arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۹۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

وزارت دفاع روسیه، اطلاعات ارتباط آنکارا و داعش را ارائه کرد/آیا اردوغان استعفا می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامۀ روسی ایزوستیا در گزارشی این پرسش را مطرح می کند که آیا اردوغان مرد خطرناکی است؟

روزنامۀ روسی ایزوستیا، در تحلیلی به قلم یگور خولموگلف، پیرامون ماجرای استعفای اردوغان می نویسد: یک روز بعد از آنکه اردوغان رئیس جمهور ترکیه وعده داد که در صورت ثابت شدن ارتباط وی با تجارت نفت داعش استعفا کند، وزارت دفاع روسیه طی کنفرانس خبری بزرگی اطلاعات کامل درباره تجارت نفتی بین ترکیه و داعش را ارائه داد.

نویسنده با طعنه اشاره می کند که "مرد شرقی" خودش وعده می دهد و خودش آن را پس می گیرد ولی روشن است که انتظار نداشت که این چنین دچار این مشکل اخلاقی شود.

نویسنده در ادامه می آورد: بریفینگ وزارت دفاع روسیه، هدف تحریک استعفای اردوغان را دنبال نمی کرد ولی می خواست به جهانیان و خود رئیس جمهور ترکیه پیام برساند که صورت او به نفت غارت شده، خون نظامیان روس و همه سوری هایی که به خاطر ادعاهای سلطه جویانه رهبر عثمانی جدید به گرداب جنگ داخلی خونین انداخته شدند، آلوده شده است.

نویسنده داعش را شرکت تابعه ترکیه و قطر می داند و ائتلاف غربی را به تظاهر به بمباران متهم می نماید.
نویسنده اضافه می کند که داعش در ابتدا می توانست از بریدن سر مسیحیان، برده فروشی و ویرانی آثار تاریخی خودداری کند. سفارش دهندگان هر آن می توانستند از این گروه بخواهند که داعش از این ظاهرسازی خونین دست بکشد ولی این کار را نکردند و لذا انفجار بناهای تاریخی در سوریه تقصیر اردوغان هم است.

نویسنده معتقد است که سزای این جنایت تنها استعفای ساده نیست. به تعبیر نویسنده اردوغان مانند گرگ از منطقه احاطه شده توسط پرچم های قرمز، بیرون پریده و حالا هیچ کاری از او بعید نیست. رژیم اردوغان طی سیزده سال اخیر، ترکیۀ پیرو مصطفی کمال، کشوری با چهره اروپایی و غربی را ویران کرده است.

ترکیۀ مصطفی کمال گاهی رفتار شدیدی از خود نشان می داد (در رابطه با یونانیان و کرد ها) ولی همه کارهای آن حدود ملی - قومی داشت. ولی اندیشه های عثمانی و پان اسلامی اردوغان حد و حدود نمی شناسد. در این شرایط نه تنها سوریه بلکه کشورهای همسایه که زمانی بخشی از امپراطوری عثمانی بودند، احساس ناراحتی می کنند.

به عقیده نویسنده، مجلس تاتارهای کریمه که با سرویس های ویژه ترکیه ارتباط نزدیک دارد، تحریم برقی کریمه را بر پا کرد و لذا روسیه هم تأثیر اندیشه های اردوغان را احساس کرده است.

نویسنده سیاست اردوغان را به عنوان خطر سیستمی در برابر نظم جهانی در اورآسیا تعبیر کرده و رفتار ترکیه تحت ریاست اردوغان را به رفتار داعش تشبیه می کند. اردوغان که از چهره مشخص قومی ترکیه دست کشید، مرزهای ترکیه را از مشروعیت بی چون و چرای سابق محروم کرد.
نویسنده معتقد است که سیاست ماجراجویانه رهبران ترکیه، بزرگترین بحران را رقم زده و ناتو را نیز تحریک کرده است. در این شرایط بعید نیست که خود آمریکا نسبت به برکناری اردوغان اقدام کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
8
9
اردوغان مهره آمریکا برای تجزیه ترکیه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
2
5
ناگفته پیداست که دستان اردوغان به خون ملت شریف سوریه آلوده است اردوغان حتی به ملت ترکیه نیز خیانت کرده،اما با بررسی رفتارهای کنونی سلطان رجب به خوبی متوجه میشویم که دوران اقتدارش به پایان رسیده وبه پرتگاه نزدیک شده است.
نظرات بینندگان