arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سالن های تئاتر در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 10 و 11 آذر ماه به مناسبت فرارسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تعطیل خواهد بود.

به گزارش ایسنا، همزمان با اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سالن های تئاتر در روزهای سه شنبه 10 آذر و چهارشنبه 11 آذر تعطیل خواهند بود.

جشنوارۀ چهار فصلِ مونولیو؛ فصل پاییز

«گروه تئاتر لیو» نخستین فصل از «ششمین جشنوارۀ مستقل مونولیو» را از ۱۲ تا ۲۰ آذر ماه ، در سالن تئاتر «موج نو» برگزار می‌کند.

ششمین دوره از «جشنوارۀ مستقل مونولیو» با تغییر شکل نسبت به دوره‌های گذشته، به صورت «چهار فصل» و در دو بخش «رقابتی» و «غیررقابتی» برگزار می‌شود.

این جشنواره که به اجرای نمایش‌های «مونولوگ» و «مونودرام» اختصاص دارد، از پاییز سال 94 آغاز می شود و تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت. هر فصل از این جشنواره، در یکی از سالن های خصوصی تئاتر ایران برگزار خواهد شد.

بنا بر این گزارش، در نخستین فصل از این جشنواره ۹ نمایش، در ۲ سانس، روی صحنه خواهند رفت وعلاقمندان به دیدن این آثار، می توانند از هماکنون برای پیش خرید بلیت این نمایش ها از سایت www.tik8.com استفاده کنند یا از ۱۲ آذر ماه، برای دیدن این نمایش ها به سالن «موج نو» واقع در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقی، پلاک ۵۷ مراجعه کنند.

بلیت نمایشهای این جشنواره در زمان پیش فروش با «۲۰ درصد تخفیف» ارائه میشود و جدول برنامه‌های این فصل، همراه با این خبر در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.

جشنوارۀ «مونولیو» نخستین جشنوارۀ خصوصی تئاتر ایران است که برگزاری آن بیش از شش سال تدوام داشته است.

این جشنواره از سال ۱۳۸۹ توسط «گروه تئاتر لیو» و با هدف مطالعه، تعمیق در مفاهیم و توسعۀ تجربیات جدید در زمینۀ قابلیت های نمایش های مونولوگ یا مونودرام و کشف استعدادهای تازه در حوزۀ نویسندگی، کارگردانی و بازیگری تئاتر شکل گرفته و تاکنون منجر به تولید بیش از ۷۰ اثر نمایشی جدید و نگارش بیش از ۶۰۰ نمایشنامۀ تازه در تئاتر ایران شده است.

در ششمین دوره از «جشنوارۀ مستقل مونولیو» بیش از ۳۵۰ نمایشنامه به دبیرخانۀ این جشنواره ارسال شده که از میان آنها ، ۳۷ نمایشنامه برای بررسی بیشتر و بازبینی انتخاب شده اند. منتخب این آثار، در کنار آثاری از هنرمندان مهمان و چند نمایش بین المللی، طی چهار فصل در این جشنواره بر روی صحنه خواهند رفت.

تخفیف ویژه دانشجویان برای تماشای نمایش دکتر رفیعی

با تصمیم علی رفیعی، به دنبال استقبال دانشجویان علاقه‌مند به تماشای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار...»، بخشی از ظرفیت بلیت‌های این نمایش در روزهای یکشنبه با تخفیف ۵۰ درصدی به دانشجویان اختصاص پیدا می‌کند.

علی رفیعی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» درباره تخصیص تخفیف ۵۰ درصدی بهای بلیت نمایش به دانشجویان علاقه‌مند، اظهار کرد: پیرو استقبال فوق العاده‌ای که دانشجویان از این نمایش داشتند و اینکه هر بار در پشت در تالار وحدت شاهد حضور بسیاری از این دانشجویان بودم که موفق به خرید بلیت نشده بودند، تصمیم گرفتیم در حدی که شرایط کار اجازه می دهد یک یا دو روز در هفته، ظرفیت معینی از بلیت‌های نمایش برای تخفیف دانشجویی در نظر گرفته شود.

این کارگردان با سابقه تئاتر ایران ادامه داد: خیلی خوشحالم که این خبر را به دانشجویان علاقه‌مند به تماشای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» بدهم که از این پس روزهای یکشنبه هر هفته ظرفیت معینی از بلیت‌های نمایش با تخفیف ۵۰ درصدی به دانشجویان اختصاص داده می‌شود.

رفیعی اظهار امیدواری کرد که تخصیص بلیت با تخفیف ۵۰ درصدی به دانشجویان علاقه‌مند در روزهای یکشنبه هر هفته تا پایان اجرای عمومی نمایش ادامه پیدا کند.

براساس این گزارش، بنا بر تصمیم گرفته شده،‌ دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند روز یکشنبه ۸ آذرماه بلیت با تخفیف ۵۰ درصدی نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار...» را با حضور در مقابل گیشه تالار وحدت تهیه کنند.

همچنین دانشجویان علاقه‌مند به تهیه این بلیت تخفیف‌دار، دو ساعت مانده به زمان اجرای نمایش و با در دست داشتن کارت دانشجویی معتبر، در این خصوص می‌توانند اقدام کنند.

در این اثر سیامک صفری، مهدی سلطانی، مریم سعادت، مصطفی ساسانی، نسرین درخشان‌زاده، سارا رسول‌زاده، فروغ قجابگلی، زهیر یاری، عباس جمالی، ساناز روشنی، هوشنگ قوانلو، یلدا عباسی، عزالدین توفیق، وحید آجرلو، عباس آقاجانی، مجتبی آقامیرزایی، حامد احمدجو، سعید احمدی، مهسا باقری، شیما بختیاری، نواب ثریا، مسعود جهانبخش، میثم دامن‌زه، راشین دیدنده، شیرین ریاضی، فرزانه زینتی، علی صادقی، حسین کریمی، مصطفی لطیفی‌خواه، لاله نورالدین موسی، روهان نیکخواه، نرگس نیک‌سیرت، پریا وزیری ایفای نقش دارند.

مدیر بخش روابط عمومی" سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حکم گرفت

مصطفی محمودی، منتقد تئاتر و مدرس دانشگاه با حکم دکتر سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان مدیر بخش روابط عمومی جشنواره سی و چهارم منصوب شد.

سنگ اول در سینماتک خانه هنرمندان ایران

فیلم «سنگ اول» ساخته ابراهیم فروزش در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید.

یکصدو سی و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 9 آذر به نمایش فیلم «سنگ اول» ساخته ابراهیم فروزش اختصاص دارد.

پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی آن با حضور رضا درستکار و کیوان کثیریان برگزار می شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حسن‏علی اولین کسی است در آبادی که می‌‏رود و برای خودش از شهر سنگ قبر می‏‌خرد. این مسئله تعجب همه‏‌ی اهالی را در پی دارد و سوژه‌ی خنده آنها می‏‌شود، او خود را پدری مهربان، دلسوز و فداکار نامیده است. همسر او نیز با گلایه از این کار، شروع به نق‏ زدن می‏‌کند که چرا حسن‏علی برای وی پول خرج نمی‌‏کند. مگر او فداکار نیست و نبوده که حسن‏علی برای او سنگ نخریده؟ این مسئله در بقیه‌‏ی خانواده‏‌ها نیز باعث بروز اختلاف می‏‌شود.

فیلم «سنگ اول» دوشنبه 9 آذر ساعت 17:30 در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

نمایش های منتخب رپرتوار تئاتر خیابانی بهزیستی معرفی شدند

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با مشارکت کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز جهانی معلولین ، رپرتوار تئاتر خیابانی بهزیستی را برگزار می‌کند.

پس از اعلام فراخوان از سوی کانون تخصصی تئاتر خیابانی و بررسی و ارزشیابی آثار متقاضی حضور در این رپرتوار، 15 نمایش خیابانی برای اجرا معرفی شدند.

نمایش های راه یافته به رپرتوار تئاتر خیابانی بهزیستی شامل "عموعلی بابای معلول من" کار افشین قاسمی ، "یک روز با معلول" کار احمد مالکی زاده، "به توان دو" کار پیام عزیزی، "انسان سفید" کار پیمان محمدی می آبادی، "با ما باشید" کار گلنار اکبری و داینار عباسی ، " سنگفرش خیابان" کار مهدی حبیبی، "باران خوانی " کار رسول حقشناس، "ما"‌کار شاهد پیوند، "معابر شهری" کار میثم سجادی، "جایگاه شغلی من کجاست؟" کار مجید امینی، "من و این همه پله " کار مهدی صلاحی ، "اندر احوالات سلیمان قهرمان" کار امیر زارع زاده، "o+" کار سعید خیرالهی ، " یک شهر جدید" کار مرتضی اسدی مرام ، "یک روز تعطیل" کار حمید کیانیان اعلام شده اند.

شایان ذکر است این گروه های نمایشی از تاریخ 14 تا 17 آذر ماه سال جاری در نقاط مختلف شهر تهران اجرا خواهند شد.

پنجمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی در پراگ برگزار می‌شود

پنجمین دوره جشنواره فیلم های ایرانیِ پراگ از تاریخ بیست و سوم لغایت دهم بهمن ماه سال 94 در پراگ و برنو، بزرگ ترین شهرهای جمهوری چک و براتیسلاوا، پایتخت جمهوری اسلواکی برگزار خواهد شد.

در این دوره نیز همچون دوره سوم و چهارم جشنواره هیات داورانی متشکل از چهره‌های سرشناس بین المللی به داوری فیلم های ایرانی در بخش بلند و مستند خواهند نشست و سه جایزه اصلی جشنواره شامل جایزه بهترین فیلم داستانی بلند، جایزه بهترین فیلم مستند و جایزه ویژه فیلم برگزیده مخاطبین در اختتامیه جشنواره به فیلم های برگزیده اهدا خواهد شد.

در دوره پنجم جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ برای دومین بار و به همراه دو تن از چهره های شاخص سینمای افغانستان میزبان شب سینمای افغانستان در زمان برگزاری جشنواره خواهد بود.

در طی مدت برگزاری این جشنواره سه سینمای اصلی پراگ و نیز یکی از پرمخاطب ترین سینماهای برنو از دوهفته پایانی دی ماه میزبان جشنواره خواهند بود و پس از آن، یکی از مهم ترین سینماهای براتیسلاوا پذیرای گزیده‌ای از آثار این دوره از جشنواره است.

در دوره پنجم جشنواره فیلم‌های ایرانیِ پراگ برای دومین بار نشستهای درباره صنعت سینما و تولیدات مشترک بین ایران و اروپا برگزار می شود و همزمان با جلساتی که بین تهیه کنندگان ایرانی و اروپایی برگزار می شود درباره تولید مشترک گفتگو و رایزنی می شود

در حال حاضر شماری از آثار شاخص سینمای ایران در بخش بلند داستانی، مستند و کوتاه برای گزینش در جشنواره در حال بازبینی می‌باشند و برنامه نهایی جشنواره تا پایان آذر ماه امسال در وب سایت جشنواره منتشر خواهد شد.

جشنواره فیلم‌های ایرانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ و با نمایش شماری از فیلم های ایران با محوریت زن در پراگ برگزار شد، در حال حاضر به یکی از جشنواره های پرمخاطب این شهر و به فضایی برای معرفی هنر و هنرمندان ایرانی مبدل شده است.

هچنین در پنجمین دوره جشنواره در کنار نمایش فیلم های ایرانی علاقمندان با رشاته های دیگر هنر ایرانی همچون تاتر، نقاشی، موسیقی و گرافیک آشنا می شوند

دوره پنجم جشنواره فیلم های ایرانی پراگ توسط شرکت مدیا نست Media Nest و با حمایت شرکت ادونسد مدیا تریدینگ Advanced Media Trading برگزار خواهد شد.

«حکایت عاشقی» از 25 آذر در سراسر ایران به روی پرده می‌رود

«مسعود جعفری جوزانی» تهیه‌کننده فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی «احمد رمضان‌زاده» در نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمان اکران سراسری آن را مشخص کرد.

پس از آنکه شورای صنفی نمایش یک روز مانده به اکران فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی «احمد رمضان‌زاده» از اکران این فیلم در سینماهای کشور جلوگیری کرد، «مسعود جعفری جوزانی» تهیه‌کننده این فیلم، پس از نشست با اعضای شورای صنفی نمایش در تاریخ شنبه 30 آبان ماه 1394 و مذاکره و همچنین نشست‌های مکرر با صاحبان سینماها و تلاش برای اکران مجدد فیلم، امروز شنبه 7 آذرماه جاری با ارسال نامه‌ای به شورای صنفی نمایش، کتباً به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاریخ اکران این فیلم را روز چهارشنبه 25 آذرماه 1394 اعلام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده، شاهد اتفاقی از این دست برای هیچ فیلمی از سینمای ایران در مرحله اکران و دیگر مراحل آن نباشیم.

در فیلم سینمایی «حکایت عاشقی»، «بهرام رادان»، «قطب‌الدین صادقی»، «بهمن زرین‌پور»، «شیلان رحمانی» و «شوان عطوف» بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون

اقلیم کردستان و عراق و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند.
نظرات بینندگان