arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

آزادی نظامیان ربوده شده لبنانی پس از 18 ماه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نظامیان آزاد شده لبنانی ضمن قدردانی از دبیرکل حزب الله، عملیات تبادل اسرا که امروز انجام شد را یک پیروزی برای وی توصیف کردند.

بعد از 18 ماه نظامیان ربوده شده لبنانی صبح امروز از اسارت گروه تروریستی داعش نحجات پیدا کردند. این اتفاق با عملیات توافقی صورت گرفت که بین نیروهای امنیت عمومی لبنان و تروریست های النصره با میانجگری قطر حاصل شد.

جمع زیادی از مردم لبنان و خانواده های نظامیان آزاد شده در منطقه اللبوه برای استقبال از آن ها حاضر شده بودند. همچنین پیکر محمد حمیه از نظامیانی که توسط تروریبست های داعش اعدام شد نیز به نیروهای امنیتی لبنان واگذار شد.

بندهای توافق مبادله اسرا

پایگاه خبری النشره لبنان بندهای توافق منعقد شده بین نیروهای امنیتی این کشور و تروریست‌های جبهه النصره که منجر به آزادسازی اسرای نظامی لبنانی شد را منتشر کرد.

بندهای توافق شامل موارد زیر است:

- باز کردن گذرگاه امن و الزامی بین اردوگاه آوارگان و عرسال به صورت دائمی، به این ترتیب التهاب موجود بین آوارگان فلسطینی و نیروهای امنیتی کاهش پیدا می‌کند.

- کمک‌رسانی ماهیانه به آوارگان در عرسال از طریق هیئت‌های انسان‌دوستانه.

- تسهیل در روند خروج مجروحان غیرنظامی و ورود آنها به بیمارستان‌های عرسال. اسامی این مجروحان به زودی ارائه خواهد شد و درمان آنها در داخل اراضی لبنان صورت می‌گیرد.

- تأمین مواد پزشکی و تجهیز بیمارستان عرسال.

- تبدیل‌کردن منطقه وادی حمید به منطقه امن.

- پیگیری اوضاع انسانی و حقوق و آوارگان.

قدردانی نظامیان‌ آزاد  شده لبنانی از سید حسن نصرالله

پایگاه خبری المنار گزارش داد که نیروهای امنیت عمومی لبنان با صدور بیانیه‌ای از اتمام عملیات آزادی 16 نظامی ربوده شده به دست جبهه النصره در ارتفاعات عرسال خبر دادند و اعلام کردند که نظامیان در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.

نظامیان آزاد شده به محض رسیدن به منطقه اللبوه در بقاع از سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی این کشور تشکر و قدردانی کردند. یکی از این نظامیان اتفاقات انجام شده را "یک پیروزی برای سیدحسن نصرالله" توصیف کرد.

به این ترتیب بعد از 18 ماه، 16 نظامی ربوده شده لبنانی رنگ آزادی را دیدند، آنها به وسیله خودروهای امنیت عمومی و ارتش لبنان به منطقه اللبوه و از آنجا به مقر فرماندهی هنگ هشتم ارتش لبنان منتقل شده  و از آنجا به کاخ نخست وزیری در بیروت برده شدند تا استقبال رسمی از آنها انجام شود.

در این راستا عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان گفت که عملیات تبادل اسرا با شرایطی انجام شد که تمامیت ارضی لبنان را حفظ کند و کمتر از این حد ممکن نبود. وی آمادگی خود را برای مذاکره با داعش جهت آزادی نظامیان ربوده شده در اختیار این گروه اعلام کرد.

الجزیره تنها شبکه مورد قبول تروریست ها برای پوشش خبری تبادل اسرا

جبهه النصره (شاخه القاعده) در قرارداد مبادله سربازان اسیر لبنانی که با میانجی‌گری قطر انجام شد، شرط کرده بود که فقط دوربین تیم خبری شبکه الجزیره قطر برای ثبت عملیات تبادل اسرا حضور داشته باشد.

سایت العهد تأکید کرد که تیم خبری شبکه الجزیره قطر به همراه چند خبرنگار وابسته به جریان "14 مارس" در مبادله نظامیان اسیر لبنانی حضور داشتند.

شبکه الجزیره قطر همچنین تصاویری را از "ابو طاقیه" تروریست معروف لبنانی منتشر کرد که در جریان مبادله حضور داشت. ابو طاقیه یکی از متهمان ربودن سربازان لبنانی است.

الجزیره قطر در گذشته نیز مصاحبه ای اختصاصی را با "ابومحمد جولانی" سرکرده اصلی جبهه النصره انجام داده بود. کارشناسان، قطر را یکی از حامیان اصلی این گروه تروریستی وابسته به القاعده می‌دانند .
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان