arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

جرمی کوربین دست به کار می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع انگلیسی روز یکشنبه در گزارش هایی مدعی شدند که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در صدد است تا آن دسته از اعضای کابینه در سایه را که در جریان رای گیری چهارشنبه هفته گذشته در مجلس عوام، از گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه حمایت کردند، پاک سازی کند.

به گزارش ایرنا، این منابع ادعا کردند که این اقدام برای حذف دشمنان کوربین از مناصب ارشد حزبی و راهبرد گسترش نفوذش بر نمایندگان پارلمانی حزب کارگر هست.

منابع یادشده همچنین احتمال وقوع این تغییر و تحولات را تا پیش از پایان سال جاری میلادی پیش بینی می کنند.

روزنامه راست گرای دیلی تلگراف در گزارشی در این خصوص نوشت: هم پیمانان جرمی کوربین هشدار داده اند او به منظور بیرون کردن دشمنانش از سمت های کلید، قصد ترمیم کابینه در سایه را دارد.

این روزنامه افزود: گفته می شود هم پیمانانش و مشاوران نزدیک کوربین در حال برنامه ریزی پنهانی برای پاک سازی کابینه دولت در سایه از وجود قانون گذاران میانه رویی هستند که باسیاست های افراطی و ضد جنگ او مخالف کردند. گفته می شود کوربین در تلاش برای تحمیل خواسته های خود بر حزب کارگر قصد انجام چنین کاری را دارد.

دیلی تلگراف اضافه کرد: پاک سازی میانه روها در کابینه دولت در سایه تا ماه آینده به عنوان بخشی از راهبرد تقویت قدرت رئیس حزب کارگر بر نمایندگان پارلمانی این حزب انجام خواهد شد. منتقدان هشدار داده اند مأموریت انتقام جویانه رئیس حزب کارگر انگلیس به آغاز یک «جنگ دائمی» در داخل حزب کارگر منجر خواهد شد.

این روزنامه افزود: یکی از قانون گذاران میانه رو حزب کارگر اعلام کرده است: «ما در حال حاضر در جنگ به سر می بریم. می دانیم که آنها به سراغ ما خواهند آمد و ما نیز خود را برای این کار آماده کرده ایم.»

دیلی تلگراف اضافه کرد: این نماینده میانه رو حزب کارگر گفت: اگر آنها جنگ دائم می خواهند به صحبت ها در مورد برکناری ادامه دهند؛ اما من پیشنهاد می کنم این کار را نکنند و به جای آن در حزب اجماع ایجاد کنند.

دیلی تلگراف نوشت: یک نماینده مخالف کوربین و از اعضاء کابینه در سایه نیز با بیان اینکه پاک سازی و برکناری مخالفان کوربین نتیجه ای ندارد و گفت: تنها دلیلی که من این کار را قبول کردم برای حزب بود؛ اگر کوربین بخواهد من را کنار بگذارد تنها موضع من را در حزب و در مجلس تقویت کرده است.

به ادعای دیلی تلگراف، رهبر حزب کارگر و هم پیمانانش پس از تمرد 66 تن از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر که درخواست کوربین را برای مخالفت با حمله هوایی انگلیس علیه اهداف داعش در سوریه رد کردند، تصمیم به پاک سازی نیروهای میانه رو حزب گرفته اند.

برخی دیگر از منابع انگلیسی همچنین مدعی شده اند که در جریان نشست اخیر مقامات ارشد نزدیک به کوربین تصمیم گرفته شده است، شماری از اعضاء ارشد حزب کارگر از جمله هیلاری بن (وزیر خارجه کابینه در سایه) که در نشست چهارشنبه گذشته مجلس عوام از راهبرد دولت کامرون برای گسترش حملات هوایی حمایت کرد، کنار گذاشته شوند.

به گفته این منابع ، همچنین قرار شد دفاتر منطقه ای حزب کارگر، کاندیداهای چپ گرایی را که مدافع مواضع حزبی باشند شناسایی کرده تا در جریان انتخابات عمومی سال 2020 جایگزین کاندیداهای راست گرا شوند.

روزنامه دیلی تلگراف در این مورد نیز نوشت: یک نماینده ارشد طرفدار کوربین گفت: ما به اندازه کافی نمایندگان پارلمانی چپ گرا نداریم و این باید تغییر کند.

این روزنامه افزود: وی عنوان کرد: ما می توانیم این کار را پیش از سال 2020 صورت دهیم. همچنین راه هایی وجود دارد که دیدگاه آنها (نمایندگان راست گرای حزب کارگر) را تغییر دهیم.

دیلی تلگراف نوشت: یک نماینده طرفدار کوربین گفت: کابینه در سایه به رهبر حزب سیاست هایشان را دیکته می کنند و این نباید دوباره اتفاق بیفتد. تنها یک راه وجود دارد و آن این است که آنها در جریان تغییر تحولات حزبی کنار گذاشته شوند.

دیلی تلگراف اضافه کرد: این نماینده حزب کارگر بابیان اینکه «آنچه در جریان رأی گیری برای گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه رخ داد نباید دوباره تکرار شود» یادآور شد که رأی گیری بعدی پارلمان در خصوص به روزرسانی سامانه موشکی ترایدنت است.

جرمی کوربین، از فعالان ضد جنگ است که پیش از تصدی رهبری حزب کارگر در گروه های مخالفت جنگ و عدم اشاعه سلاح های هسته ای فعالیت داشته است.

بااین حال شماری از نمایندگان ارشد حزب کارگر با به روزرسانی سامانه دفاعی موشکی انگلیس موافق هستند که با توجه به اینکه قرار است نمایندگان مجلس عوام سال آینده در این خصوص رأی گیری کنند، تکرار آنچه هفته گذشته رخ داد می تواند آسیب جدی به حزب کارگر بزند.

مجلس عوام انگلیس چهارشنبه شب گذشته پس از حدود یازده ساعت بحث و بررسی فشرده در مورد مشارکت این کشور در حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه، با 397 رأی مثبت در مقابل 233 رأی منفی، با این حملات موافقت کرد.

در جریان این رأی گیری 66 تن از نمایندگان حزب کارگر به نفع حزب محافظه کار از گسترش حملات هوایی علیه داعش حمایت کردند که از این میزان 21 تن از نمایندگان ارشد این حزب بوده اند.

در همین حال یک سخنگوی حزب کارگر گفته است: جرمی کوربین بارها مساله تهدید و صحبت در مورد برکناری را محکوم کرده است؛ از تمام اعضاء و نمایندگان حزب انتظار می رود که استانداردها و ضوابط حزبی را احترام بگذارند.
نظرات بینندگان