arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

نوسان دلار بر قیمت خودروهای وارداتی چه اثری گذاشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اقتصادنیوز نوشت: افزایش قیمت دلار طی روزهای گذشته این پرسش را به وجود آورده که تاثیر این ارز به عنوان سلطان ارزی مبادلات تجاری کشور چه تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد گذاشت و آیا این نوسانات مقطعی بر رفتار قیمتی دراز مدت بازار این خودروها تاثیرگذار است یا خیر؟

قبل از پرداخت به این بحث لازم است به این نکته اشاره شود که قیمت خودروهای وارداتی در کشور بیش از آنکه به دلار وابسته باشد به قیمت درهم وابسته است چرا که در حال حاضر با توجه به برجا ماندن مشکل نقل و انتقالات مبادلات بانکی، واردکنندگان رسمی و غیر رسمی کشور مجبورند محصول مورد نظر خود را از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات وارد کشور کنند و بدیهی است که درهم در این چرخه تجاری نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد.

البته با توجه به وابستگی مستقیم میان درهم و دلار، هرگاه قیمت دلار افزایش یابد طبیعتا قیمت درهم هم بالا خواهد رفت و وارد کننده مجبور است خودرو را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته وارد کشور کند.

نوسانات دلار در چند روز گذشته اگر موقتی باشد و به خاطر تعطیلات دهه آخر ماه صفر و افزایش تقاضا برای سفر صورت گرفته باشد، تاثیری بر قیمت بازار خودروهای وارداتی نخواهد داشت اما اگر سیاست دولت و بانک مرکزی حرکت به سمت واقعی کرده قیمت دلار باشد طبیعی است که قیمت خودروهای وارداتی هم به همان نسبت بالا خواهد رفت.

شاید بد نباشد که خریداران خودرو این نکته را بدانند که با توجه به اجرایی نشدن برجام هم اکنون هیچ گونه خریدی به‌طور مستقیم از کارخانه مادر وارد ایران نمی‌شود و واردکنندگان از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات اقدام به واردات خودروهای خارجی می‌کنند از این رو تا زمانی که برجام اجرایی نشود کماکان هزینه‌های نقل و انتقال پولی برجا خواهد بود که این خود بر قیمت تمام شده خودرو اثر خواهد گذاشت.

علاوه بر این برخی هزینه‌های گمرکی نظیر پرداخت تعرفه و خدمات تحویل خودرو سبب می شود که قیمت تمام شده خودرو وارداتی برای متقاضی بالا برود و در کنار نوسانات بلند مدت ارزی آنها خودر را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

بر اساس اصول اقتصادی بدیهی است که اگر دولت به سمت واقعی‌سازی قیمت دلار حرکت کند، خودروهای وارداتی با هزینه بیشتری به دست متقاضی می‌رسد و او باید برای استفاده از خودرو مورد نظر خود پول بیشتری بپردازد.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه به‌طور متوسط حدود 50 هزار دستگاه خودرو سواری وارد کشور می‌شود که این نیاز طبیعی موجود در جامعه ماست و مشتریان فارغ از هزینه‌های آن سعی می‌کنند از این نوع خودروها بهره ببرند. در حقیقت می توان گفت که کشش قیمتی خودروهای وارداتی بالاست و اگر هم قیمت دلار واقعی شود، متقاضیان این نوع خودروها خواهند توانست هزینه خودرو مورد نظر خود را تامین کنند.
نظرات بینندگان