arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

مرکل: پناهجویان افغان امیدی به دریافت ویزای اقامت در آلمان نداشته باشند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 صدر اعظم آلمان در یک نشست مشترک خبری با «محمد اشرف غنی»، رییس جمهوری افغانستان گفت که افغان ها امیدی به دریافت ویزای اقامت و پناهندگی در آلمان نداشته باشند و برای سهیم شدن در پیشرف و آبادانی کشور خود در افغانستان بمانند.

 منابع افغان روز پنجشنبه نوشتند که «انگلا مرکل»، گفته است که تمامی شهروندان افغان که به دلیل مشکلات ناشی از تنگناهای اقتصادی به آلمان مهاجرت کرده اند، از این کشور اخراج خواهند شد.

رییس جمهوری افغانستان، پنج روز قبل، عازم نشست تغییر اقلیم در پاریس شد و پس از آن، از چند کشور اروپایی دیگر دیدن کرد و با رهبران این کشورها در باره مهاجران افغان گفت و گو کرد.
صدر اعظم آلمان افزوده است که نیروهای آلمانی با همکاری دهها کشور دیگر سرگرم کمک به شهروندان افغانستان هستند و نیازی نیست تا آنان کشور خود را ترک کنند.

وی در این نشست خبری، ناامنی در افغانستان را تایید کرده، اما گفته است که این درست است که در بخش هایی از افغانستان، ناامنی شدید وجود دارد، ولی مناطقی در این کشور در آرامش به سر می برند و شهروندان افغان به جای مهاجرت به کشورهای دیگر می توانند در بخش های امن این کشور زندگی کنند.

صدر اعظم آلمان وعده داده است که برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، به افغانستان کمک خواهد کرد تا جوانان افغان، به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی، کشور خود را ترک نکنند.
آمارهای غیر رسمی حاکی است که حدود 90 هزار پناهجوی افغان در سال 2015 میلادی به دلیل افزایش ناامنی و بی خانمانی ناشی از جنگ به آلمان عزیمت کرده اند و حدود 800 هزار نفر در این سال به کشورهای اروپایی رفته اند.

تمامی کشورهای اروپایی، اعلام کرده اند که توان پذیرش مهاجران افغان را ندارند و آنان را به کشور خود بازمی گردانند. این اقدام کشورهای اروپایی، واکنش مقام های افغانستان را به دنبال داشته است و سید حسن بلخی وزیر امور مهاجران افغانستان گفته است که کشورهای اروپایی نباید بین پناهندگان افغان با سایر کشورها، تبعیض قائل شوند.

وی تصریح کرده است که عامل اصلی موج جدید مهاجرت شهروندان افغان به اروپا خود این کشورها هستند که در سال جاری سهمیه ای را برای اتباع افغانستان تعیین کردند و گفتند که 40 هزار سهمیه پذیرش مهاجران به افغانستان اختصاص یافته است.

کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نیز حدود شش میلیون مهاجر افغان را در خود جای داده اند و هنوز هم سیل مهاجرت افغان ها به این دو کشور ادامه دارد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: پناهجویان ، مهاجر ، افغان ، موج
نظرات بینندگان