arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

نشست آبی ۸ کشور جهان در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر علمی اولین سمپوزیوم بین‌المللی تصفیه آب گفت: اگر امکان استفاده از پساب را نداشته باشیم، ایران به بیابان تبدیل می‌شود.

مهدیه مصطفوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز آب به عنوان عنصری مشابه با نفت در نظر گرفته شده و روز به روز بر تقاضای آن در سطح جهان افزوده می شود، گفت: با توجه به کمبود منابع آب شیرین در جهان، بشر ناچار است جهت حفظ منابع آب شیرین و توسعه پایدار منابع، قسمتی از احتیاجات آبی خود را از سایر منابع مانند دریاها، رودخانه ها و حتی پساب ها تامین کند.

دبیر علمی اولین سمپوزیوم بین‌المللی تصفیه آب که با حضور شرکت‌هایی از آمریکا، آلمان، ژاپن، هندوستان، سوئیس، اسپانیا، ایتالیا و اتریش برگزار شد، با تاکید بر اینکه بازیافت پساب جدی گرفته نشود، ایران به بیابان تبدیل می شود، اظهارداشت: استفاده دوباره از پساب در کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ایران یک امر اجتناب ناپذیر برای تامین قسمتی از نیازهای آبی است؛ بنابراین اگر جدی نگیریم ایران به بیابان تبدیل می شود.

مصطفوی خاطرنشان کرد: پساب‌های تولیدی شامل پساب های شهری، صنعتی و غیره است که استفاده دوباره از آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم بسیاری از جوامع بشری در نقاط مختلف جهان هم اکنون به محدودیت تامین آب خود مواجه شده و یا به زودی مواجه خواهند شد.

دبیر علمی نخستین گردهمایی سیستم های تصفیه آب ایران تصریح کرد: اهمیت این موضوع تا آنجا است که سازمان جهانی بهداشت استفاده دوباه از پساب برای مصارف غیرشرب را در زمره دستورالعمل های مهم خود قرار داده است.

وی ادامه داد: تولید پساب های صنعتی در کشورهای صنعتی حجم قابل ملاحظه ای را شامل می شود و در کشورهای در حال رشد با توسعه صنایع در آنها، حجم تولیدی اینگونه پساب ها روز به روز افزایش می یابد؛ به همین دلیل تصفیه و استفاده دوباره از پساب های صنعتی برای تامین بخشی از نیازهای آبی روزمره بسیار مهم است.

همچنین سید محمد محسنی، فعال بخش خصوصی صنعت آب و فاضلاب نیز گفت: امروز بحران آب تبدیل به معضلی بزرگ برای صنایع کشور شده و یک راه مقرون به صرفه برای تامین آب مورد نیاز صنعت، تصفیه و بازیافت پساب صنعتی است.

وی افزود: معمولا بخشی از آب در تصفیه خانه ها نیز به هدر می روند، اما با به کارگیری فناوری های نوین موفق به بازگرداندن ۱۰۰ درصد پساب شده ایم. در عین حال خوشبختانه تصفیه آب از نظر مقررات بین المللی زیرمجموعه مواد غذایی قرار می گیرد و در نتیجه از آسیب تحریم ها به دور بود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان