arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

امیرعبداللهیان: گزارش نشست وین2 به بشار اسد داده شد/بازماندگان فاجعه منا با مراجعه به سازمان حج اقامه دعوی کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بازماندگان فاجعه منا می‌توانند با مراجعه به سازمان حج و زیارت علیه حکومت سعودی اقامه دعوی کنند و ساز و کار و بخش مرتبط با این موضوع در سازمان حج به زودی اعلام می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه مراسم درگذشت سفیر سابق کشورمان در لبنان و از جان‌باختگان فاجعه منا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سه سطح موضوع فاجعه منا را پیگیری می‌کند که سطح ابتدایی آن در داخل کشور و با همکاری سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از طریق مجامع بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی حقوقی غیردولتی نیز موضوع احقاق حق بازماندگان و تعیین مقصر اصلی فاجعه منا در حال پیگیری است. البته از نظر ما دولت عربستان در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و مقصر اصلی این فاجعه دولت این کشور است و در پیگیری‌های بعدی نیز عربستان سعودی کارشکنی‌های جدی را انجام داده بود.

وی افزود: در مورد تضمین امنیت و آرامش مناسک حج در سال‌های بعد نیز پیگیری‌هایی در حال انجام است تا دیگر شاهد چنین فاجعه‌هایی نباشیم.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع پیگیری‌های مرتبط با بحران سوریه و عراق گفت: عربستان سعودی به دنبال برگزاری نشست‌هایی با معارضین سوری بوده است که نشست‌هایی نیز با این مضمون در ریاض انجام شد. هرچند که این نشست‌ها مغایر با توافقات صورت گرفته در کنفرانس وین است و ما و بسیاری از کشورهای حاضر در کنفرانس وین از مخالفان جدی مذاکرات با معارضین مسلح و جنگجویان سوری و غیرسوری علیه حکومت مرکزی سوریه هستیم و تنها راه حل این بحران را گفت‌وگوهایی به دور از فضای نظامی و اقدامات تروریستی می‌دانیم.

وی تصریح کرد: 10 الی 15 روز آینده کنفرانس وین 3 برگزار خواهد شد و در این کنفرانس موضوع حل بحران سوریه و اجرای توافقات صورت گرفته در کنفرانس وین 2 و مشخص شدن گروه‌های تروریستی و معارض در سوریه با همکاری اردن در دستور کار است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: وین ، داعش ، استراتژیک ، تروریسم
نظرات بینندگان