arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

لاریجانی: در مذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای به صنعت هسته‌ای کشورمان وارد نشد/دانش هسته‌ای را حراج نکردیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس گفت:‌ مذاکرات به درستی پیش رفت، هرچند در درون آن چالش‌هایی ایجاد شد اما داده‌ها و ستاده‌ها در مذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد.

علی لاریجانی در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه‌های علمیه خواهران به بیان روند پرونده هسته‌ای و دستاوردهای برجام پرداخت که اهم سخنان وی به این شرح است:

**اگر آمریکا انرژی هسته‌ای ایران را پذیرفت از سر درماندگی آن‌ها بود، آمریکا مجبور به مذاکره با ایران شد و خود آن‌ها سر میز مذاکره آمدند.

**در مذاکرات هسته‌ای و آنجایی که داد و ستد کردیم، لطمه‌ای به صنعت هسته‌ای کشورمان وارد نشد، بلکه دستاوردی که داشتیم بیشتر بود. اینکه پایه‌ای از غنی‌سازی را داشته باشیم یک موضوع مثبت بود و اینکه 10 هزار سانتریفیوژ داشته باشیم یا 6 هزار تفاوت ندارد، ولی اینکه مواد غنی شده را به کشورمان بیاوریم تا کارخانه‌های هسته‌ای بچرخند، اقدام خوبی است.

**توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است، به شرط اینکه غربی‌ها تحریم‌ها را برداشته و به تعهدات خود از جمله پی‌ام‌دی عمل کنند.

**مسئله هسته‌ای ایران نشان داد که زورگویی غربی‌ها هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد. ایران در این حوزه مقاومت بسیاری انجام داد،‌ البته این مقاومت هزینه‌هایی را در برداشت، اما درنهایت نتیجه‌بخش بوده و جمهوری اسلامی ایران به دانش هسته‌ای دست یافت.

**به طورحتم پذیرش غنی‌سازی ایران ازسوی آمریکایی‌ها از روی اضطرار و ناچاری بود، آنها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند، حال زمانی که ایران به دانش هسته‌ای دست یافت،آمریکایی‌ها به پای میز مذاکره آمدند.

**مذاکرات تنها مربوط به دولت فعلی نمی‌شود، بلکه این گفت‌وگوها در یک‌سال پایانی دولت قبل کلید خورد. مذاکرات به درستی پیش رفت، هرچند در درون آن چالش‌هایی ایجاد شد اما داده‌ها و ستاده‌ها در مذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد.

** در مذاکرات هسته‌ای در مسائل اصلی مقاومت کرده و زیربار خواسته‌های آنها نرفتیم، البته برخی موضوعات پذیرفته شد،چراکه آنها تاثیری روی دانش هسته‌ای ما نداشت. در بحث رآکتور اراک نیز قرار است، براساس برجام تغییراتی صورت گیرد که براین اساس ساعت‌ها روی آن فکرشده تا تغییرات برای ایران پیشرفت ایجاد کند.

**قطعاً مسئله PMD علیه ایران برپایه یک دروغ بزرگ استوار است و غربی‌ها این مسئله را سالیان سال است که طول داده‌اند. ... در شرایط کنونی اعلام می‌کنیم که اگر پرونده PMD بسته نشود، نمی‌توانیم حرکت ترسیم‌شده در مذاکرات را انجام دهیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان