابرسی را در صحن علنی اعلام می‌کنم تا بقیه اعضا نیز متوجه شوند چه اتفاقی در شهرداری تهران افتاده است.
نظرات بینندگان