arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

سخنگوی کرملین: روسیه اطلاعات تجارت گسترده نفتی داعش را علیه ترکیه افشا نمی کند

«جان کریاکو» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز در این باره گفت: داعش با برقرار کردن خط لوله انتقال نفت از عراق به ترکیه، درآمد سرشاری کسب می کند. داعش توانسته با ایجاد ارتباط بین منابع نفتی اشغال شده در عراق و خاک ترکیه، تجارت نفتی خود را با خریداران نفت گسترش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه اطلاعات خود از تجارت گسترده نفتی داعش را علیه مقامات ترکیه را افشا نمی کند.

سخنگوی کرملین: روسیه اطلاعات تجارت گسترده نفتی داعش را علیه ترکیه افشا نمی کند موضع امروز (سه شنبه) روسیه که اطلاعات موجود برای افشاگری علیه مقامات ترکیه استفاده نخواهد شد، پس از آن اعلام می شود که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری این کشور در واکنش به اتهام مطرح شده علیه آنکارا تاکید کرده است، در صورت اثبات همکاری ترکیه در خرید نفت از داعش، از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

پسکوف افزوده است: اطلاعات مربوط به خرید نفت داعش ما را در مبارزه با تروریست ها کمک خواهد کرد.

روسیه در راهبرد تازه خود حمله های هوایی بیشتر را به شاهرگ حیاتی و درآمدساز داعش یعنی نفت، که با عرضه گسترده و پرحجم سالانه حدود 800 میلیون دلار درآمد کسب می کند، در دستور کار قرار داده است.

پیش تر نیز «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بودند اطلاعات کسب شده نشان می دهد داعش با خریداران نفت در ترکیه معامله نفتی دارد.
پوتین رییس جمهوری روسیه در این باره تاکید کرده است که ترکیه هواپیمای روسی سوخو-24 را برای دفاع از مسیر قاچاق نفت از سوریه سرنگون کرد.

پوتین در این باره افزوده است: دلایلی کافی داریم که اعلام کنیم تصمیم برای سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در سوریه برای دفاع از مسیرهای قاچاق نفت به ترکیه گرفته شد. دفاع از ترکمن های سوریه بهانه ای بیش نیست.

شبکه تلویزیونی خبری روسیه 24 نیزدر این رابطه گزارش داده است: ترکیه با گروه تروریستی داعش معامله نفتی می کند و روزانه 4/5 میلیون دلار نفت از این گروه تروریستی خریداری می کند.

پسکوف همچنین درباره اخبار و اطلاعات انتشار یافته در زمینه همکاری ترکیه در تجارت چند میلیارد دلاری نفتی با داعش از منابع سوریه و عراق، گفت: اطلاعاتی در مورد علاقه پسر رئیس جمهوری ترکیه به تجارت نفتی وجود دارد.

لاوروف نیز از سازمان ملل خواسته است تا گزارش کاملی در باره تجارت نفتی داعش، خریداران و همچنین مسیر انتقال و کشورهای دریافت کننده به شورای امنیت این سازمان ارائه دهد.

لاوروف گفت: رییس جمهوری روسیه بارها واقعیت ها را در این باره اعلام کرده و تصاویر مربوط به این تجارت غیرقانونی را نیز به شرکای خود در نشست اخیر جی 20 آنتالیا در ترکیه ارائه کرده است.

وی اظهار کرد: زمانی که نیروی هوا فضای روسیه شروع به بمباران اهداف نفتی تروریست ها در سوریه کرد، ترکیه از این اقدام به شدت عصبانی شد.

آنکارا بارها متهم شده که در برابر اقدام های گسترده شرکت ها و بازرگانان این کشور، خریداران غربی نفت داعش، استفاده از خاک ترکیه برای انتقال محموله های نفتی و تصفیه نفت خام در پالایشگاه های این کشور سکوت می کند.

«اسماعیل حقی پکین» رییس سابق اداره اطلاعات ارتش ترکیه نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه جنگنده روسی ساقط شده توسط نظامیان ترکیه ای نیت خصمانه نداشته است، اکنون این خطر وجود دارد که رئیس جمهوری روسیه برای پاسخ به این اقدام و مستند به اطلاعات تجارت نفتی داعش، آنکارا را به دادگاه بین المللی بکشاند.

وی افزوده است: روسیه در واکنش به این موضوع، می تواند برای مراجعه به دادگاه بین المللی لاهه از اطلاعات فروش نفت داعش از طریق خاک ترکیه استفاده کند و آمریکا هم از فعالیت های آنکارا در منطقه اطلاعات دارد.

مقام سابق ترکیه ای افزود: روسیه از خریداران نفت داعش و اینکه نفت کجا ارسال می شود و چگونگی تحویل پول ها و بسیاری مسائل دیگر آگاه است و در همین حال، شاید آمریکا هم به تاکتیک شانتاژ متوسل شود.

وی گفت: پوتین در برابر اقدامات آنکارا و واکنش واشنگتن، می تواند این پرسش را مطرح کند که «نفت استخراجی داعشی ها به چه ترتیبی از خاک شما (ترکیه) منتقل و پول ها به چه کسانی تحویل می شود؟ که ممکن است آنکارا به دادگاه بین المللی لاهه کشانده شود و در این صورت وضعیت واقعاً دشوار خواهد شد.»

پکین در باره این که آیا ممکن است، آنکارا از معاملات نفتی با داعش بی خبر باشد؟، گفت: به احتمال قوی نفت داعش از خطوط انتقال نفت رسانی ما می گذرد و بخشی از آن با تانکرها حمل و سپس تصفیه می شود که تمامی مسیر عبور این محموله های نفتی به طور کامل آشکار است.
وی ادامه داد: در ترکیه سازمان «MASAK» یا شورای رسیدگی به جنایات مالی وجود دارد که در باره چگونگی تحویل نفت و پول های حاصله از فروش، گیرندگان و چگونگی پولشویی داده های زیادی دارد، ولی با چشمان بسته می گویند «ما پول لازم داریم».

«محمدعلی ادیب اوغلو» نماینده سابق حزب جمهوریخواه در مجلس ترکیه هم در این باره گفته است: یکی از بزرگترین منابع تامین نیازهای مالی تروریست ها، بویژه داعش، فروش نفت است که با همکاری افراد نزدیک به برخی از بلندپایه ترین مقام های اقلیم کردستان عراق و در چارچوب منافع شرکت های آمریکایی، روانه ترکیه می شود.

«جان کریاکو» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز در این باره گفت: داعش با برقرار کردن خط لوله انتقال نفت از عراق به ترکیه، درآمد سرشاری کسب می کند. داعش توانسته با ایجاد ارتباط بین منابع نفتی اشغال شده در عراق و خاک ترکیه، تجارت نفتی خود را با خریداران نفت گسترش دهد.

براثر شلیک موشک جنگنده ترکیه به بمب افکن روسی که سه شنبه گذشته رخ داد، هواپیمای در حال بمباران مواضع شبه نظامیان و تروریست های مخالف دولت سوریه بر فراز این کشور سرنگون شد، اما دو خلبان آن موفق به خروج از هواپیما شدند که یکی از آنان قبل از فرود توسط شبه نظامیان کشته شد و دیگری توسط یگان های کماندویی روسیه و سوریه از منطقه خارج شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان