arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

رئیس‌جمهور عراق: نیروی کافی برای جنگ با داعش داریم/دولت در اجرای اصلاحات جدی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای عراقی خود در پاریس بر حمایت فرانسه از تلاش‌های این کشور در روند سیاسی و تقویت نیروهای نظامی آن تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه خبری سومریه‌نیوز عراق، خالد شوانی، سخنگوی ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرد که فواد معصوم، رئیس‌جمهوری این کشور عصر روز چهارشنبه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد.

طبق بیانیه‌ای که در حاشیه دیدار معصوم با برخی از خبرنگاران فرانسوی منتشر شد، وی تاکید کرد: عراقی‌ها در مقابله با داعش با یکدیگر متحد هستند و برای رهایی از جنایات این گروه تروریستی تصمیم جدی دارند.

وی بر اراده قوی دولت عراق برای اجرای اصلاحات و تلاش برای احیای اقتصادی این کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهور عراق در دیدار با اولاند ادامه حمایت‌های بین‌المللی از عراق در نبرد با داعش را خواستار شد.

اولاند نیز در این دیدار بر حمایت کشورش از تلاش‌های عراق در پیشبرد روند سیاسی و تقویت نیروهای نظامی تاکید کرد و گفت: عراقی‌ها برای مقابله با داعش هزینه سنگینی را متحمل شده‌اند.

اولاند عصر روز چهارشنبه در کاخ الیزه پاریس میزبان رئیس‌جمهور عراق بود. در این دیدار دو جانبه، دو رئیس‌جمهور به بررسی مسائل مختلفی از جمله لزوم تعمیق روابط دو کشور پرداختند.

معصوم در این دیدار با اشاره به دستاوردهای نظامی نیروهای مسلح عراق، پلیس این کشور، داوطلبان مردمی و پیشمرگ‌ها که نقش بسزایی در ایجاد ثبات امنیتی در کشور داشته‌اند، خواستار ادامه حمایت‌های کشورهای عضو ائتلاف از عراق در چارچوب نبرد با داعش شد.

در مقابل اولاند نیز بر حمایت پاریس از تلاش‌های عراق در ایجاد روند سیاسی، تقویت نیروهای نظامی و آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش تاکید کرد.

معصوم در آخرین روز از سفر خود به پاریس و دیدار با اولاند در کاخ الیزه، در واکنش به اعلام آمادگی کردها برای شرکت در عملیات آزادسازی رقه سوریه از داعش، تاکید کرد: این عملیات بر عهده مردم سوریه است و مسئولیت نیروهای عراقی که در حال نبرد با داعش هستند، اصولا آزادسازی موصل و تمامی مناطق تحت اشغال عراق از چنگال داعش است.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به سوالی درباره بحران سیاسی این کشور که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را هدف قرار داده گفت: این سرزنش متوجه رسانه‌ای است که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی در ادامه با موجی که علیه العبادی شکل گرفته و درخواست مخالفان وی برای استعفا و یا عزل اعلام مخالفت کرد و گفت: تغییر پست نخست وزیری در زمان کنونی و به دلیل منافع ملی کشور ناممکن است زیرا اگر العبادی از سمت خود استعفا کند ما برای تعیین جانشین وی به پنج یا شش ماه زمان نیاز داریم.

معصوم ادامه داد: اگر العبادی کنار گذاشته شود،‌ دولت توان اتخاذ هیچ گونه تصمیم و یا اجرای توافق را نخواهد داشت این در حالیست که عراق با خطر داعش مواجه است پس العبادی در جایگاه خود باقی می‌ماند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به مواضع نوری مالکی، نخست وزیر سابق و رهبر ائتلاف دولت قانون در عراق، گفت: طرف‌هایی که برای خلاصی از العبادی تلاش می‌کنند هیچ فرصتی در پارلمان برای تغییر نخست وزیر ندارند. علاوه بر این در صورتی که العبادی از دولت کنار رود،‌ جایگزین وی چه کسی خواهد بود؟ و البته عراق در شرایط برگزاری انتخابات پارلمانی نیست.

وی درباره تصمیم وزیر دفاع آمریکا برای اعزام نیروی نظامی جدید به عراق بر دو مساله تاکید کرد: اول اینکه عراق به اندازه کافی نیرو برای بیرون راندن داعش در اختیار دارد و دوم اینکه اعزام نیرو به عراق نیازمند هماهنگی با دولت عراق است.

وی در عین حال تاکید کرد: برای اینگونه تصمیمات نیازی به تایید پارلمان عراق نیست زیرا با وجود توافق نظامی قبلی میان دو کشور برای طرف این امکان وجود دارد.

معصوم تاکید کرد، میان اقدامات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و اقدام کمیته هماهنگی برای تبادل اطلاعات امنیتی که متشکل از ایران، سوریه، روسیه و عراق است، اختلافی نمی‌بیند و ایران خواسته که مرکز این کمیته باشد اما من شخصا تاکید کردم که مقر این کمیته در بغداد باشد.

وی در مورد کندی بیرون راندن داعش از مناطق تحت تصرفش به ویژه در رمادی و الانبار گفت: مهمترین دلیل این مساله جنگ چریکی داعش است و اینکه آنها در مناطق بیابانی گسترده که با سه کشور عربستان، اردن و سوریه مرز مشترک دارد مخفی می‌شوند. علی رغم این شرایط و مشکلات، آزادی موصل و الانبار به زودی ماموریت اصلی نیروهای عراقی خواهد بود و سقف زمانی برای تحقق این مهم تعیین خواهد شد.

معصوم تصریح کرد: رهایی از تفکرات داعش آسان نخواهد بود و این امر به طرحی آموزشی و تربیتی و بازنگری در روش‌های تدریسی نیاز دارد و چهره‌های مذهبی در معرفی دین به شکل امروزی نقش بسزایی دارند.

وی درباره اختلافات در اقلیم کردستان عراق برای تعیین رئیس جدید گفت: طرف‌های درگیر و مورد اختلاف تقریبا به توافق بر اساس تمدید دو ساله ریاست مسعود بارزانی تا تعیین زمان انتخابات پارلمانی دست یافته‌اند که در این میان برخی گروه‌ها این مساله را به شرط لغو برخی اختیارات بارزانی می‌پذیرند.

همزمان نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه در دیدار با معصوم از تمایل خود برای سفر به عراق و تاکید دوباره بر حمایت و دوستی فرانسه با مردم عراق سخن گفت و تاکید کرد: امروز عراق به الگویی برای همزیستی گروه‌های مذهبی و اقوام مختلف در کنار یکدیگر تبدیل شده و این باعث خرسندی و نقطه قوتی برای مردم عراق است.

معصوم 29 اکتبر برای شرکت در کنفرانس آب و هوا وارد پاریس شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان