arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

حضور یک میلیون و 600 هزار زائر ایرانی در عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این حدود 1 میلیون و 600 هزار زائر در عراق داریم، گفت:برای زائرانی که درحال بازگشت از عراق هستند 6 هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال آنان پیش بینی کردیم و توصیه می‌کنیم دربازگشت به کشورعجله نکنند.

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با حضور در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری شبکه دوسیما در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون چگونگی برپایی گردهمایی حسینی گفت: زیرساخت‌های لازم از نظر جاده و امکانات برای این گردهمایی بزرگ فراهم شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به این که مقامات عراقی امروز مسیر رفت را کاملاً مسدود کردند گفت: کسانی که دارای ویزا هستند می‌توانند از مرز چزابه و شلمچه عبور کنند.

وی با اشاره به این که کسانی که دارای ویزا هستند می‌توانند از مسیرهای جایگزین برای عبور استفاده کنند اظهار داشت: طرف عراقی امروز مرز مهران را مسدود کرد.

ذوالفقاری با بیان این که 55 درصد از زائران از مرز مهران و 45 درصد نیز از مرزهای شلمچه و چزابه خارج شدند ادامه داد:مشکل خاصی از جهت تعداد گیت‌ها وجود نداشت به طوری که 90 گیت در مرز ایجاد کرده بودیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به عدم توجه کسانی که فاقد ویزا برای ورود به عراق بودند اظهار داشت: این عده سبب ایجاد مشکلات جزئی شده بودند.وی با اشاره به این که تنها راه برنامه‌ریزی داشتن ویزا است افزود: تمام کسانی که ویزا داشتند بین 3 تا 5 ثانیه کارهایشان انجام می‌شد.

ذوالفقاری با اشاره به این که امسال حدود 3 برابر گیت‌ها اضافه شد گفت: امسال شاهد افزایش زوار هستیم.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی از آبادان در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که وضع اسکان و تغذیه زوار اربعین حسینی چگونه است ادامه داد: امسال تسهیلات خوبی را برای مراسم اربعین حسینی در نظر گرفته‌ایم به طوری که شاهد حماسه بسیار باشکوهی از سوی مردم کشورمان بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بازدیدی که امروز از مرز شلمچه صورت گرفت افزود: عشق مردم جنوب را به اباعبدالله حسین شاهد بودیم.

وی با تاکید بر این که امسال هیچ‌گونه کمبودی در حوزه تغذیه، تدارکات و اسکان نداشتیم خاطرنشان کرد: امروز 65 هزار نفر از مرز شلمچه به سمت میهن اسلامی بازگشتند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب محمدرضا مروارید استاندار ایلام طی گفتگوی زنده تلفنی با این برنامه در پاسخ به این سؤال که در ساعات پایانی امشب  جاده‌های منتهی به رمز مهران به چه شکل است اظهار داشت: جاده‌ها هم اکنون خلوت است ضمن این که تا ساعت 3 عصر امروز عراقی‌ها مرز را بستند و اعلام کردند دیر پذیرشی ندارد که بر این اساس 4 الی 5 هزار نفر از افرادی که قصد عزیمت به عراق را داشتند مجبور شدند که به سمت ایران بازگردند که برای اسکان این افراد نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی با بیان این که بازگشت زوار به کشور مرتب در حال انجام است نیز اظهار داشت: تا ساعت 7 عصر امروز حدود 47 هزار نفر به کشور بازگشتند و الحمدالله مشکلی نیست و امکانات فراهم است.

در ادامه ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشت زوار به کشور اظهار داشت: چند کار در حال انجام است تا بازگشت زوار به کشور به صورت مدیریت شده انجام شود.

وی با بیان این که ما هم اکنون حدود 1 میلیون و 600 هزار زائر در عراق داریم گفت: بر اساس آمار رسمی این رقم نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش داشته و این به دلیل تسهیلاتی بوده که در صدور ویزا ایجاد شده است.

ذوالفقاری با بیان این که قاعدتاً بازگشت این تعداد زائر اگر بخواهد طی 2 الی 3 روز انجام بگیرد زیرساخت‌ها جواب نمی‌دهد تصریح کرد: بر این اساس از طریق رسانه‌ها و ارسال پیامک به زائرین اطلاع‌رسانی شده که مسیر برگشت را کنترل کنند ضمن این که پیش‌بینی خدمات‌دهی به زائرین در عراق تا چند روز بعد از مراسم اربعین در نظر گرفته شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین  اظهار داشت: برای این که برگشت زائرین مدیریت شده انجام شود تا آن‌ها در یک پروسه زمانی منطقی به کشور بازگردند پیش‌بینی خدمات در عراق انجام دادیم و از طرفی نیز در حوزه حمل‌ونقل برنامه‌ریزی‌های بهتری نسبت به سال گذشته انجام شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه حمل‌ونقل به جز حمل‌ونقل عراق و بخش حمل‌ونقل خصوصی عراق حدود 1800 دستگاه اتوبوس، کامیون و تریلر در عراق ساماندهی شده تا کار انتقال زائرین به مرزها را انجام دهند ضمن این که در ایران نیز حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس را پیش‌بینی کرده‌ایم.

در ادامه این گفتگو ناصر چرخ ساز رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای برگشت زوار به کشور اظهار داشت: برای این که زوار حسینی به راحتی بتوانند به کشور برگردند همه موکب‌هایی که در عراق ساماندهی شده تا پایان عزیمت زائرین به کشور همچنان مستقر خواهند بود ضمن این که 3 درمانگاه در مناطق مرزی عراق از امروز فعال شدند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: ما تمام توان خود را در قرارگاه‌های چزابه، شلمچه و مهران فعال کردیم ضمن این که چند فروند بالگرد در این مرزها مستقر شدند تا در صورت نیاز بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

در ادامه این بحث ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز با تاکید بر این که اصل کار مراسم اربعین توسط مردم صورت می‌گیرد اظهار داشت: بخش دیگری از کار، کار حاکمیتی است که در این بخش نیز تمام دستگاه‌هایی که در ستاد مرکزی مشغول هستند و همچنین ستادهای استانی  و ستادهایی که در عراق داریم با یک نگاه جهادی  و تفکر بسیجی در این حوزه کار می‌کنند.

ذوالفقاری همچنین در خصوص مسائل امنیتی که زوار باید در نظر داشته باشند اظهار داشت: در ابتدا باید از دولت عراق به چند جهت قدردانی کنم، اول این که دولت عراق در مدت کوتاه یک میلیون و 560 هزار ویزا برای زائرین ما صادر کرده‌اند که این سرویس‌دهی قابل‌تقدیر است، همچنین در ارتباط با امنیت زائرین ما در عراق نیز الحمدالله تا به امروز توانسته‌اند در این حوزه خوب اقدام کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خطاب به زائرین اربعین حسینی اظهار داشت: زائرین باید در درجه اول از اسناد و مدارک خود مراقبت کنند اما در صورت مفقود شدن اسناد و مدارک خود می‌توانند با مراجعه به نیروی انتظامی ما که در کنسولگری‌های خودمان در عراق مستقر شده‌اند می‌توانند مشکل خود را حل کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته ما در ارتباط با مفقودین مشکلاتی را داشتیم که توصیه می‌کنیم اگر چنانچه زائرین مفقودی داشتند به پایگاه‌هایی که برای همین منظور مستقر شده‌اند مراجعه کنند ضمن این که تاکید می‌کنم زوار از سفر به سامرا پرهیز کنند و در برگشت به کشور نیز عجله نداشته باشند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان