arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

حمله های سریالی به نشست های اصلاح طلبان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حدود 2 هفته پس از حمله به «عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات در ورامین این بار خشونت طلبان به «آذر منصوری» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران که قصد سخنرانی در دانشگاه یاسوج را داشت حمله کردند. روزنامه های امروز از ضرورت برخورد با قانون شکنان گفتند.

به گزارش «انتخاب»، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 9 آذر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


*** انتظار برای برخورد قانونی با «خودسرها»

صبح دیروز قرار بود آذر منصوری یکی از فعالان اصلاح طلب، در آیین گشایش انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه آزاد یاسوج در محل این دانشگاه سخنرانی کند، که این مراسم با وجود دریافت مجوزهای لازم، با هجوم دلواپسان به سخنران مراسم و دانشجویانی که در حلقه ی محافظت از منصوری قرار داشتند، برگزار نشد.
در همین پیوند، روزنامه ی «شرق» نوشت: دومین برخورد خودسرها با نشست های اصلاح طلبان این بار به فاصله ١٠ روز در یاسوج اتفاق افتاد. با دو مضروب و یک مجروح. این بار یک نشست دانشگاهی با هجوم دانشجوهای دلواپس لغو شد و سه نفر هم در پی این هجوم مصدوم شدند که یکی از آنها در بیمارستان بستری است.
به نوشته ی شرق، دلواپسان ظاهرا از دانشکده های دیگر، محل سالن سخنرانی را پر کرده بودند. تعدادی از آنها که قصد حمله به آذر منصوری را داشتند، در مواجهه با دانشجویان اطراف او، دو نفر از آنها را با چاقو مضروب کردند. یکی از دانشجویان هم به علت شکستگی دنده در بیمارستان بستری شده است.

روزنامه ی «قانون» هم با عنوان کنایه آمیز «عبور از گوجه به چاقو» به سراغ این خبر رفت و درباره ی تاریخچه ی این موارد نوشت: ماجرا از د انشگاه امیرکبیر آغاز شد.

از همان زمان که اعلام شد آیت ا... هاشمی رفسنجانی راهی د انشگاه خواهد شد تا د ر پلی تکنیک برای د انشجویان سخنرانی کند ، گروه هایی که د ر تاریخ سیاسی ایران همیشه به «خود سر » معروف بود ند بیانیه د اد ند و تهد ید کرد ند.

پیش از آن نیز البته د ر د و مرحله، سفر رئیس جمهور به نیویورک و بازگشت ظریف از ژنو، نیز اتفاقاتی مشابه رخ د اد ؛ خود سر ها راهی مهرآباد و پاویون د ولت شد ه بود ند اما تفاوت بود و هست میان انتقاد از د ولت و مرد انش تا سخنرانانی که سعی می شود صد ای آنان را خاموش کنند .

قانون در ادامه نوشت: اتفاقات د انشگاه یاسوج اما حالا زنگ خطری جد ی را به صد ا د ر آورد ه است. سخنران یک مراسم د ر د انشگاه یا سالن یا نهاد ی خاص، هیچ ند ارد غیر از کلمات. سخنران با د ست خالی و نهایت چند برگه و کلماتی که افکارش را شکل می د هد راهی محل سخنرانی می شود و چرا این سخنان حتی اگر اشتباه هستند باید این قد ر ترسناک باشد که با آجر و لنگه کفش و حال چاقو به آنان حمله کنند .

«صادق زیبا کلام» استاد دانشگاه هم در یادداشتی با عنوان «حمله به سخنرانی ها تخریب اصولگرایی است» در روزنامه ی قانون، از برهم خوردن مراسم سخنرانی خود یاد کرد و نوشت: موارد زیادی مشاهده شده که عده ای با حضور در جلسات قانونی و مجوز دار سعی در بر هم زدن برنامه داشتند. در چند سخنرانی اخیر من چند نفر تحت عناوینی که آن ها را به عنوان پوشش کار خود استفاده می کنند می آمدند و با سرو صدا، اغتشاش و مرگ برگویان سعی در بر هم زدن برنامه داشتند.

زیبا کلام در ادامه افزود: اما در آخر یک سوال بزرگ از بسیاری از نهاد های وابسته به اصولگرایان دارم و آن این است که چرا جلوی این اتفاقات را نمی گیرید و اجازه می دهید با سلاح سرد به یک انسان حمله کنند؟ اینکه 15 نفر به نام های مختلف برنامه های سیاسی را بر هم می زنند بیش از آنکه برنامه های سیاسی را بر هم بزند به نام اصولگرایان و اندیشه های آن ها ضربه می زند و در حقیقت حمله روز گذشته به سخنرانی خانم منصوری و اتفاقاتی از این دست تخریب چهره اصولگرایان است نه گروه های سیاسی دیگر.

روزنامه ی «ایران» هم در یادداشتی درباره ی نحوه ی برخورد با آشوب طلبان نوشت: باید برای برخورد با این اتفاق و اعتراض به آن از مسیر قانون حرکت کنند. اگر نه، برخورد غیرقانونی با رویدادی که حتی با مجوز خلاف برگزار شده است، حاصلی جز قرار گرفتن در دور باطل به بار نخواهد آورد. اینکه طرف های موافق و مخالف بخواهند به عبارتی به «اجتهاد های کف خیابانی» خود اقتدا کنند، باعث می شود که سنگ روی سنگ بند نشود. در این شرایط ضروری است تا از یک طرف گروه های سیاسی خویشتنداری کنند و از سوی دیگر با متخلفان برخوردی شدید و بازدارنده صورت گیرد.

«آرمان» هم با محکوم کردن این حمله های خودسرانه نوشت: دیگر برای افکار عمومی تازگی ندارد و همگان آگاه هستند هرگاه به موعد برگزاری انتخابات نزدیک می شویم تندروها هم بر فعالیت خودشان اضافه می کنند تا اهدافی که به آنها دیکته شده است را با موفقیت به انجام برسانند اما نمی دانند دیگر دولت قبل بر سرکار نیست که چشم بر این تندروی ها بسته شود؛ بلکه دولتی بر سرکار است که با شعار اعتدال، متعهد به تحقق وعده هایش است.

آرمان در ادامه ی گزارش خود نوشت: یک سایت محلی نزدیک به اصولگرایان در خبری نوشته بود مطلع شدیم که با دعوت تشکل انجمن اسلامی دانشگاه آزاد یاسوج، آذر منصوری که از بایکوت نشینان دایره اصلاحات نیز بوده در دانشگاه آزاد یاسوج سخنرانی خواهد کرد، موضوعی که از خط قرمز ها و توجه نکردن به آنها گذشته است.

روزنامه ی «ابتکار» این رفتارهای خشونت آمیز را «هراس تندروها از اقتدار دولت روحانی» عنوان کرد.

به نوشته ی ابتکار، این جماعت جان گرفته در این روزهای نزدیک به انتخابات که به هر بهانه ای کفن و پیرهن بر تن می درانند و به نام مردم با گذر از قانون، به جنگ ارزشها آمده اند همان آرام گرفتگان دیروزند که چشم بر غارت بیت المال بسته بودند و گویا فرمانی برای فریادگری نداشتند ولی با رای آوردن دکتر حسن روحانی و تشکیل کابینه ی تدبیر و امید، گویی از خواب چندین ساله برخاسته اند و آشفته و هراسان باز احساس خطر کرده اند.

این روزنامه افزود: در این روزهای حساس تا انتخابات اسفند، تجمع غیرقانونی در برابر سخنرانان و سخنرانی های با مجوز، نشانه ی اقبال بالای مردم به تفکر اصلاح طلبی و مشی اعتدال و نشانگر به بن بست رسیدن تفکر تندروهاست، این تندروها، فرمانبران اتاق فکرهایی هستند که با قلم و قدم اقتدار دولت را هدف گرفته اند تا دولت را از هدف اصلی خود که خدمت به مردم صبور و صمیمی این کهن بوم و بر است دور کنند و از سویی بذر یاس در دل دلدادگان عزت ایران اسلامی بیفشانند.

*** « تروریسم درد مشترک ما و شماست»

انتشار دومین نامه ی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب به بهانه ی حوادث تلخ تروریستی در فرانسه، خطاب به جوانان غربی دیگر محور مهم روزنامه های امروز بود؛ نامه یی که برخی به برجسته سازی توصیه های رهبری به تعامل شرافتمندانه با جهان اسلام پرداختند و برخی دیگر از هشدارهای ایشان به خطر تروریسم گفتند.

در همین راستا، روزنامه ی «اعتماد» به «رهنمود دوم» رهبر انقلاب به عموم جوانان غربی اشاره کرد و به نقل از ایشان نوشت: حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفت وگو با شما جوانان برانگیخت. برای من تاسف بار است که چنین رویدادهایی بستر سخن را بسازد، اما واقعیت این است که اگر مسائل دردناک، زمینه ای برای چاره اندیشی و محملی برای همفکری فراهم نکند، خسارت دوچندان خواهد شد.

«خانه تروریسم کجاست» هم عنوان نخست روزنامه ی «شهروند» بود. در بخشی از این گزارش به نقل از رهبر انقلاب آمده است: تا وقتی که تروریسم در نگاه حامیان قدرتمندش به انواع خوب و بد تقسیم شود، و تا روزی که منافع دولت ها بر ارزش های انسانی و اخلاقی ترجیح داده شود، نباید ریشه های خشونت را در جای دیگر جست وجو کرد. مستندات تاریخی نشان می دهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آن هم در دل یک قبیله بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت. وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی ترین و انسانی ترین مکاتب دینی جهان زباله ای مثل داعش بیرون بیاید؟ این شما هستید که باید لایه های ظاهری جامعه خود را بشکافید، گره ها و کینه ها را بیابید و بزدایید. شکاف ها را به جای تعمیق، باید ترمیم کرد. اشتباه بزرگ در مبارزه با تروریسم، واکنش های عجولانه ای است که گسست های موجود را افزایش دهد.

روزنامه ی «فرهیختگان» هم به برجسته سازی هشدارهای رهبری درباره ی خطر تروریسم پرداخت و با اشاره به این نامه نوشت: درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شماست، اما لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طی سال های متمادی تحمل کرده اند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی به مراتب وسیع تر، در حجمی انبوه تر و به مدت بسیار طولانی تر قربانی وحشت افکنی و خشونت بوده است؛ و دوم اینکه متاسفانه این خشونت ها همواره از طرف برخی از قدرت های بزرگ به شیوه های گوناگون و به شکل موثر حمایت شده است.

«تحمیل فرهنگ غرب بر ملت ها خشونت خاموش است» هم بخشی دیگر از سخنان رهبر انقلاب بود که روزنامه ی «اطلاعات» به برجسته سازی آن پرداخت. به نوشته ی اطلاعات، رهبر انقلاب در بخشی از این نامه نوشت: در دوره ی معاصر، جهان غرب با بهره گیری از ابزارهای پیشرفته، بر شبیه سازی و همانندسازی فرهنگی جهان پافشاری میکند. من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملّتها و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیان بار تلقّی میکنم.

تحقیر فرهنگهای غنی و اهانت به محترم ترین بخشهای آنها در حالی صورت میگیردکه فرهنگ جایگزین، به هیچ وجه از ظرفیّت جانشینی برخوردار نیست. به طور مثال، دو عنصر «پرخاشگری» و «بی بندوباری اخلاقی» که متأسّفانه به مؤلّفه های اصلی فرهنگ غربی تبدیل شده است، مقبولیّت و جایگاه آن را حتّی در خاستگاهش تنزّل داده است. اینک سؤال این است که اگر ما یک فرهنگ ستیزه جو، مبتذل و معناگریز را نخواهیم، گنهکاریم؟

روزنامه ی «کیهان»، «دعوت از جوانان آمریکا و اروپا برای تغییر ذهنیت آلوده به تزویر غرب» را چارچوب اصلی نامه ی رهبر انقلاب عنوان کرد.

روزنامه ی «جوان» به برجسته سازی «دعوت جوانان غرب به تعامل شرافتمندانه» پرداخت و به نقل از رهبر انقلاب نوشت: من از شما جوانان می خواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف بینی و استفاده از تجربه های ناگوار، بنیان های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی ریزی کنید. در این صورت، در آینده ای نه چندان دور خواهید دید بنایی که بر چنین شالوده ای استوار کرده اید، سایه اطمینان و اعتماد را بر سر معمارانش می گستراند، گرمای امنیت و آرامش را به آنان هدیه می دهد، و فروغ امید به آینده ای روشن را بر صفحه گیتی می تاباند.

*** فصل تازه ی روابط ایران و ایتالیا

در ادامه ی حضور هیات های تجاری خارجی که این روزها پایشان پس از توافق هسته یی به کشور باز شده است، هیات 370 نفری از نمایندگان 178 شرکت، 20 انجمن و 12 گروه بانکی ایتالیا به ریاست معاون وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا نخستین روز هفته عازم تهران شد که روزنامه های امروز آن را فصل تازه ی روابط ایران و ایتالیا عنوان کردند.

در همین راستا، روزنامه ی ایران در عنوان نخست خود از «370 سرمایه گذار ایتالیایی در تهران» خبر داد و نوشت: روز گذشته همایش کم نظیری در برج میلاد برگزار شد. بیش از 370 سرمایه گذار و تولیدکننده ایتالیایی آمده بودند تا در مورد همکاری های مشترک خود با ایران به صورت شفاف مذاکره کنند.کشوری که در سال 2011 حدود 7میلیارد یورو با ایران مبادله تجاری داشت به علت ایجاد تحریم ها این رقم به 5/1 میلیارد دلار رسیده است. محور مذاکرات اخیر، سرمایه گذاری در صنعت خودرو، نفت و گاز، ساخت و ساز، زیرساخت ها، انرژی های نو، نساجی، تجهیزات پزشکی، مکانیک و. . . بود.
به نوشته ی ایران، در همایش تجاری ایران و ایتالیا مسئولان دو کشور هم از آینده روشن همکاری ها صحبت کردند و حتی در گفت و گوهایشان با روزنامه ایران خاطرنشان کردند: ایران با آن چیزی که ما قبلاً از آن می دانستیم تفاوت قابل توجهی کرده است و همین امر عاملی شده است که انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در این کشور افزایش پیدا کند.

روزنامه ی اقتصادی «جهان صنعت» هم از «زرنگی ایتالیایی ها» یاد کرد و نوشت: این هیات که متشکل از نمایندگان صنایع به طور عمده فعال در بخش های محیط زیست، انرژی های تجدیدپذیر، مکانیک، پزشکی، خودروسازی و مصالح ساختمانی است، بزرگ ترین هیات اقتصادی ایتالیا بوده که تاکنون به ایران سفر کرده است. ایتالیا همواره روابط اقتصادی و تجاری خوبی با ایران در زمان پیش از تحریم ها داشته و نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بوده است.

روزنامه ی اقتصادی «تعادل» هم به «عزم ایتالیا برای تبدیل ایران به خودروساز هشتم دنیا» اشاره کرد. به گزارش تعادل، معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا اعلام کرد: ماموریت اصلی ما، صادرات 60 درصدی ماشین آلات مکانیکی و اتوماسیون و همین طور تبدیل ایران به هشتمین سازنده بزرگ جهانی خودرو در سال 2018 است. آن طور که ایتالیایی ها می گویند؛ در سال های اخیر با وجود مشکلات تحریمی، ایتالیا همچنان نهمین شریک جهانی و دومین شریک اروپایی برای ایران است و ایتالیا درصدد است تا به نخستین مشتری ایران تبدیل شود.


*** تحریم اقتصادی، تاوان اقدام اردوغان

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پس از اقدام ترکیه علیه هواپیمای سوخوی روسی، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، قانون «تامین امنیت ملی روسیه و اعمال تدابیر اقتصادی ویژه در مورد ترکیه» را امضا کرد، موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» از «پوتین فرمان تحریم همه جانبه اقتصادی ترکیه را صادر کرد» خبر داد و نوشت: به دنبال اقدام اخیر ترکیه در سرنگون کردن سوخوی روسیه بر فراز سوریه،کرملین اقدامات تنبهی خود علیه آنکارا را با امضای قانون تحریم توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور شدت بخشید.

روزنامه ی «رسالت» هم در این باره نوشت: سرانجام همان گونه که پیش بینی می شد، تحریمهای روسیه علیه ترکیه پس از انهدام جنگنده سوخوی روسی توسط آنکارا سنگین تر و رسمی تر شد. این تحریمها در حالی وضع می شود که رفتارهای سلبی رئیس جمهور ترکیه نقش به سزایی در تشدید وضعیت بحرانی در روابط آنکارا- مسکو داشته است.

به گزارش رسالت، شرکت های گردشگری موظف شده اند براساس قانون جدید از اعزام گردشگران روس به ترکیه خودداری کرده و کارفرمایان روس هم از اول ماه ژانویه سال آینده حق به کار گرفتن شهروندان ترکیه را نخواهند داشت.دولت روسیه هم موظف شده است کنترل بر وسایل حمل و نقل ترکیه را به منظور تامین امنیت عمومی روسیه تشدید کند.

روزنامه ی «خراسان» هم به «فرصت طلایی شکاف ترکیه_ روسیه برای اقتصاد ایران» اشاره کرد و نوشت: به نظر می رسد مهمترین خلاء ایجادشده در بازار روسیه بعد از تحریم ترکیه در حوزه مواد غذایی باشد. حوزه ای که اتفاقا ظرفیت مناسبی در داخل برای پوشش آن وجود دارد. به همین خاطر است که مسئولان روسی طی اولین اظهارنظرها اعلام کرده اند کمبود مواد غذایی خود بعد از تحریم ترکیه را توسط کشورهای همسایه و همچنین ایران جبران خواهیم کرد.

انتهای پیام /


منبع: ایرنا
نظرات بینندگان