arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴

لندن: 70 هزار "شبه‌نظامی میانه‌رو" سوری آماده همکاری با انگلیس هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 به رغم آن که دولت انگلیس به دنبال طرح این ادعا بوده که 70 هزار شبه‌نظامی به اصطلاح "میانه‌رو" در سوریه آماده پیوستن به انگلیس و هم‌پیمانانش به منظور جنگ با گروه تروریستی داعش هستند اما در نهایت اذعان کرد که هماهنگ کردن این شبه‌نظامیان به دلیل وجود گروه‌های مختلف در میان آنها کاری دشوار است.

به نوشته روزنامه گاردین، دولت انگلیس گفته است که هماهنگی نیروهای به اصطلاح "میانه‌رو" که حاضر به پیوستن به انگلیس و هم‌پیمانانش برای جنگ با گروه تروریستی داعش هستند کار دشواری است.

دفتر نخست وزیر انگلیس گفته است، 70 هزار شورشی میانه‌روی سوری که آماده پیوستن به ائتلاف غربی هستند، از گروه‌های "متفاوت" تشکیل شده‌اند.

این در حالی است که دیوید کامرون،‌ نخست وزیر انگلیس تاکید کرده حملات هوایی علیه اهداف داعش در سوریه به حرکت به سمت راه‌حل سیاسی در این کشور کمک خواهد کرد زیرا "دشمن همه" را مورد حمله قرار می‌دهد. با این حال دفتر وی تایید کرده که هماهنگی نیروها در سوریه کار سختی خواهد بود.

سخنگوی دیوید کامرون گفت: نخست وزیر انگلیس خیلی صریح گفته است که این 70 هزار شورشی میانه‌رو متشکل از تعدادی گروه متفاوت هستند. دفتر نخست وزیر انگلیس بعد از آن در رابطه با این عدد شفاف سازی کرد که دو نشریه تایمز و سان انگلیس گزارش دادند که مقامهای نظامی این کشور به دولت کامرون در خصوص این ادعا که 70 هزار شورشی "میانه‌رو"‌سوری آماده پیوستن به جنگ علیه داعش هستند، هشدار داده‌اند.

همچنین گزارش شده که این برآورد مورد تایید کمیته اطلاعات مشترک این کشور قرار گرفته است.

این دو نشریه گزارش دادند، مقامهای وزارت دفاع انگلیس نگران بودند که این ادعا ممکن است به واقعیت تبدیل نشود. حزب کارگر به عنوان حزب اپوزیسیون انگلیس نیز گفت هشدارهای مقامهای نظامی این کشور تایید می کند که ادعای مربوط به 70 هزار شورشی میانه رو فرو پاشیده است.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس این مساله را که وزارتخانه وی نسبت تعداد شورشیان در سوریه اظهار نگرانی کرده رد کرد. وی در بیانیه ای گفت: وزارتخانه من خطاب به دفتر نخست وزیر در این مورد که عدد 70 هزار باید در پاسخ نخست وزیر گنجانده شود اظهار نگرانی نکرده است.

ادعای اولیه بعد از آن مطرح شد که کامرون اخیرا یک پاسخ کتبی برای کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس فرستاد. او در این نوشته تصریح کرد:‌ هر چند که وضعیت در میدان جنگ سوریه پیچیده است ارزیابی ما این است که حدود 70 هزار شبه نظامی مخالف سوری هستند که به گروه‌های افراطگرا تعلق ندارند.

دیوید کامرون در بیانیه‌ای متعاقب این نامه گفت: ما معتقدیم حدود 70 هزار نیروی مخالف سوری هستند که اصولا متعلق به ارتش آزاد سوریه بوده و به گروه های افراطگر تعلق ندارند و ما می توانیم با آنها حملاتمان علیه داعش را هماهنگ کنیم.

نخست وزیر انگلیس همچنین در سخنرانی روز چهارشنبه خود خطاب به قانونگذاران انگلیسی پیش از رای‌گیری برای اجازه به مداخله نظامی این کشور به بهانه مبارزه با داعش در سوریه دست به تعدیل موضع خود زده و گفت: اکثریت این 70 هزار شبه نظامی متعلق به ارتش آزاد سوریه هستند. در کنار این 70 هزار نیرو حدود 20 هزار شبه نظامی کرد نیز هستند که ما با آنها هم می توانیم همکاری کنیم. من البته استدلال نمی کنم که همه این 70 هزار شبه نظامی شرکای ایده‌آل ما باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان