arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴

پایان نقش آفرینی انتخاباتی آیت الله مصباح یزدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اگرچه شرط جبهه پایداری برای حضور در مدل های وحدت اصولگرایان، حضور آیت الله مصباح یزدی بود اما به گفته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، تلاش این جریان به نتیجه نرسید.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در گفت و گويی با خبرآنلاين، از آخرين اخبار درباره همگرايي و وحدت اصولگرايان سخن گفت. او از تشکیل جلسه ای در روز شنبه با حضور همه جریان های اصولگرا خبر داد که ترکیب اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان در آن مشخص مي شود. به گفته وي جلسات سه جانبه آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح بدون نتیجه مشخصی پایان یافته و این جلسات ادامه نخواهد یافت.

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه عده ای تاکید داشتند که جامعه روحانیت محور قرار بگیرد، اما عده ای سناریوی دیگری مبني بر « محور قرار گرفتن سه آیت الله» را دنبال می کردند؛ گفت: طبعا اين دو نگرش به نقطه مشترک نمی رسیدند. الان سناريوي دوم به نتیجه نرسیده و نقش آفرینی این سه نفر -آيات موحدي کرماني، يزدي و مصباح يزدي- منتفی شد.

بخش هايي از اين گفت و گو را در ادامه بخوانيد:

بر اساس تجربه ای که جبهه پایداری از خود به جا گذاشته و وحدت شکنی هایی که در دوره های قبلی از خود نشان دادند فکر می کنید حالا که شرط آنها هم محقق نشده است اینبار آن ها تا پایان قائل به وحدت خواهند بود؟

ما در حال ایجاد ترکیبی برای شورای هماهنگی هستیم که آن ترکیب قویا راضی کننده آنها هم خواهد بود.

علت اصلی که باعث شد نشست های سه جانبه آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح به نتیجه نرسد، چه بود؟

دلیلش عدم استقبال هر دو نفر یعنی آیت الله یزدی و آیت الله مصباح بود. پیگیری ها بیشتر از طرف آیت الله موحدی کرمانی انجام می شد. آن هم با توجه به اصراری بود که دوستان ما در جبهه پایداری داشتند. این پیگیری ها منجر به تشکیل جلسه ای شد که آن جلسه هیچ خروجی نداشت غیر از اینکه سه نفر به این نتیجه رسیدند که تقاضاکنندگان از آنها بیایند و اصولگرایان را معرفی کنند.

ممکن است بیشتر توضیح دهید؟

همان جمع 8 نفره - آقايان حداد عادل، زاکانی، فدایی، بادامچیان، حبیبی، آقاتهرانی، محصولی و باهنر- به سه آیت الله نامه نوشتند و از آنها خواستند تا با توافق خودشان مجموعه اصولگرایان را به یک جمع بندی برسانند. سه آیت الله هم بعد از گفت و گو هایی که با هم داشتند نامه ای به این هشت نفر نوشتند و خطاب به آنها گفتند که شما بیایید و اصولگرایان را به ما معرفی کنید و بگویید شامل چه کسانی می شوند. شاید اگر این نامه پاسخ داده می شد آن وقت اقداماتی  صورت می گرفت. اما نتیجه ای که آیت الله موحدی کرمانی از آن جلسات گرفتند این بود که عزمی برای اینکه این گروه سه نفره بخواهد رهبری کار را بر عهده بگیرد وجود ندارد.

یعنی تا این اندازه اختلاف نظر میان این سه نفر وجود داشت که به این نتیجه رسیدند که حتی دریافت و تعریف مشترکی هم از اصولگرایی ندارند؟

نه اینطور نبود. ببینید همان 8 نفری که از آنها نام برده شد به این سه آیت الله نامه نوشتند و از آنها خواستند تا با توافق خودشان مجموعه اصولگرایان را به یک جمع بندی برسانند. سه آیت الله هم بعد از گفت و گو هایی که با هم داشتند نامه ای به این هشت نفر نوشتند و خطاب به آنها گفتند که شما بیایید و اصولگرایان را به ما معرفی کنید و بگویید شامل چه کسانی می شوند. شاید اگر این نامه پاسخ داده می شد آن وقت اقداماتی  صورت می گرفت. اما نتیجه ای که آیت الله موحدی کرمانی از آن جلسات گرفتند این بود که عزمی برای اینکه این گروه سه نفره بخواهد رهبری کار را بر عهده بگیرد وجود ندارد.

آن هشت نفر دیگر پاسخی به نامه سه آیت الله ندادند؟

خیر. البته نامه هم به این شکل به آنها منتقل نشد. شاید در آینده بشود توضیحات بیشتری درباره آن داد.
نظرات بینندگان