arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

وزیر نفت: بهای عادلانه نفت هفتاد دلار است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت گفت: قیمت عادلانه نفت از نظر ما و همچنین تعداد زیادی از اعضای اوپک حدود هفتاد دلار در هر بشکه است.

بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما پیش از عزیمت به صد و شصت و هشتمین نشست وزیران نفت اوپک افزود: هم اکنون اکثریت بالایی از اعضای اوپک متقاضی کاهش تولید هستند تا عرضه اضافی نفت در بازار مدیریت و در نتیجه قیمتها اصلاح شود اما اقلیتی در اوپک به دلایلی موافق این موضوع نیستند.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با اجماع گرفته می شود گفت: با اینکه اکثریت اوپک موافق کاهش عرضه هستند اما تا همه اعضا موافق و ملزم به رعایت سهمیه های تولید نباشند این موضوع محقق نمی شود.

وزیر نفت با بیان اینکه نفت کالایی سیاسی است و همیشه اراده سیاسی کشورها پشت آن قرار دارد افزود: این گونه نیست که وزیران نفت کشورهای عضو با مذاکره و بحث به نتیجه و توافق برسند چراکه هر وزیری منتقل کننده اراده سیاسی کشور خود است و اگر کشوری اراده سیاسی نداشته باشد که قیمتها بالا رود یا تولید کاهش یابد نمی توان با مذاکره آن کشور را متقاعد کرد چراکه اراده سیاسی کشورها نه در اجلاس اوپک، که در پایتخت آنها شکل می گیرد.

زنگنه همچنین میزان سهمیه ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت اوپک را زیاد دانست و گفت: پیشتر همیشه اوپک به نحوی سهمیه بندی می کرد که مازاد عرضه در بازار نباشد اما امروزه بیش از دو میلیون بشکه مازاد عرضه داریم که رو به افزایش است و این وضع خوبی نیست.

وی افزود: با اینکه بسیاری از اعضا معتقدند قیمت مناسب نفت حدود ۷۰ دلار است اما متاسفانه با این رقم فاصله زیادی داریم .

وزیر نفت افزود: اراده سیاسی را در برخی اعضای اوپک نمی بینیم که بخواهند تولید خود را کاهش دهند چراکه معتقدند باید بازار را برای مدتی به حال خود رها کرد.

صد و شصت و هشتمین نشست وزیران کشورهای صادر کننده نفت جمعه ۱۳ آذر در مقر دبیرخانه اوپک واقع در وین اتریش برگزار می شود.
نظرات بینندگان