arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

ولایتی: حضور ما در سوریه جنبه دفاعی دارد/ایران به عنوان یک کشور مستقل نیازی به جنگ نیابتی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: سوریه، لبنان و عراق جزء متحدین ما هستند و وقتی که آن‌ها در خطر باشند برای ما این الزام به وجود می‌آید که از برادران مسلمان و متحدان خود دفاع کنیم.

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای دیدار و گفت‌وگو با رییس جمهور و مسئولان سوریه به این کشور سفر کرده بود از دمشق به طور زنده به گفت‌وگو با شبکه خبر پرداخت.

وی با اشاره به دیدارش با مسئولان سوریه گفت: پیروزی‌های اخیر در سوریه به ویژه در شمال غرب و منطقه حلب، سفر رییس جمهور روسیه به تهران و ملاقات تاریخی وی با مقام معظم رهبری و همچنین سایر مسئولان منطقه‌ای محورهای گفت‌وگوی من با مسئولان سوریه بود.

ولایتی در رابطه با اینکه برخی می گویند ایران در سوریه، عراق و لبنان چه می خواهد این طور توضیح داد: مقام معظم رهبری در این رابطه سخن خوبی گفته‌اند و آن این است که حضور ما در این کشورها جنبه دفاعی دارد و ما سنگرهای دفاعی خود در خارج از کشور را تقویت می‌کنیم. همچنین اگر ما سراغ داعش نرویم باید به استقبال آن‌ها در خاک خودمان برویم.

وی ادامه داد:‌ همچنین طبق قانون اساسی ما باید از برادران مسلمان خود دفاع کنیم. بنابراین بخشی از این الزامات دفاع از کشورهای متحد ما است و این اقدامات را سایر کشورها نیز انجام می‌دهند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با دیدارهایش با مقام‌های سوریه به ویژه رییس جمهور این کشور گفت: خوشبختانه با توجه به پیروزی‌های اخیر مردم سوریه کم کم طلیعه پیروزی نهایی مردم سوریه به چشم می خورد. من امروز دیدار طولانی در دو نوبت عمومی و خصوصی با بشار اسد داشتم و طبیعی بود که وی را در جریان کلیات مطالبی که بین پوتین و رییس جمهور کشورمان گذشت قرار بدهم.

وی با بیان اینکه از نتایج سفر وزیر خارجه سوریه به روسیه که بلافاصله پس از سفر پوتین صورت گرفت مطلع شدم خاطرنشان کرد: سفر پوتین به تهران، ساقط شدن هواپیمای روسیه توسط نیروهای هوایی ترکیه و سفر ولید معلم به روسیه همگی اقتضا می کرد گفت‌وگوی همه جانبه ای در رابطه با این مسایل داشته باشیم.

ولایتی در رابطه با سقوط هواپیمای روسیه که مورد اصابت ارتش ترکیه قرار گرفته بود و اینکه روسیه اعلام کرده است سامانه‌های S-300 و S-400 خود را در سوریه مستقر کرده و اعلام کرده که هر چیزی که در فضای این منطقه امنیت روسیه را به خطر بیاندازد مورد اصابت قرار خواهد داد و اینکه آیا این امر یک منطقه پرواز ممنوع را به وجود خواهد آورد یا خیر توضیح داد: ایجاد تنش بین دو همسایه مهم ما روسیه و ترکیه درست نبوده و مطلوب جمهوری اسلامی ایران هم نیست.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم این تنش روبه کاهش برود و به سمت حسن همجواری پیش برود. از سوی دیگر آنچه روسیه در خاک سوریه انجام می‌دهد براساس خواست دولت قانونی سوریه یعنی بشار اسد بوده است که از کشور متحد خود یعنی روسیه دعوت کرده است تا در مقابل گروه‌های تروریستی به کمک آن‌ها بیاید.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع حضور روسیه در سوریه را کاملا مشروع خواند و گفت: همان‌طور که ایران به دعوت سوریه در سوریه حضور دارد حق روسیه هم هست که در این منطقه حضور داشته باشد و حضورشان بسیار موثر بوده و نیروی پیشرفته روسیه کمک کرده است که جبهه تروریست‌ها بسیار سریع‌تر شکست بخورند.

ولایتی با تاکید بر اینکه تفاوتی بین داعش با سایر گروه‌های تروریستی وجود ندارد افزود: این یک فریب تازه آمریکایی‌ها است که می گویند تروریست‌ها دو نوع هستند. یک نوع معتدل و دیگری تندرو. این حرف هیچ معنایی ندارد. تروریست، تروریست است.

وی ادامه داد:‌ غربی‌هایی که متاسفانه برخی از عواقب کارهایشان دامن خودشان را گرفته است، برخی عوامل را اجیر کرده‌اند و به سوریه فرستاده‌اند. امروز غربی‌ها هم فهمیدند کسی که غولی را از شیشه خارج می‌کند ابتدا آن غول گریبان خودشان را خواهد گرفت. آلمانی، فرانسوی و چچنی‌ها در سوریه چه می‌خواهند. با چه حقی علیه مردم این کشور سلاح می‌گیرند. چطور می توان چنین افرادی را به میانه‌رو و تندرو تقسیم کرد.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سخنان سازمان ملل مبنی بر اینکه طی روزهای آتی تلاش خواهند کرد در سوریه آتش بس ایجاد کنند نیز توضیح داد: این کلام در ظاهر کلام خوبی است اما آتش بس به چه معنا؟ به این معنا که هرکسی که تفنگ در دست دارد در دست داشته باشد و تروریست‌ها هم مسلح باقی بمانند و وقتی آتش بس اعلام شد مناطقی که امروز در دست تروریست‌ها بوده و در حال فروپاشی است امکان بازسازی پیدا کرده و در واقع آتش بس فرصتی باشد تا تروریست‌های شکست خورده خود را قوی‌تر کنند. در آن صورت این آتش بس یک فریب خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ باید آتش بس به این صورت باشد که هرکس اهل سوریه نبوده ولی علیه دولت قانونی این کشور سلاح به دست گرفته است و در داخل خاک این کشور علیه مردم می‌جنگد از سوریه خارج شود. همچنین آتش بس باید تحت نظارت نیروهای قابل قبول بین المللی صورت بگیرد چرا که برخی مواقع سازمان ملل تحت نفوذ کشورهای صاحب نفوذ شورای امنیت طرفدارانه آتش بس را نظارت می‌کند ولی آتش‌بس در سوریه باید توسط کشورهای بی طرف نظارت شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تحلیل شما از اینکه فرانسه پس از حملات تروریستی تصمیم گرفته است با ایران و روسیه جهت مقابله با گروه‌های تروریستی در ایران و سوریه همکاری کند و آلمان نیز چنین موضعی اتخاذ کرده است چیست گفت: به نظر من تحول خوبی است. اگر آن‌ها به این گفته‌ها وفادار باشند و تحت فشار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قرار نگیرند. همچنین برخی کشورهای مرتجع منطقه به آن‌ها فشار نیاورند موضع فرانسه و آلمان، موضع خوبی است بنابراین حتما باید با اجازه دولت قانونی سوریه صورت بگیرد.

وی ادامه داد:‌ چنین همکاری‌هایی همانند همکاری ایران با ارتش سوریه و همچنین همکاری‌های حزب الله و روسیه در صورتی که از مجرای قانونی صورت بگیرد اشارتی خواهد بود بر اینکه غربی‌ها هم متوجه شدند که هرکس باد بکارد سرانجام توفان درو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ولایتی در رابطه با موضع‌گیری ضعیف ناتو و حتی آمریکا در تنش میان ترکیه و روسیه مشهود است این طور توضیح داد که آن چیزی که بین ترکیه و روسیه پیش آمد با تصمیم ناتو نبوده است و آن چیزی که باعث بروز واکنش های تخصیص دهنده در رابطه با هدف قرار دادن جنگنده روسیه توسط ترکیه شد این بود که این اقدام براساس یک تصمیم گیری جمعی نبوده است و اگر تنها یک اتفاق بوده است که بین روسیه و ترکیه پیش آمده است، ایران به عنوان همسایه دو کشور می خواهد که تلاش کند تا تنش‌ها کاهش یابد ولی این امر نباید به قیمت این باشد که روسیه از میزان حمایت خود از دولت قانونی سوریه کم کند.

مجری برنامه از رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع این سوال را مطرح کرد که مقام معظم رهبری از آغاز توطئه‌های عربی- غربی در منطقه گفتند هر گروهی که با رژیم صهیونیستی در ستیز باشد مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت و امروز می‌بینیم روسیه و ایران در سوریه علیه گروه های تروریستی اقدام می‌کنند، تحلیل شما از این روند و گفته رهبری چیست و ولایتی در پاسخ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در حقیقت در جهت منافع جهان اسلام و ملل منطقه است چرا که توطئه‌های صهیونیست‌ها در این منطقه یکی از عوامل اصلی به هم ریختگی در منطقه است.

وی ادامه داد:‌ بنابراین هر گروهی که با صهیونیست‌ها و توطئه‌های آن‌ها مبارزه کند مثل حزب الله، نیروهای مبارز فلسطینی و سوریه بخواهند با توطئه‌های صهیونیست‌ها مبارزه کنند این خط مشی جمهوری اسلامی ایران از پیش از پیروزی انقلاب تا امروز بوده است.

ولایتی با تاکید بر اینکه راه بازگشت آرامش به منطقه و جهان اسلام در گرو مبارزه با توطئه صهیونیست‌ها افزود: جمهوری اسلامی ایران در قول و فعل ثابت کرده است که در این زمینه ثابت قدم است.

وی در رابطه با اجلاس وین و اثرگذار بودن حضور ایران در آن خاطرنشان کرد: مشکل سوریه راه حل نظامی نداشته و راه حل آن سیاسی است و راه حل سیاسی هم از طریق گفت‌وگوها بین دولت و مردم سوریه و بدون دخالت خارجی‌ها میسر خواهد بود. همچنین باید کاری کرد در چنین اجلاسی برخی از زیاده‌خواهی خود دست بردارند چرا که برخی کشورهای مرتجع منطقه طوری عمل می‌کنند که انگار دنبال مقصر می‌گردند.

ولایتی ادامه داد:‌ کشورهایی که پول و اسلحه به تروریست‌ها دادند تا از 70 الی 80 کشور نیروهای مزدور، اجیر کرده تا در سوریه علیه مردم این کشور بجنگند انتظار دارند که آن‌ها تعیین کنند که چه کسی در سوریه حکومت کند. اگر اجلاس وین و سایر اجلاس‌های این‌چنینی باعث شود که برخی کشورها به خاطر پول و وابستگی به قدرت‌های توسعه طلب جهانی دارند زورگویی کنند جمهوری اسلامی ایران زیر بار چنین زورگویی‌هایی نخواهد رفت و یکی از علل مهم حضور ایران در این گفت‌وگوهای سیاسی این است که صحنه را خالی نگذارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع همچنین در رابطه با این سوال که برخی تلاش می‌کنند وضعیت سوریه را جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه معرفی کنند تاکید کرد: به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران با کشوری جنگ ندارد. اگر کاری در حوزه نظامی صورت می گیرد نیز کار دفاعی است مثل دفاع مقدس در 8 سال جنگ تحمیلی.

وی ادامه داد:‌ ایران یک کشور مستقل است. در حالی که کشورهایی که مزدور سایر کشورها هستند و برای سرپا ماندن به نیابت از قدرت‌های صاحب نفوذ دنیا در جایی جنگ به پا می‌کنند تا سر پا بمانند ولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل نیازی به جنگ نیابتی ندارد بنابراین اگر در جایی حضور می یابد آن‌جا میدان دفاعی است.

سوال مطرح شده دیگر از ولایتی مربوط به نارضایتی لاوروف از شناسایی گروه های تروریستی بود که طبق مفاد بیانیه وین باید صورت می گرفت و وی در رابطه با آن این‌طور توضیح داد: این مثل آن است که در روز دنبال خورشید بگردیم. هرکس که به صورت غیرقانونی تفنگ به دست گرفته و علیه دولت قانونی می‌جنگد قطعا تروریست است. اگر کسی حرف حقی دارد باید در تظاهرات و انتخابات شرکت کند ولی وقتی مزدورهایی تعیین کردند که هریک با نامی در جایی می جنگند بعد بگویند بیایید آن‌ها را شناسایی کنید حرف منطقی‌ای نیست.

وی ادامه داد:‌ علت اینکه لاوروف این حرف ها را زده است این است که آن‌ها می خواهند به روسیه تحمیل کنند که فقط باید داعش را بزند و سایر گروه های تروریستی را هدف قرار ندهد. آن کس که از خاک اردن، تونس، ترکیه و یا هر منطقه‌ دیگری به سوریه می آید و علیه دولت و ملت سوریه می‌جنگد تروریست است. هرکس مقابل دولت قانونی سوریه می جنگد تروریست بوده و باید با آن مبارزه کرد.

ولایتی در پایان در رابطه با شهر دمشق و حال و هوای آن گفت: من از سال 60 تاکنون حدود ده‌ها بار به این شهر سفر کردم هرچند برخی از آثار جنگ را که به واسطه کمبود بودجه به برخی از آبادانی‌ها رسیدگی نشده است را دیدم چرا که اولویت به جنگ و دفاع از کشور داده شده است اما شهر آرام بود و مردم در پارک‌ها و خیابان‌ها هستند و روحیه‌شان خوب است و من هم به زیارت مرقد مطهر حضرت رقیه رفتم و در خیابان ها هیچ اثری از ناامنی نبود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مجمع ، حلب ، نظام
نظرات بینندگان