arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

اپل در صدر کلمه پرمخاطب فناوری در سال 2015

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان NSA با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد باید از «قانون آزادی آمریکا» پیروی کند تا براساس آن از حقوق شهروندی حمایت شود و حریم شخصی افراد زیرپا گذاشته نشود.
 
شرکت یاهو هم‌زمان با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۰ کلمه برتر و پرمخاطب جست‌وجوشده در حوزه فناوری را منتشر کرد.
 
 روزهای دسامبر به معنای شمارش معکوس برای پایان یک سال میلادی محسوب می‌شوند و نگاهی به وقایعی که در سال جاری گذشت، می‌تواند مفید باشد. براساس گزارش یاهو، کاربران از سراسر دنیا به جست‌وجوی کلمات موردنظر خود در موتور جست‌وجوهایی مانند گوگل، یاهو، بینگ‌بنگ یا... می‌پردازند تا در پایان سال، کلمات پرمخاطب با توجه به تعداد دفعات جست‌وجو اعلام شوند.
 
آیفون٦ اپل توانست رتبه اول کلمات جست‌وجوشده در سال ۲۰۱۵ میلادی را به خود اختصاص دهد. جدیدترین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، یعنی ویندوز ۱۰ که در ماه جولای عرضه شد و سروصداهای بسیاری به راه انداخت، توانست در رده دوم قرار بگیرد.
 
محصول آینده اپل _ آیفون٧_ در حالی با شایعات بسیاری روبه‌رو شده که هنوز هیچ اعلام رسمی از سوی این شرکت، مبنی بر مشخصات سخت‌افزاری یا ظاهری آن منتشر نشده است، اما بازار داغ شایعات باعث شده محصول آینده اپل تبدیل به سومین کلمه پرمخاطب سال ۲۰۱۵ شود. سامسونگ در سال جاری، گوشی هوشمند و محصولات بسیاری را وارد بازار فناوری کرد، اما دراین‌میان گلکسی اس٦ توانست نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کند.
 
اولین ساعت هوشمند اپل با نام اپل‌واچ نه‌تنها در صدر پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند قرار گرفت، بلکه توانست در رده اسامی پرمخاطب جست‌وجوشده هم قرار بگیرد. همچنین محصول دیگری از اپل _آیفون٥_ نیز در میان محبوب‌ترین کلمات جست‌وجو شده قرار گرفت.
 
تبلت اپل_ آی‌پدایر٢_ با ظاهری زیبا و متفاوت توانست علاوه بر فروش درخور ‌توجه، در میان کاربران نیز محبوب شود. ایکس‌باکس مایکروسافت یکی دیگر از کلمه‌های پرمخاطب در سال جاری بوده است.
 
پلی‌استیشن٤ سونی توانست توجه گیمرهای بسیاری را به خود جلب کرده و سود درخور‌توجهی برای این کمپانی به دنبال داشته باشد. آمازون کیندل نیز با صفحه نمایشی با رزولوشن درخور توجه و امکانات ویژه توانست نگاه علاقه‌مندان به کتاب را برانگیزد.
 
سیم‌کارت‌های جدید با کدهای جدید
 
ایسنا: به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با توجه به واگذاری سالانه حدود ٣٠٠‌ هزار سیم‌کارت، ظرفیت برای واگذاری سیم‌کارت‌های دائمی هنوز موجود است. مدتی است از سوی اپراتور، واگذاری کدهای هشت و ٩ متوقف شده و سیم‌کارت‌های جدید تنها با کد صفر وارد بازار می‌شوند.
 
این سؤال وجود دارد که پس از پایان این رنج، اپراتور اول شماره‌های جدید خود را با چه کدی ارائه خواهد کرد؟ وحید صدوقی دراین‌باره بیان می‌کند: تاکنون سیم‌کارت‌های دائمی را از شماره‌های موجود واگذار کرده‌ایم و همچنان این شماره‌ها با هماهنگی رگولاتوری در حال واگذاری است. او ادامه داد: علاوه‌براین، اگر این کدها مانند کدهای اعتباری ما به پایان برسد، قطعا از شماره‌های جدید واگذار خواهیم کرد.
 
او افزود: درحال‌حاضر، ظرفیت برای واگذاری سیم‌کارت‌های دائمی موجود است و پس از اتمام ظرفیت هم مانند کدهای اعتباری که با کد ٩٩٠ شروع به خدمات‌دهی کردیم، ممکن است کدهای جدیدی را واگذار کنیم که به هرحال در آن زمان این کدها اعلام خواهد شد.
 
پایان جاسوسی NSA از  تماس‌های تلفنی
 
رایورز: آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که برای سالیان طولانی از تماس‌های تلفنی مردم استراق‌سمع می‌کرد، سرانجام تصمیم گرفت به این کار خاتمه دهد و برای همیشه جمع‌آوری اطلاعات از تلفن‌های همراه و ثابت را کنار بگذارد.
 
سازمان NSA با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد باید از «قانون آزادی آمریکا» پیروی کند تا براساس آن از حقوق شهروندی حمایت شود و حریم شخصی افراد زیرپا گذاشته نشود. این قانون و ضرب‌العجل مربوط به آن ژانویه امسال اعلام شد و اداره مدیریت اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) جزئیات آن را توضیح داد.
 
سازمان ODNI در آن زمان گفته بود: «آژانس امنیت ملی آمریکا براساس قانونSection٢٠١٥  کلان‌داده‌های مربوط به تاریخچه تماس‌های تلفنی را در اختیار می‌گیرد. با قانون جدید، این سازمان فقط تا تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ اجازه دسترسی به این داده‌ها را دارد».
 
در ادامه این بیانیه گفته شده بود: «براساس قانون آزادی آمریکا، از تاریخ مذکور به بعد سازمان NSA فقط در شرایطی اجازه دسترسی به این اطلاعات را دارد که از دادگاه عالی این کشور حکم قضائی داشته باشد و تنها در شرایط لزوم برای پرونده‌های خاص می‌تواند به صورت محدود از این اطلاعات استفاده کند».
 
آژانس امنیت ملی آمریکا دراین‌باره به خبرگزاری رویترز توضیح داد برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است تا فرایند جمع‌آوری اطلاعات تماس در این مرکز برای همیشه خاتمه یابد. تا قبل از تاریخ ۲۹ نوامبر این سازمان جاسوسی علاوه بر دریافت اطلاعات تماس‌های تلفنی، شماره‌ تلفن‌ها و طول تماس برقرارشده بین همه مردم را هم در اختیار می‌گرفت.
منبع: مهر
منبع: مهر
نظرات بینندگان