arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

پایان همه گیری ایدز تا 15 سال آینده/آموزش نوجوانان نخستین گام پیشگیری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایدزازسوی سازمان بهداشت جهانی ششمین بیماری کشنده نام گرفته از این رو رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور با اشاره به اجرای طرح 15 ساله برخی از کشورها از جمله ایران در جهت کنترل همه گیری ایدز می گوید، مسئولان حوزه سلامت در جهان با همکاری و تلاش های مستمر باید ظرف مدت 15 سال آینده (2030) همه گیری ایدز را در جهان پایان دهند.

به گزارش «انتخاب»، اول دسامبر (10 آذرماه ) از سوی سازمان بهداشت جهانی روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و همه ساله از سوی این سازمان شعاری انتخاب می شود که شعار امسال (2015) ' بشتابیم به سوی پایان همه گیری ایدز با تشخیص به موقع، درمان به موقع و حمایت از بیماران' است.

در حال حاضر حدود 35میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ آی وی (HIV) آلوده هستند و تا به حال حدود 39 میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

اچ آی وی نوعی ویروس نقص ایمنی است که باعث عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می شود با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود.

بنابر آمار رسمی نهاد مبارزه با ایدز وابسته به سازمان ملل، شمار مبتلایان به این بیماری در سال 2014 بیش از 35 میلیون نفر بوده است که به این رقم هر روز حدود 6 هزار نفر افزوده می شود.

طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، در زمان حاضر تخمین زده می شود که بین 80 تا 90 هزار نفر در کشور با اچ آی وی زندگی می کنند این در حالی است که فقط 29 هزار و 414 مبتلا در کشور شناسایی شده اند و بیش از 50 هزار نفر نیز ناشناخته اند.

** روند افزایشی سیر بیماری ایدز در ایران

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور درباره روند افزایشی بیماری ایدز در ایران هشدار داد و گفت: طی یکی دو سال اخیر این بیماری در کشور سیر صعودی به خود گرفته است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی توانسته اند با اجرای برنامه های پیشگیری این بیماری را تحت کنترل در آورند.

مینو محرز با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری ایدز در ایران کاهش یافته است، اظهار کرد: این بیماری در میان افرادی در سنین 25 تا 45 که رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی دارند بیشتر دیده می شود.

وی یاد آور شد: به دلیل بی اطلاعی از بیماری ایدز از طریق رفتارهای پرخطر روند این بیماری به سرعت رو به افزایش است که ضروری است در این زمینه به طور جدی آموزش هایی برای برنامه های پیشگیری از این بیماری ارائه شود.

وی اظهار کرد:سالهای گذشته خون و فرآورده های آلوده و اعتیاد ترزیقی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری ایدز به شمار می رفت اما طی چند سال اخیر رفتارهای پرخطر محافظت نشده از علل اصلی این بیماری محسوب می شود.

محرز اظهار کرد: طبق آمارهای ثبت شده در کشور حدود 30 هزار نفر مبتلا به ایدز هستند اما تخمین زده می شود که این میزان به سه برابر این میزان برسد یعنی حدود 100 هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز زندگی می کنند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز کشوربا اشاره به اینکه درگذشته مردان بیش از زنان به این بیماری دچار می شدند، گفت: امروزه تعداد مبتلایان به ایدز در زنان افزایش چشمگیری یافته است .

محرز همچنین افزود:انتقال ویروس از مادر به جنین یکی از راه های انتقال این بیماری است و اگر مادری به ویروس اچ آی وی آلوده باشد می تواند این ویروس را به کودک خود منتقل کند.

** مصرف قرص های روانگردان زمینه ساز ابتلا به ایدز

رییس مرکز تحقیقات ایدز کشور در باره استفاده از قرص های روانگردان در میان جوانان کشور هشدار داد و اظهار کرد:اعتیاد به مواد مخدر و همچنین استفاده از محرک ها وقرص های روانگردان در میان قشر جوانان می تواند زمینه ابتلا به ایدز را افزایش دهد.

محرز اضافه کرد:استفاده از این مواد به خصوص در میان جوانان همراه با رفتارهای جنسی پرخطر است که می تواند فرد را به این بیماری مبتلا سازد.

**اختصاص بودجه پژوهشی برای کنترل ایدز

محرز با بیان اینکه اختصاص بودجه پژوهشی برای کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز بسیار ناچیز است، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودجه ای را برای تحقیق در این حوزه لحاظ کرده است اما برای انجام تحقیقات وسیع نیازمند اعتبارات و بودجه هستیم .

این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد:حوزه سلامت کشور برای اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در جامعه نیازمند اعتبارات زیادی است و ضروری است مسئولان حوزه سلامت دراین زمینه با اختصاص بودجه مناسب در امر پیشگیری اقدامات و تدابیر مناسبی را انجام دهند.

محرز تاکید کرد: بودجه ای که باید دولت در اختیار تحقیقات ایدز قرار دهد باید بیش از این میزان باشد چرا که پیشگیری بهتر از درمان است .

**ضرورت آموزش نوجوانان نخستین گام پیشگیری ایدز

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی از بیماری ایدز در مدارس بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: باید آموزش روش های مقابله با بیماری ایدز در مدارس اجباری شود و بهترین روش مبارزه با این پدیده آگاهی بخشی و آموزش از دوران دبیرستان است .

این متخصص عفونی با بیان اینکه بسیاری از کشورهایی که توانسته اند بیماری ایدز را کنترل کنند به مقوله آموزش در دوران نوجوانی توجه جدی داشته اند، گفت: آموزش مداوم به مردم و جوانان درباره آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان در طول دوران تحصیل از مهم ترین وظایف رسانه ها است.

به گفته محرز ضروری است از دوران نوجوانی خانواده ها و اجتماع درباره شناخت از آسیب های اجتماعی و کسب مهارت های زندگی را آموزش های بدهند.

به گفته وی ایدز یک مشکل بهداشتی نیست و یک مشکل اجتماعی است و متاسفانه تاکنون آموزش و پرورش دراین زمینه نگرش منفی داشته است .

محرز اضافه کرد: نقش رسانه ها نیز در این زمینه نبایستی نادیده گرفته شود؛ رسانه ها به خصوص صدا و سیما می تواند پیام های بهداشتی را به مخاطبان خود ارایه کند و همچنین روزنامه ها و نشریات نیز در باره ماهیت این بیماری با درج اطلاعات دقیق در خصوص این بیماری می تواند اطلاع رسانی کند.

** ایدز درمان ندارد
رییس مرکز تحقیقات ایدز کشور با بیان اینکه ایدز درمان قطعی ندارد و فقط با دارو کنترل می شود، گفت: ابتلا به ایدز هیچ نشانه ای ندارد و ممکن است فرد مبتلا از وجود بیماری آگاه نباشد.

محرز اظهار کرد :حدود 10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرهستند که روند سرعت بیماری را کند کنند.

وی تاکید کرد که تست غربالگری بیماری ایدز باید قبل از ازدواج در میان جوانان اجباری شود.

محرز با اشاره به اینکه داروهای بیماران ایدز به صورت رایگان دراختیار آنان قرار می گیرد، افزود:متاسفانه انگ ایدزی بودن در افراد باعث می شود که این بیماری را کتمان و از مراجعه به مراکز درمانی افراد پرهیز کنند.

انتهای پیام /


منبع: ایرنا
نظرات بینندگان