arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

قنبری: نیروهای خودسر، سازمان یافته کار می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه شهروند نوشت: داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که برخی افراطیونی که به سخنرانی‌ها و افراد حمله می‌کنند، به هیچ‌وجه خودسر نیستند و از گروه‌های سیاسی مشخصی دستور می‌گیرند.

این فعال سیاسی در  پاسخ به این سئوال که با توجه به حمله به یکی از اصلاح‌طلبان در دانشگاه یاسوج، درحالی‌که هنوز یک هفته از حمله به موسوی لاری در ورامین نگذشته، این حرکات چه تبعاتی برای فضای انتخابات آتی خواهد داشت و برای تکرار نشدن آن چه اقداماتی باید انجام داد؟ گفت:معمولا در تحلیل‌ها، بعضی‌ها همچنان اصرار دارند بگویند که گروه‌های خودسر این کارها را انجام می‌دهند، اما معتقدم که این گروه‌ها به هیچ وجه خودسر نیستند و دارای مرکز فرماندهی خاصی هستند و بسیار سازمان‌یافته کار می‌کنند. کسانی هستند که به نوعی، طیف سیاسی خاصی را تشکیل می‌دهند و این اقدامات آنها نیز کاملا حساب شده است.

وی افزود: این افراد در آستانه انتخابات این کارها را انجام می‌دهند تا فضا را ملتهب و مردم را از مشارکت سیاسی مأیوس کنند؛ چرا که می‌دانند پایگاه اجتماعی چندان محکمی ندارند و این اقدامات را انجام می‌دهند تا یک مشارکت حداقلی و ضعیف در انتخابات شکل بگیرد. چون تنها در این صورت است که امکان پیروزی داشته و می‌توانند چند کرسی مجلس را به خود اختصاص دهند اما در یک رقابت سالم و برابر که مشارکت وسیع مردمی را به دنبال داشته باشد، این تفکر و اندیشه، شانسی برای برد ندارد.

قنبری خاطرنشان کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با این افراد بعد از چند سالی که از این اقدامات می‌گذرد هنوز برخورد قاطعی صورت نگرفته است و این درحالی است که آنها در طول این مدت، شخصیت‌های مطرح درون نظام را مورد هجمه قرار داده‌اند، یعنی از رئیس مجلس گرفته تا کسانی که وزیر بوده‌اند یا مسئولیت‌های مهمی در نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند؛ بنابراین باید پرسید که اینها به کجا وابسته هستند که این‌قدر احساس قدرت می‌کنند. البته من معتقدم که از سوی نهادهای رسمی کوتاهی شده است که حداقل هویت واقعی این افراد را مشخص نکرده‌اند و همین قصور باعث جسارت بیشتر این افراد شده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست که این‌گونه حرکات در آن انجام بگیرد چراکه این‌گونه حرکات به هیچ‌وجه نمی‌تواند در این نظام قابل قبول باشد. نظامی که بر مبنای آزادی اندیشه و بیان شکل گرفته و یکی از اهداف آن در قانون اساسی همین آزادی‌هاست اما عده‌ای که این آزادی قانونی را مورد هجمه قرار می‌دهند باید بدانند که در برابر نظام و قانون اساسی قرار گرفته‌اند. بنابراین، انتظار این است که نظام این‌گونه اقدامات را از بین ببرد و شاهد فضایی که به این افراد داده شده است، نباشیم.

قنبری همچنین در پاسخ به این سئوال که با توجه به این‌که وزارت کشور در حادثه ورامین با جدیت وارد شد تا با خاطیان برخورد کند، وظیفه دولت و دستگاه‌های مسئول در برخورد با این قضایا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: یک بحث دولت است و یک بحث سایر نهادها و قوا هستند، یعنی هم دولت و هم قوه قضائیه در این زمینه باید قاطعانه عمل کنند و انتظار این است که از این به بعد قاطعیت بیشتری به خرج داده شود که جلوی این حرکات گرفته شود چراکه قطعا این آخرین مورد نیست و در آینده نیز با شدت گرفتن رقابت‌های انتخاباتی باید انتظار تکرار این قضایا داشت اما اگر حداقل با حتی یک مورد برخورد جدی صورت بگیرد، درس عبرتی برای دیگران خواهد بود و انتظار این است که نهادهای رسمی که موظف به برخورد با این‌گونه اقدامات هستند، با این مسائل برخورد کنند چراکه این برخورد ضروری است؛ از این حیث که حمله به سخنرانی‌ها و افراد مصداق بارز اقدام مجرمانه است و نیاز به استدلال ندارد.
نظرات بینندگان