arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

دادستان کل کشور:پرونده حادثه منا هیچگاه فراموش نمی شود/ قوه قضائیه همراه با دولت پیگیر این موضوع خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان کل کشور در مراسم گرامیداشت غضنفر رکن آبادی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان که درفاجعه منا کشته شد گفت: پرونده این حادثه با گذشت زمان هیچگاه دچار فراموشی نخواهد شد و همواره مفتوح و قوه قضائیه همراه با دولت پیگیر پرونده فاجعه منا خواهد بود.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد ازظهر یکشنبه که درمحل دانشگاه امام صادق (ع) در تهران و با حضور جمع کثیری از خانواده های شهدا، مسوولان کشوری و لشگری برگزار شد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف مفقودین حادثه منا، به سخنان رهبر معظم انقلاب در باره ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریعتر حادثه دیدگان منا اشاره کرد.

وی گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب باعث شد مسوولان بعثه و سازمان حج بتوانند نسبت به بازگرداندن این عزیزان توفیق یابند و امیدواریم وضعیت باقی مانده عزیزان نیز هرچه زودتر پیگیری شود.

وی بیان داشت: به عنوان یک مقام قضائی باید به مسوولان سعودی متذکر شوم که آنان باید مسوولیت پذیر بوده و با هر منشاء و مذهبی دم انسان هدر نخواهد رفت و سعودی ها چرا خودشان را به نشنیدن می زنند و پرداخت دیه حادثه دیدگان کمترین اقدام لازم در این زمینه است.
رئیسی با بیان اینکه این حادثه هیچگاه با گذشت زمان فراموش نخواهد شد، تصریح کرد: ضرورت دارد مسوولان وزارت امور خارجه تشکیل کمیته حقیقت یاب را به عنوان مساله ای ضروری و قطعی در اولویت کارهای خود قرار دهند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه وزارت امورخارجه باید این مساله را پیگیری کند و سعودی ها بسیاری از اسناد و مدارک و مستندات این حادثه را جمع آوری و از دسترس خارج کرده اند، تاکید کرد: براستی چرا سعودی ها حتی به مصدومان هم کمک رسانی نکرده اند و بسیاری از مصدومان به دلیل بی توجهی مسوولان سعودی و عدم رسیدگی به موقع به آنان فوت شده اند.

وی اضافه کرد: شاهدان هندی، پاکستانی، عراقی ، اردنی و ایرانی گواهی داده اند که بسیاری از مصدومان حاثه منا به دلیل عدم امدادرسانی از سوی سعودی ها جان باخته اند.

وی تشکیل کمیته حقیقت یاب را یک ضرورت قطعی دانست تا ضمن برداشتن ابهامات این حادثه جلوی تکرار این قبیل حوادث در آینده گرفته شود، افزود: بایستی امت اسلامی برای انجام مناسک حج خود هیچگونه دغدغه ای نداشته باشند.

رئیسی گفت: براساس قوانین بین المللی سلامت هر شهروندی که با روادید و گذرنامه معتبر وارد کشوری می شود حفظ امنیت و آسایش شهروندان در هر کشوری بر عهده میزبان است.

بیش از سه هزارمسلمان، از جمله 465 ایرانی، روز اول رمی جمرات ذیحجه گذشته در سرزمین منا به دلیل سوء مدیریت نیروهای سعودی کشته شدند.

با توجه به انتقال پیکرمرحوم رکن آبادی و همچنین شناسایی یک نفر دیگر از جان باختگان فاجعه منا، تعداد مفقودان در حال حاضر به ۱۳ نفر رسیده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: دادستان ، منا ، مفقودین ، حج
نظرات بینندگان