arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

حذف نیم میلیون لینک از جستجوی گوگل!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ماه می سال 2014 اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که به قانون "حق فراموش شدن” معروف گشت. بر اساس این قانون شهروندان کشورهای عضو حق دارند از موتورهای جستجو بخواهند لینک های مرتبط با آنها را از نتایج جستجوی خود حذف نمایند.

حالا شرکت گوگل طی یک بیانیه اعلام داشته که تا کنون بیش از نیم میلیون لینک را بنا به درخواست افراد مختلف حذف کرده است. البته میزان درخواست ها رقمی فراتر از این مقدار بوده، اما اهالی مانتین ویو برای قبول حذف لینک ها شرایط خاصی را در نظر می گیرند.


بر طبق اطلاعات منتشر شده، غول دنیای جستجو های اینترنتی در طی این مدت با 1234092 درخواست مواجه شده و تا به امروز به 42 درصد از آنها، یعنی رقم 518000 مورد، ترتیب اثر داده است. رقم تقاضا ها در کشوری مثل انگلیس حدود 162000 مورد بوده که تنها با 38 درصد شان موافقت شده است.

آمارهای این سند نشان می دهد که درخواست برای حذف لینک های مرتبط به سایت فیس بوک مقام اول را در میان سایر سایت ها به خود اختصاص داده است. لینک های ارجاعی به توییتر و گوگل پلاس نیز در این رده بندی دارای جایگاه های بعدی هستند.

اما کدام لینک ها واجد شرایط فراموش گشتن می شوند؟ در قانون "حق فراموش شدن” آمده که افراد مجاز هستند درخواست حذف لینک هایی را به موتورهای جستجو بدهند که در آنها اطلاعاتی نادرست و موهن، و یا تاریخ گذشته در مورد شخص ایشان وجود داشته باشد. گوگل نیز اعلام نموده که در تصمیم گیری برای قبول یا رد درخواست، مصالح عمومی جامعه را در نظر گرفته و در برخی موارد این موضوع را بر منافع شخصی افراد ارجحیت می دهد. می توان این طور گفت که مواردی که به آگاهی های عمومی و یا سوابق رسمی فرد مربوط شوند، قابل فراموش شدن نیستند.

گوگل در وبسایت خود فرمی را قرارداده که افراد می توانند با استفاده از آن لینک مورد نظر شان را اعلام و دلایل درخواست برای حذف آن را تشریح کنند. البته کنار گذاشته شدن این لینک ها توسط گوگل به معنی حذف آنها از اینترنت نیست، بلکه این کار تنها دسترسی به پیوند های مذکور را دشوارتر می کند.
نظرات بینندگان