arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

بعیدی نژاد: شورای حکام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید خواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: حمید بعیدی نژاد گفت: شورای حکام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران راتایید خواهد کرد و از همان روز روند عادی سازی موضوع هسته ای ایران شروع خواهد شد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه که برای مذاکرات کارشناسی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین بسر می برد ، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که از نوامبر 2011 تاکنون چه اتفاقی رخ داده است که نتیجه آن گزارش اخیر آژانس است، افزود: برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز بوده و خواهد ماند، اتفاقی در برنامه هسته ای ایران رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران و آژانس برای حل موضوعات گذشته اختلافی، به یک نقشه راهی رسیدند که ایران یک سلسله اطلاعات و دسترسی های مشخص را به آژانس ارائه دهد و این نهاد هم با اطلاعاتی که از این تبادل ها و دسترسی ها به دست می آورد به نقطه ای برسد که بتواند ارزیابی نهایی خود را ارائه کرده و پرونده پی ام دی را از نظر فنی خود مختومه اعلام کند.

بعیدی نژاد همچنین گفت:هم اکنون این اتفاق افتاده است و آژانس با توجه به ارزیابی نهایی خود اعلام کرده که ایران هرگز از مسیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ایش منحرف نشده و هیچ اقدامی خلاف مفاد پی ام دی صورت نگرفته است و این گزارش از نظر ما زمینه ساز مختومه شدن کل پرونده پی ام دی ایران در آژانس است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای برخی اظهارات منتقدین درباره گزارش اخیر آمانو را ارزیابی های شخصی ذکر کرد که ممکن است بسیاری از افراد مختلف در دنیا داشته باشند.

به گفته بعیدی نژاد در حال حاضر هم برخی از افراد هستند که مواضع آنها در کل سازنده نبوده و اصلا راضی نیستند که روند پرونده هسته ای ایران به سمت حل شدن به پیش برود.

وی با بیان اینکه ادعاها و اظهارات مختلفی از طرف شخصیت های مختلف بیان می شود اظهار کرد:چنین روندی در آژانس وجود خارجی ندارد و آژانس با ارزیابی نهایی خود زمینه کافی را فراهم کرده تا که شورای حکام هیچ انتخابی جز اعلام مختومه شدن پروند هسته ای ایران نداشته باشد.
رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون عادی شدن پرونده هسته ای ایران و بازگشت آن از شورای امنیت به شورای حکام اظهار داشت:شورای امنیت سازمان ملل در واقع دخالتی در موضوع اعلام و تعیین ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ندارد بلکه این امر کاملا در اختیار آژانس و شورای حکام است.

وی ادامه داد:آژانس با گزارش نهایی خود صلح آمیز بودن برنامه هسته ایران را اعلام کرده ، بنابراین از نظر فنی این نهاد،برنامه ایران یک برنامه صلح آمیز تلقی می شود.

بعیدی نژاد تصریح کرد:شورای حکام هر تصمیمی بگیرد، گزارشی که آژانس ارائه کرده ، کاملا نشان دهنده صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است و ما کاملا اطمینان داریم که شورای حکام در موقعیتی است که فقط یک اقدام می تواند انجام دهد و آن هم مختومه کردن بحث پی ام دی است.

رییس تیم کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره فرایند عادی سازی پرونده هسته ای ایران اظهار کرد:با مختومه شدن پی .ام.دی. به طور کامل آژانس به عنوان یک نهاد حرفه ای و تخصصی در زمینه مباحث هسته ای و شورای حکام به عنوان شورای تصمیم گیری در موضوع هسته ای صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید خواهند کرد.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد:بر این اساس برنامه های هسته ای ایران از همان روز به عنوان یک برنامه صلح آمیز تلقی خواهد شد یعنی روند عادی سازی آن از همان روز اول صورت خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو چهارشنبه هفته گذشته گزارش خود درباره ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته ای ایران را منتشر کرد و در این گزارش تصریح کرد که ایران انحرافی از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای نداشته است. قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجلاس آتی خود درباره مختومه کردن پی.ام دی تصمیم گیری کند.
نظرات بینندگان