arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

تخلف بزرگ در نقل و انتقالات سازمان لیگ/کریمی نباید برای صبا بازی می‌کرد+سند

مهدی غفاری کارشناس نقل و انتقالات فوتبال ایران با تایید تخلف صورت گرفته گفت: آنچه در قوانین فیفا و سازمان لیگ فوتبال ایران ثبت شده حضور فرید بهزادی کریمی در بازی صبا با سیاه جامگان غیر قانونی بود چون این بازیکن نه بازیکن آزاد محسوب می شد نه این که در بازه زمانی ذکر شده در قوانین فیفا به تیم جدید منتقل شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور فرید بهزادی کریمی در ترکیب صبا مقابل سیاه جامگان آن هم در شرایطی که این بازیکن تا هفته قبل رقابت‌های لیگ‌برتر پیراهن تراکتور را برتن می‌کرد، باعث شد تا جنجال جدیدی در فوتبال ایران رقم بخورد بخصوص بعد از درخشش غیرقابل باور این بازیکن مقابل سیاه جامگان در اولین بازی برای صبا.

علی دایی در همان اولین حضور کریمی پیراهن شماره 10 صبا را به او داد تا نشان دهد چه برنامه ویژه‌ای در خط حمله صبا برای این بازیکن دارد. انصافا کریمی هم جواب این اعتماد را با بازی خوب خود داد و زمینه‌ساز هر دو گل تیمش در مشهد شد تا صبا همچنان روی نوار مو فقیت گام برداشته و در جمع بالانشینان قرار بگیرد. اما همین حضور کافی بود تا جنجال بزرگی به راه بیافتد چون براساس قوانین نقل و انتقالاتی فیفا و فوتبال ایران سازمان لیگ‌برتر نباید اجازه می‌داد تا این بازیکن قبل از نیم فصل برای صبا به میدان برود.

تخلف بزرگ در نقل و انتقالات سازمان لیگ/کریمی نباید برای صبا بازی می‌کرد+سند



اما قوانین چه می‌گوید؛ در ماده 13 فصل نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران آمده است بازیکنان تنها در یکی از دو بازه زمانی سالانه (پیش فصل و نیم فصل)که توسط فدراسیون یا سازمان لیگ تعیین می‌شود می‌توانند راهی تیم‌های باشگاهی شوند. به عنوان یک استثنا برای این قانون بازی حرفه‌ای که قراردادش قبل از اتمام زمان نقل و انتقالات تمام شده باشد (بازیکن آزاد) می تواند در خارج از دو بازه زمانی قبل و نیم فصل به تیم جدید برود. فدراسیون اجازه دارد با در نظر گرفتن تمامیت ورزشی رویداد مورد نظر کارت بازی آن بازیکن را صادر کند.

اما فرید بهزادی کریمی نه بازیکن آزاد بود و نه در این دو بازه زمانی از تراکتور به صبا رفت، به همین خاطر با استناد به ماده 13 فصل نقل و انتقالات می‌توان گفت او با تخلف راهی تیم جدید شده است. اما بازیکنان سربازطبق مواد قانونی تنها با رعایت قوانین نقل و انتقالات می‌توانند با اتمام دوران خدمت خود به باشگاه قبلی بازگردند یعنی در همان دو بازه زمانی. جالب‌تر این که برابر با ماده 50 هیچ اشاره‌ای به این که بازیکنان سرباز می‌تواند همچون بازیکن آزاد باشد، نشده است.
تخلف بزرگ در نقل و انتقالات سازمان لیگ/کریمی نباید برای صبا بازی می‌کرد+سند

مهدی غفاری کارشناس نقل و انتقالات فوتبال ایران با تایید تخلف صورت گرفته گفت: آنچه در قوانین فیفا و سازمان لیگ فوتبال ایران ثبت شده حضور فرید بهزادی کریمی در بازی صبا با سیاه جامگان غیر قانونی بود چون این بازیکن نه بازیکن آزاد محسوب می شد نه این که در بازه زمانی ذکر شده در قوانین فیفا به تیم جدید منتقل شده است. نکته ای که فیفا به صراحت روی آن تاکید کرده و مدعی شده بازیکنان نمی تواند هر زمان دل شان خواست به تیمی دیگر بروند.



 قوانین در خصوص اینگونه بازیکنان هم درست مثل سایر بازیکنان به این نحو است که آنها فقط اول فصل یا نیم فصل می‌توانند جابجا شوند. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت فرید بهزادی کریمی یا باید تا نیم فصل در تراکتور می‌ماند که با توجه به اتمام خدمت مقدس سربازی‌اش نیاز به اجازه باشگاه صبای قم داشت چون با این باشگاه طرف قرارداد بود یا باید تا نیم فصل بیرون از میادین باقی می‌ماند و فوتبال بازی نمی‌کرد.
سازمان لیگ مدعی است استثناهایی در قوانین داخلی خود دارد که خارج از قوانین نقل و انتقالات می‌تواند در خصوص بازیکنان سرباز در نظر بگیرد اما وقتی به اساسنامه و قوانین سازمان لیگ مراجعه می‌کنیم در هیچ بندی اشاره‌ای به این موضوع نشده که واقعیتش هم این است نمی‌توان خارج از قوانین فیفا به آن اشاره کرد چون در قوانین نقل و انتقالاتی فیفا کاملا شفاف بیان شده که نقل و انتقالات در دو بازه زمانی انجام شود یا اینکه بازیکن باید آزاد باشد.

تخلف بزرگ در نقل و انتقالات سازمان لیگ/کریمی نباید برای صبا بازی می‌کرد+سند
حالا با شرایط پیش آمده باید منتظر ماند و دید با این تخلف بزرگ چه واکنش‌هایی رخ خواهد داد بخصوص که در بازی صبا با سیاه جامگان درخشش فرید بهزادی کریمی باعث شد تا قمی‌ها از سد میزبان خود گذشته و یک شکست در کارنامه تیم مشهدی به ثبت برسانند و این یعنی تضیع حق یک تیم لیگ‌برتری. در این بین سازمان لیگ‌برتر بیشتر از هر ارگان دیگری تحت فشار قرار خواهد گرفت که چرا قوانین را رعایت نکرده است؟



منبع: ورزش سه
نظرات بینندگان