arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

روایت رسانه‌های بین‌المللی از گزارش آمانو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه‌های بین‌المللی، در پوشش گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضوع ادعایی PMD رویکرد تقریباً یکسانی داشتند.


به گزارش فارس، بسیاری از رسانه‌های دنیا، روز چهارشنبه، دقایقی بعد از انتشار گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع ادعایی PMD یا جنبه‌های نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران آن را پوشش دادند.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در واکنش به گزارش آمانو، مدعی شده بود: «این گزارش نقاط ضعفی دارد اما جمع بندی آن مثبت است و تمام ادعاهایی که در این سال‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشته، رد می‌کند.»

وی افزود: جمع بندی سفید است و راه هموار است که شورای حکام این موضوع را ببندد.

علی‌رغم این، تیتری که بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی برای پوشش محتوای گزارش آمانو انتخاب کردند، تأیید وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بود.

خبرگزاری رویترز، با اشاره به بخشی از گزارش ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از قول این نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در تیتر خود نوشت: «ایرن تلاشی هماهنگ، در ارتباط با فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای انجام داده است.»

رادیو آزاد اروپا هم در تیتر خبر خود نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران فعالیت‌هایی در زمینه ساخت انجام داد.»
 

 
خبرگزاری فرانسه این تیتر را برای خبر خود انتخاب کرد: «دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل می‌گوید ایران فعالیت‌هایی «مربوط» به بمب هسته‌ای انجام داد.
 

 
فارن‌پالیسی هم نوشت: «دیده‌بان سازمان ملل: ایران به دنبال بمب اتمی بود.»
 

روزنامه یو‌اس‌ای تودی آمریکا نیز از قول سازمال ملل نوشت که تحقیقات ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2009 ادامه داشته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز از سازمان ملل نقل کرد که ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای ایران فعالیت کرده است.

 

تقریباً تمامی دیگر رسانه‌های غربی، نیز موضع مشابهی درباره گزارش آمانو از موضوع ادعایی «جنبه‌های نظامی احتمالی» یا PMD داشته‌اند. علی‌رغم این، یورو نیوز فارسی، تیتر متفاوتی برای خبر خود انتخاب کرد و نوشت: «آژانس انرژی اتمی: ایران از سال 2009 به بعد، فعالیتی برای دست‌یابی به بمب هسته‌ای نداشته است.»

«ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهای مربوط به اقدام ایران در تحقیقات در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای گفته می‌شود. این ادعاها بر پایه اسنادی غیرمستند مطرح شده‌‌اند و بسیاری از کارشناسان، از جمله «محمد البرادعی»، مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صحت آن ابراز تردید کرده‌اند.

ایران نیز همواره، ضمن تأکید بر حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده «ان‌پی‌تی» وجود هر گونه جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است.
نظرات بینندگان