arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

واکنش آمریکا به دعوای نفتی پوتین و اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی کاخ سفید در خصوص اخبار فروش نفت داعش به ترکیه می‌گوید که بخشی از مرز طولانی ترکیه و سوریه هنوز تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی ترکیه قرار ندارد و آمریکا نگران است که منابع مالی داعش از طریق خرید و فروش غیرقانونی در این منطقه، تأمین شود.

به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز مواضع دولت ایالات‌متحده در خصوص مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی را با خبرنگاران در میان گذاشت.

سوال اول خبرنگاران در خصوص دعوای میان روسیه و ترکیه بر سر خرید نفت از داعش بود. روس‌ها می‌گویند که داعش پول اقدامات تروریستی خود را از محل فروش نفت ارزان غارت شده از سوریه به ترکیه به دست می‌آورد؛ ادعایی که روسیه برای اثبات آن عکس و فیلم هم دارد ولی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که خانواده‌اش و به صورت دقیق، پسرش به دست داشتن در این تجارت غیرقانونی متهم شده، به شدت از گفته‌های روس‌ها عصبانی است و گفته که اگر این ادعا اثبات شود، خود استعفا می‌دهد و اگر اثبات نشود، پوتین باید استعفا دهد.

سخنگوی کاخ سفید امشب در میان این دعوا طرف کشور خاصی را نگرفت و بر خلاف پنتاگون که خبر فروش نفت داعش به ترکیه را تکذیب کرده بود، به گفتن این نکته بسنده کرد که مرزهای ترکیه باید امن‌تر شود.

ارنست گفت: «دیروز رئیس‌جمهور (اوباما) در پاریس با رئیس‌جمهور ترکیه (رجب طیب اردوغان) دیدار و با وی در خصوص تأمین امنیت مرز طولانی ترکیه و سوریه سخن گفت. ترکیه امنیت بخش‌های زیادی از مرز خود با سوریه را تأمین کرده و حتی این مرزها را بسته ولی بخشی در این میان وجود دارد که ترکیه نتوانسته امنیت آن را تأمین کند؛ نگران‌ایم که داعش از این منطقه استفاده کند و اقدامات غیرقانونی خود برای تأمین منابع مالی را با استفاده از بازار سیاه این منطقه، به کار ببندد.»

در ادامه سوالات به سمت موضع قاطع «حیدرالعبادی»، نخست‌وزیر عراق در برابر گفته‌های دیروز «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا کشید. کارتر از اعزام نیروهای آمریکایی به شمال عراق سخن گفته بود و العباید هم گفته بود برای مبارزه با تروریسم، کشورش نیازی به نیروهای نظامی خارجی ندارد.

سخنگو بدون اشاره به گفته‌های صریح و روشن رئیس پنتاگون گفت: «نگرانی العبادی در خصوص نوع نیروهای مورد بحث است و این در حالی است که رئیس‌جمهور (اوباما) بارها گفته که آمریکا قصد اعزام نیروی نظامی به عراق را ندارد.»
نظرات بینندگان