arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

اکنون نوبت اردوغان است که به قول خود عمل کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پس از آن که ایران و روسیه اعلام کردند دولت ترکیه در خرید نفت از تروریست های تکفیری در سوریه و عراق نقش دارد و با آنها معامله نفتی انجام می دهد، علیرغم تکذیب های تند اردوغان، آمریکا هم معامله نفتی ترکیه با داعش را تأیید کرد.

 اردوغان که همواره این اتهام را رد می کرد دولتش حامی تروریست های مستقر در سوریه و عراق است، سعی داشت خود را ضد تروریسم هم معرفی کند، اما هر روز ابعاد تازه ای از حمایت های ترکیه از تروریست ها رو می شود.
 
خرید نفت داعش از سوی ترکیه که موضوع مجادله سران مسکو و آنکارا بود به جایی رسید که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از آن که پوتین گفت این کشور نفت گروه تروریستی داعش را خریداری می کند، واکنش جالبی از خود نشان داد.
 
رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرد که اگر ثابت شود کشورش از گروه های تروریستی نفت می خرد، از مقام ریاست جمهوری ترکیه استعفا خواهد کرد.
 
هم روسیه و هم ایران اسناد و مدارک خرید نفت ترکیه از داعش را در دست دارند، روسیه برخی از این اسناد و مدارک را منتشر کرد، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش گفت که جمهوری اسلامی ایران اسناد و مدارک لازم برای اثبات ادعای خرید نفت داعش از سوی ترکیه را در اختیار دارد.
 
آمریکا هم که خود حامی اصلی تروریست های تکفیری در سوریه و عراق است؛ اعتراف کرده که نقل و انتقال نفتی از قلمرو دولت اسلامی به ترکیه انجام می شود اما ناچیز است!
 
فرستاده ویژه آمریکا در امور بین المللی مربوط به انرژی گفت که میزان نفتی که از مناطق تحت کنترل گروه تروریستی «دولت اسلامی» به ترکیه صادر شده است، ناچیز و از نظر سودآوری اقتصادی بی‌اهمیت است.
 
آمریکایی ها پیش از افشاگری های ایران و روسیه هرگونه انتقال نفت از قلمرو گروه های تروریستی داعش به ترکیه را تکذیب می کردند، سرانجام مجبور به اعتراف شدند اما از ترفند ناچیز بودن خرید و فروش نفت از سوی ترکیه و داعش استفاده کرده اند.
 
اگر هم بتا بر ادعای آموس هوچستین فرستاده ویژه آمریکا در امور انرژی نقل و انتقال نفت میان ترکیه با داعش ناچیز هم باشد اثبات کننده ادعای ایران و روسیه در وارد کردن اتهام به ترکیه است.
 
انستیتو مطالعات حقوق بشر دانشگاه کلمبیا در نیویورک نیز گزارشی منتشر کرده که تاکید دارد ترکیه علاوه بر داد و ستد، نقل و انتقال تجهیزات نظامی، کمک های پزشکی و پشتیبانی لجستیکی با گروه تروریستی «دولت اسلامی» یا داعش، یکی از خریداران عمده نفت خام استخراج شده از مراکز نفتی تحت کنترل این گروه است.
 
با افشاگری اعتراف آمریکا اکنون نوبت اردوغان است که به قول خود عمل کند. او قول داده بود که اگر اثبات شود ترکیه از داعش نفت خریداری کرده از مقام ریاست جمهوری کشورش استغفا خواهد کرد.
 
اردوغان حتی سوگند خورده است به قول خود عمل خواهد کرد. پیش از این که روسیه خرید نفت داعش از سوی ترکیه را ثابت کند که البته اسناد و مدارک آن را در دست دارد و برخی از آنها را هم منتشر کرده است، دوستان آمریکایی ترکیه پیش قدم شدند و یک رسوایی دیگر را برای ترکیه رقم زدند و معامله نفتی ترکیه با داعش را فاش ساختند.
 
رجب طیب اردوغان حتی ایران را متهم کرد که با روسیه مبنی بر تجارت ترکیه با دولت اسلامی همراهی می‌کند. اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه، واکنش مقامات کشورمان را به‌دنبال داشت.
 
جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، مقامات ترکیه را به پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری و رعایت نزاکت و احترام متقابل دعوت کرد.
 
حال که تشت رسوایی دولت ترکیه از بام افتاده و اثبات شده است که از گروههای تروریستی مستقر در سوریه و عراق نقت می خرد، آیا اردوغان به قول خود عمل خواهد کرد و سوگند اش را زیر پا نخواهد گذاشت؟ یا این که قدرت طلبی آنقدر برای او شیرین است که نمی تواند دل از گرو آن برکند؟!

میزان
نظرات بینندگان