arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

واکنش «معمای شاه» به اظهارات خسرو سینایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایلنا نوشت : روابط عمومی سریال «معمای شاه» به مصاحبه خسرو سینایی درباره معمای شاه واکنش نشان داد.

متن توضیحات روابط عمومی سریال «معمای شاه» درباره مصاحبه خسرو سینایی به شرح زیر است:

طبیعتاً تن‌فروشی و فحشا یکی از پیامدهای زشت و ناگوار جنگ است و با توجه به نمایش اشغال کشور ایران از سوی متفقین در معمای شاه، این موضوع نیز با هدف نمایش پس‌زمینه‌های اجتماعی اشغال کشورمان در این اثر تلویزیونی گنجانده‌شده است. البته با توجه به چهارچوب‌های تلویزیون تلاش شده تا این امر به شکلی حداقلی صورت گیرد و بر همین اساس در سریال صرفاً اشاره‌ای گذرا به این مسئله شده و تأکید تصویری بر این موضوع صورت نمی‌گیرد. معمای شاه با درک دلخوری استاد سینایی از این مسئله و ابراز احترام به نگاه انسان دوستانه این فیلم‌ساز فهیم اعلام می‌دارد آنچه در این بخش به تصویر کشیده شده، کاملاً منطبق بر واقعیت‌های تاریخی بوده و در آثار تاریخی متعدد مورد تأکید قرارگرفته است.

براساس اسناد مستدل تاریخی، دختران لهستانی هنگامی‌که به ایران رسیدند، همه بیمار بوده و شپش داشتند. آن‌ها در محدوده حکومت آلمان نازی مورد تجاوز نیروهای هیتلر قرارگرفته و پس‌از آن در هنگام عبور از روسیه نیز مورد تعدی سربازان روسی قرارگرفته بودند که البته این مسئله امری دردناک است که قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. در طول حضور آن‌ها در ایران اغلب این دختران مورد سوءاستفاده قرارگرفته و علاوه بر بهره‌کشی جنسی، از آن‌ها به‌عنوان «جاسوس» نیز استفاده شد. البته برخی از آن‌ها نیز ازدواج کردند و درخصوص برخی از آن‌ها نیز اتفاق‌های دردناکی رخ داد. مثلاً یکی از آن‌ها به نام «سوفیا» که دختری بسیار زیبارو بود، با وعده افسری آمریکایی مبنی بر ازدواج مواجه می‌شود اما افسر آمریکایی به قول خود عمل نمی‌کند و این دختر خودکشی می‌کند که موضوع مذکور، انعکاسی گسترده در رسانه‌های ایران پیدا می‌کند.

بدیهی است توضیح کامل این مسئله همراه با اسناد و مدارک، در برنامه این هفته «شب‌های تاریخ» صورت خواهد گرفت.

بر همین اساس دوباره تأکید می‌شود آنچه در این بخش نمایش داده‌شده، کاملاً مطابق اسناد و مدارک تاریخی است و نه‌تنها اغراقی در آن صورت نگرفته، بلکه به دلیل التهاب موضوع، حداقلی از واقعیت بیان‌شده است.
نظرات بینندگان