arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

روند نزولی شاخص تا چه زمانی ادامه دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بورس تهران پس از یک دوره نزول همزمان بات توافق وین، به یک ثبات نسبی و نوسان‌های خفیف مثبت و منفی رسیده است. این شرایط شکننده ممکن است تغییر یابد، حال سوال مهم جهت تعییر است.

 بورس تهران برخلاف پیش‌بینی‌ها پس از  توافق هسته‌ای روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. عواملی داخلی و خارجی اقتصاد ایران دست به دست هم دادند تا بازارسرمایه همچنان در رکود به سر ببرد. ریزش قیمت فلزات جهانی و نفت از یک طرف و سیاست‌های متناقض اقتصادی از طرف دیگر  از جمله عواملی بودند که در این بازار اثر منفی برجای گذاشتند.

در این شرایط کشور از نقدیندگی جهت تامین مالی بخش تولید در تنگنا قرار دارد و همچنین تشدید رکود و ضعف بخش تقاضا تولیدکننده‌ها را در شرایط سختی قرار داده است، بسته خروج از رکود به عنوان راه‌حلی جهت بهبود بازار سرمایه عنوان می‌شود. بنابر نظر کارشناسان، کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌توانند اهرم روانی جهت انتقال نقدیندگی به بازار بورس کشور باشد.

شاخص بورس تهران در یک ماه گذشته در بین کانال 62 و 63 هزار واحد در حال نوسان است. این در حالی است که پس از تصویب لایحه برجام در مجلس، روند صعودی هیجانی چند روزه بر بازار حاکم بوده و عدم اعتماد بازار سرمایه به آینده سیاسی و اقتصادی کشور از دلایل از بین رفتن این اثر روانی مثبت از نظر کاهش ریسک‌های سیستماتیک کشور است.

بررسی ‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که روند شاخص از نظر سه ابزار فیبوناچی زمان و کانال و فن، در نقاط تصحیح قرار دارند. از نظر فیبوناچی زمانی، شاخص کل در نقطه تصحیح چهار قرار دارد. در فیبوناچی بادبزنی نیز در محدوده قوی تصحیح 61.8 قرار دارد. در فیوباناچی کانال نیز در محدود تصحیح 100 روند صعودی شروع به بازگشت کرده است.
 

در این حالت، امکان بازگشت شاخص به محدوده 60 هزار واحد وجود دارد. در صورت بازگشت به کف 60 هزار واحدی در کانال، احتمال صعود قوی وجود داشته و شاخص تا مرز 67 هزار واحد پیش خواهد رفت. در اینصورت، روند نزولی بازار سرمایه حداقل تا اواسط آذر ماه غیرقابل اجتناب است(فلش‌های قرمز رنگ). بازگشت این روند نزولی و صعود به کانال 65 هزار و بالاتر را می‌توان با فرمان اجرایی برجام و ورود سرمایه‌های خارجی کشورهای مختلف به داخل دانست.

اگر شاخص بورس، سقه مقاومتی 67 هزار واحد را رد کند. صعود به سطح 75 هزار واحد دور از انتظار نخواهد بود. در صورتیکه این روند در حال حاضر مثبت شود که الان هم به همین منوال است و این روند برای چند روز معاملاتی ادامه داشته باشد، شاخص تا مرز 65 هزار واحد صعود خواهد کرد. از طرف اندیکاتور آراس آی(کادر وسط آبی رنگ) و اندیکاتور انحراف از میانگین(کادر پایین سبز) روند نزولی محتمل‌تر است.

اگر در این نزول، شاخص سطح حمایتی 60 هزار واحد را رد کند، بازار سرمایه در یک نااطمینانی کامل قرار خواهد گرفت و احتمال افت شاخص تا محدود 55 هزار واحد نیز وجود دارد. این موضوع دور از انتظار است و فقط در صورتی به وقوع خواهد پیوست که برجام از مسیر خود منحرف شود.

به گزارش اقتصادنیوز، در نمودار، مستطیل‌هایی قرمز رنگ وجود دارد که به مانند بازه زمانی فعلی، شاخص کم‌نوسان بوده است. همانگونه که در تصویر نیز مشخص است از چپ به راست، هنگامی که روند شاخص با سقف دامنه‌های فیبونجاچی برخورد کرده و از آنها گذر می‌کنند، شاخص با افزایش شدیدی همراه می‌شود. این در حالی است که در مستطیل دوم به مانند حالت مطروحه فعلی، شاخص بعد از یک دوره کم‌نوسان با نوسان منفی خفیفی همراه بوده و سپس روند صعودی شاخص آغاز شده است. حالت فعلی بازار سرمایه به دلیل شکنندگی و ابهامات، روند نزولی را خواهد پذیرفت و منتظر یک شوک مانند ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، خواهد ماند.

در مورد اندیکاتور( آر اس آی ) که در زیر نمودار شمعی شاخص با رنگ آبی قرار دارد نیز نکات بالا صحیح است. اندیکاتور نزولی است و نشان از این دارد که قدرت فروشندگان در بازار در حال افزایش است.
نظرات بینندگان